Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. kayaker

kayaker Cyklist

SV: Vinquizz

Korrekt!
    L'en de L'El kommer från Loin de l'Oeil (ordagrant "långt från ögat") som också används ibland.
    Det är Jancis som listar 7 druvsorter för vitt men jag har inte kollat det närmare.
    På deras egen officiella sajt är de inte lika noggranna.
    De viktigaste druvorna beskrivs här

2. kayaker

kayaker Cyklist

Jag har för mig att den hette nå't med "rose". Jag får kolla ikväll.

3. Öhman

Öhman Medlem

INAO och Jancis (i Oxford Companion) listar båda endast sex gröna druvor.

4. Arvid

Arvid Medlem

Mauzac Rosé och Sauvignon Vert verkar också förekomma, så då är vi uppe i åtta. :D

Ok, ny fråga. Svårt det här, denna kanske är för lätt:

Jag söker namnet på en druva.

Druvan som sökes odlas i en nordlig fransk vinregion men förekommer inte officiellt i några appelationsregler. Den förekommer dock i förvillande ädla blandningar. Druvan, som för övrigt är vit, kan sägas vara syskon till en mycket mer nobel druva som har sin hemvist något längre söderut.

5. Öhman

Öhman Medlem

Pinot blanc i Alsace?

6. Keen

Keen slan

petite syrah?

7. Arvid

Arvid Medlem

Det kan vara så att det finns flera svar på frågan, men jag tror att jag har säkrat upp det hela ganska bra.

Pinot Blanc är nog officiellt tillåten överallt den odlas, i alla fall på regionsnivå.

Petite Syrah odlas väl inte i någon av de mer nordliga vinregionerna? Dessutom känner jag inte till några syskon till den, även om det säkert finns. :)

8. Keen

Keen slan

dotter kanske är bättre ord än syskon i mitt alternativ iofs. läsförståelse är för suckers :p

9. Öhman

Öhman Medlem

Om druvan inte finns med i appellationsreglerna så kan den väl inte vara tillåten?
    Misstänker att vi trots allt pratar Alsace med tanke på dina kryptiska formuleringar.

10. Öhman

Öhman Medlem

Inte särskilt grön heller... ;)

11. Keen

Keen slan

ja, vafan! totalt hjärnsläpp. Läste grön men kopplade helt fel ;D

12. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Petit syrah? Heter inte den durif i Frankrike? Det är väl bara i USA som man använder Petit Syrah nu för tiden?

Eller har jag fått det hela om bakfoten, är inte helt uppdaterad på detta känner jag.

13. Arvid

Arvid Medlem

Jo, Durif är Petit Syrah/Sirah. Fast i USA så är det massor av druvor som kallats Petit Sirah.

Ledtråd: Den ädla druvan, som är syskon med den vita druva jag söker, är också vit.

14. Krisman

Krisman Medlem

Läste lite fel.
    Ska det vara sylvaner?

15. Arvid

Arvid Medlem

Nix. Sylvaner är tillåten och har så vitt jag vet inget ädelt syskon, i alla fall inte med hemvist söderut.

16. Arvid

Arvid Medlem

Var den så svår alltså.

Ledtrådsdags:

Auxerrois är det mest rätta av alla felaktiga svar.

17. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Då säger vi Chablais och Sauvignon Blanc.

18. Arvid

Arvid Medlem

Ledtråd igen:

Vi är i Alsace. Den ädla druvan i första ledtråden odlas inte här (som sagt, längre söderut).

19. anders

anders Medlem

Jag skulle tro att den ädla druvan du syfta på är Chardonnay och den är syskon med den eftersökta druvsorten eftersom föräldrarna är Pinot Noir och den kanske inte fullt lika kända Gouais blanc.
    Gouais blanc är upphov till en uppsjö välkända druvsorter och därför är jag något osäker på vilken det exakt är som söks.

20. Öhman

Öhman Medlem

Chardonnay odlas i Alsace.

Dela sidan