Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

moos

Medlem
HAde aldrig i mitt liv kunnat om jag inte ganska nyligen hade hållit i en provning med Kalifornska kultviner, snöat in på Krankl. Sen måste jag erkänna att jag fuskade lite och sökte på Krankl och läste lite artiklar. Såg en bild på Kracher, och kände igenom honom. Läste om deras kontakt med Schwarz och googlade honom.

Halva grejen med frågeleken är att lära sig nått nytt! Så nej min vän, det var inte fusk utan hårt arbete som lönade sig :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min musa påstår att jag är både kallad och utvald.
Le Pin (ej ultranationalisten) beslutade sig att ej releasa 2013 som Le Pin. Detta pga för låg kvalitet pga ett rejält dåligt år i Bordeaux, ssk för Le Pin. Det ryktas också om att vi snart får se ett 2:a vin från också denna sägenomspunna vingård.
Pin från La Spinetta är ett annat vin som fick lite av kultstatus tack vare en känd kritikers väldigt höga betyg på deras 2000 och 2001.
Enkelt surfbar fråga A)
Hur har dessa Pin fått sina namn?
Lite knepigare fråga B)
Vad heter detta vin och varför? (Obs att etiketten är beskuren i överkant.)
image.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trädet på gården, en viktig morfar.
Pinhead.

Ny fråga:
Vilket sorts Bacon är detta som ätes rått utan risk för trikiner och till vilken dryck passar det bäst? (Dvs drycken i bakgrunden, dvs vad är det?)
Ett rätt svar räcker!
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trädet på gården, en viktig morfar.
Pinhead.

Ny fråga:
Vilket sorts Bacon är detta som ätes rått utan risk för trikiner och till vilken dryck passar det bäst? (Dvs drycken i bakgrunden, dvs vad är det?)
Ett rätt svar räcker!
Visa bifogad bild 595
Ledtrådar om baconet:
Blir också mckt gott i stekt skick. I rått skick är det nästan knisprigt.
 

Silex

Medlem
Trädet på gården, en viktig morfar.
Pinhead.

Ny fråga:
Vilket sorts Bacon är detta som ätes rått utan risk för trikiner och till vilken dryck passar det bäst? (Dvs drycken i bakgrunden, dvs vad är det?)
Ett rätt svar räcker!
Visa bifogad bild 595

Eftersom det inte är saké måste det vara Shouchu, då du nämnde det som en favorit i beskrivningen av dig själv. Kanske är det val-bacon?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom det inte är saké måste det vara Shouchu, då du nämnde det som en favorit i beskrivningen av dig själv. Kanske är det val-bacon?
Helt rätt :)
Just denna Shouchu är en SATSUMA-IMO-SHOUCHU, dvs gjord på sötpotatis. Den heter YAMA-NEKO (bergs-katt).
Bollen över till Silex!
 

Silex

Medlem
Svårt att hitta på frågor som inte Google ger ett snabbt svar på....
Vilken dryck avses:
Sprit smaksätts med örter och barken från en sydamerikanskt träd och blandas sedan med moget vin från ett klassiskt distrikt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Svårt att hitta på frågor som inte Google ger ett snabbt svar på....
Vilken dryck avses:
Sprit smaksätts med örter och barken från en sydamerikanskt träd och blandas sedan med moget vin från ett klassiskt distrikt.
Barolo (vinet), Chinato (calissaja),Vermouth (slutprodukt)?
 
Toppen