Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Una = en, ona = ett (om jag inte blivit helt felinformerad).
    Håller med om att geografin kanske blev lite fel, men Teneriffa tillhör Spaniens vindistrikt.

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Bollen ligger hos dig om du är sugen på att fixa en ny quiz. :)

3. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Jag gör ett försök till en ny quiz:

Jag söker ett område.
    Person höjd över all kritik har gett namn åt området.
    Det "låter mera" här en hos sina grannar.
    Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning.
    Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring.

thunberg och Mattias S gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Höjd över all kritik stämmer bra överens med C9dP (Påvar och Avignon). Får det inte att stämma in på de andra ledtrådarna dock.

5. Bearman

Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området.
    Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden.

6. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Några av ledtrådarna skulle passa på Saint Emilion: Druvan som låter mera = Merlot och den är vanligare än CS där, och personen från Astrid Lindgren kan vara Emil. Och sen kan väl ett helgon vara höjt över all kritik.

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

Du rockar! Jag äter upp min hatt om du har fel. Förbered nästa gåta du. :)

8. Bearman

Du rockar! Det är rätt område.:)

Svar på ledtrådarna:
    "Jag söker ett område." Saint Emilion
    "Person höjd över all kritik har gett namn åt området." Helgon=Saint. Sankt Emilius bosatte sig i sin grotta här på 700-talet.
    "Det "låter mera" här en hos sina grannar." Druva=Merlot
    "Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning." Disneykaraktär=Simba från Lejonkungen (lion) och Emil från Astrid Lindgrens värld ger namnet.
    "Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring." Stränderna är förstås västra och östra stranden och satelliterna är de fem kommunerna som lagt till namnet till sitt eget.
    "Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området." Har odlat vin längst av alla i Bordeaux, så länge att de kommit upp på världsarvslistan.
    Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden. Tror att i stort sett alla av distriktets ryktbara slott ligger runt staden.

9. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Efter alla bra, avancerade och långa gåtor kommer här en kort och ev enkel fråga.

Jag söker namnet på ett vin vars namn kan härledas till hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan.

10. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Kanske det här?
    image.jpg

Denouement =
    "The final resolution of the conflict in a plot."

12. kayaker

kayaker Cyklist

Du är gravt felinformerad. Det heter "una" eller "un". Räkneordet ett=uno.

13. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Sorry, fel land. Prestigevin från södra delen av klassiskt vinland. Vintyp som faller RP mer på läppen än AL.

14. Mattias S

Mattias S Administratör

Piss...:(

15. kayaker

kayaker Cyklist

Deus-Ex Machina (Clos Saint-Jean)

Mattias S och Mats gillar detta.
  16. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Turning Leaf?
    Zinfandel?

17. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Vänligen bekräfta att detta är 100% fel ! ! !

18. Mats

Mats Wicked tribe rules!

RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.

Ser fram mot ny fråga från @kayaker !

19. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag gör dig en tjänst och klistrar in Wikipedias förklaring här (trevlig quiz för övrigt):

Mats gillar detta.
  20. kayaker

kayaker Cyklist

Jag har lärt mig det tidigare. Jag har ju en sådan i RP100-format i vinkylen.

Mats gillar detta.

Dela sidan