Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Zaphod

Medlem
Nu kanske jag erbjuder en alldeles för lätt fråga för forumet, men då får jag väl skämmas i så fall. Bierzo har ju på senare tid fått allt mer uppmärksamhet för sina oftast ganska stadiga och kraftfulla röda på mencíadruvan, men vilken är regionens stora gröna druva? (En trenddruva i vardande, om ni frågar mig...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag ger tre svar, får jag mer rätt då?
  • Doña Blanca
  • Godello
  • Palomino
...sen kör de också ett gäng Oxford Street druvor...
 

Zaphod

Medlem
Om jag ger tre svar, får jag mer rätt då?
  • Doña Blanca
  • Godello
  • Palomino
...sen kör de också ett gäng Oxford Street druvor...

Tre svar är väl en helgardering, gills det verkligen? ;)

Nu har jag inga siffror på odlingsareal eller produktionsvolymer, men jag är tämligen övertygad om att en av dessa druvor står för en helt övervägande del av produktionen, och att de övriga är mer av ett komplement.
 
Nu kanske jag erbjuder en alldeles för lätt fråga för forumet, men då får jag väl skämmas i så fall. Bierzo har ju på senare tid fått allt mer uppmärksamhet för sina oftast ganska stadiga och kraftfulla röda på mencíadruvan, men vilken är regionens stora gröna druva? (En trenddruva i vardande, om ni frågar mig...)

Då säger jag Godello @Zaphod
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så här i sommarvärmen så det hög tid att få liv i denna tråd. Stafettprincipen gäller; den som svarar rätt ställer en ny klurig fråga. Om inga svar ges kan det dyka upp lite ledtrådar, men nog borde detta vara relativt lätt? ;)

Vilket vinslott föreställer bilden och vad gör det unikt?

image.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ok, försöker med denna.

Xavier Vignon är en välkänd oenolog och vinmakare som producerar viner från Châteuneuf-du-Pape, Gigondas, Crozes-Hermitage mm. Etiketterna på de flaskor som säljs i Sverige skiljer sig från de som exempelvis visas på Xavier Vins hemsida. Vad heter företaget bakom de "svenska" etiketterna?
 

kayaker

Cyklist
Ok, försöker med denna.

Xavier Vignon är en välkänd oenolog och vinmakare som producerar viner från Châteuneuf-du-Pape, Gigondas, Crozes-Hermitage mm. Etiketterna på de flaskor som säljs i Sverige skiljer sig från de som exempelvis visas på Xavier Vins hemsida. Vad heter företaget bakom de "svenska" etiketterna?
Gissningsvis Vinovativa i samarbete med Xavier.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ledtråd: samma firma ligger även bakom designen på Barrels and Drums nyligen lanserade alkoholfria.
 
Toppen