Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Tyvärr, som jag skrev nyss, fel land. Även din tolkning är ju riktigt bra, nästan så bra att det borde vara rätt.

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Här går det trögt, har inte haft hjärnkraft att sätta mig in i senaste gåtan ännu, men det verkar nästan som att det behövs. :p

3. Silex

Silex Medlem

Ok, då få det bli Chile som land istället, som också mötte Holland tidigare i VM. Oäktingar kanske då syftar på att det rådde lite förvirring om rankorna var Merlot eller Carmenere i vissa vingårdar. Tänkte vidare att "toppnotering" skulle syfta på en högt belägen vingård, men jag tror de högst belägna ligger i Argentina.... Kanske det syftar på ett vin med bra omdömen. Företagsam etta - kan det syfta på Montes Alpha (alpha=1)? Sen står det still - någon annan får ge detta ett försök.

Mattias S gillar detta.
  4. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Det är inte Chile heller, inte många länder kvar nu ;)

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Väldigt bra filurat, kunde svurit på att det var rätt svar...synd. :(

6. Silex

Silex Medlem

Då är det väl Spanien då.....

thunberg gillar detta.
  7. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Jupp, stämmer.
    Landet i fråga fick nyligen en lektion i samspel av kung W-As undersåtar. För de som missat, Nederländerna vann över Spanien med 5-1 i gruppspelet i årets fotbolls-VM. Nederländernas kung heter Willem-Alexander.

8. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Kan det vara Ribera del Duero?

9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Med Unico som företagsam etta!

10. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Nej, det är inte Ribera del Duero.

11. sunqan

sunqan Vinös

Området borde vara DOCa Priorato som väl är rätt ny i högsta klassificeringen (2000 eller 2009 beroende på hur man ser det...)

12. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Det är inte Priorat, men det där med statusen är på rätt spår, dock annat område.

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Det återsår väl enbart Rioja i så fall. Tycker dock inte att jag har bidragit med lösningen i detta fall, det var ju enbart uteslutningsmetod om mitt svar är rätt. @sunqan, @Grapeskull, @Silex eller @Bearman kan gott köra nästa quiz om de har lust? :)

14. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Nej, det är inte Rioja heller. Ge inte upp nu.
    Jag söker ett område på en spansk ö.

15. Mattias S

Mattias S Administratör

Undra om du kallades Marquis de Sade i ett tidigare liv? ;)

thunberg gillar detta.
  16. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Det finns 7 spanska öar med totalt 12 olika vindistrikt/områden. Fram med gissningarna :D

17. Bearman

Ett sista försök: Abona?

Gåtan är riktigt svår, var som de övriga på många ställen i nya världen bl a. Australien och Chile, men "företagsam etta" passade inte riktigt in på några områden.

"En riktig nykomling som trots det håller en toppnotering." Senaste område att få DO status på Teneriffa (1996). Vingårdarna ligger på bland de högsta platserna i Europa.
    "Intressant att det kryllar av oäktingar här." Bastardo Negro och Blanco
    "Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn." AB=företagsform Ona=ett

Mattias S gillar detta.
  18. kayaker

kayaker Cyklist

På vilket språk då? ;):(
    Teneriffa hör f.ö. geografiskt till Afrika. :)

Bearman gillar detta.
  19. Bearman

Jag ger upp, det skall bli intressant att få se svaret på området som eftersöks.:confused:

20. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Snyggt, det är Abona.

Dela sidan