Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

chambertin

Medlem
Hertigtät: Kan det vara "Ducs de Bourgogne" ?
Hoppande möss: Musigny (man bör nog vara göteborgare där för att göra kopplingen;) men du sa ju att det var lite abstrakt)
Nordliga mössfria grannen blir ju då Morey-St.Denis.
Traskar man omkring bland några av de mest kända vingårdarna så finns det risk att man stukar foten precis när man kommit ur hundgården
Helt korrekt, varhelst i Frankrike man tar det tvivelaktiga beslutet att gå omkring så kommer det en hundj.. och skrämmer slaget på en och då stukar man lätt foten.

På vågrätt två skall det alltså vara: ????
 

Silenos

Medlem
Om jag vore (allt för) snäll skulle jag ge kayaker rätt nu, för vin ifrån hans förslag heter ibland såhär. Gott försök chambertin, men Musigny om något är väl en förstaplats (och mössen är inte från västkusten). Kom igen nu, sååå okänt är inte place:et.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hertigtät: Kan det vara "Ducs de Bourgogne" ?
Hoppande möss: Musigny (man bör nog vara göteborgare där för att göra kopplingen;) men du sa ju att det var lite abstrakt)
Nordliga mössfria grannen blir ju då Morey-St.Denis.
Helt korrekt, varhelst i Frankrike man tar det tvivelaktiga beslutet att gå omkring så kommer det en hundj.. och skrämmer slaget på en och då stukar man lätt foten.

På vågrätt två skall det alltså vara: ????
Din motivering var värd att vara rätt!
 

Silenos

Medlem
Ja!! Volnay är rätt.

Ledtrådarna:

Härtigtät plats - Flera vingårdar i Volnay heter "...ducs",
Hoppande möss som grannar - Meursault som ligger strax söder om Volnay har fått sitt namn ifrån lat. muris saltus, hoppande möss. Klockren ledtråd om ni frågar mig
Fågelögonsfärgat - oeil de perdrix, ögat hos rapphöna. Svag röd färg, något som vinerna härifrån ofta har och i ännu högra grad bakåt i historien om man ska tro källorna. Bourgognes delikataste vin, som då, före flaskornas intåg hade en mycket kort hållbarhet.

Vargar längre norrut - Les loups de Morey - Invånarna i Morey-St-Denis.
Sista anhalt innan fokus skiftar - I Meursault gör man huvudsakligen vitvin.
Mjuk övergång - vinerna är lätta och skira (säger sinnebilden)
Nordligare mössfri granne med brutalt rykte - Pommard, norr om Volnay, tanninrika och kraftiga viner.
Risk för att stuka foten - Taillepieds (fotstukning på franska), känd vingård.
...När man kommer ifrån hundgården - Clos des Chênes, jämte taillepieds.
Berömelse sedan länge...inga förstaplatser - vintrakt sedan många hundra år men ingen grand cru finns i kommunen.
Guldskimmer - cote d'or, namnet på hela "finbourgogne"

Vin ifrån hans förslag - Premier cru:n Volnay "Santenots", ligger i Meursault, men benämns Volnay pga. Meursaults starka sammankoppling med vitviner.

Ja, den här omgången blev ju rätt snårig minst sagt...

Kayaker fixar nästa klurighet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då jag av erfarenhet har en känsla (jag hoppas ha fel) av att @kayaker inte kommer att greppa bollen och förse oss med en ny fråga, så kör vi en ny avspark. @chambertin fick ju stilpoäng senast, vill han möjligen roa oss med en ny spännande quiz? :)
 

chambertin

Medlem
Greppar bollen @Mattias S och här kommer en liten Rebus.
Den här gången så söker jag en druvsort.
Varje del i rebusen nedan ger ett vindistrikt, region, druvsort eller vinodlare. Från varje delsvar så tar ni första bokstaven (som i en rebus alltså) och tillsammans kommer dessa att ge ett ord som är vinrelaterat.

Stilpoäng till den som kan förklara hur dom kom fram till varje delsvar.

1) Bild1.jpg

2) Bild2.jpg

3) Bild3B.jpg

4) Bild4.jpg

5) Granndistrikt till detta: Bild5.jpg
 

Daniel A

Administratör
Greppar bollen @Mattias S och här kommer en liten Rebus.
Den här gången så söker jag en druvsort.
Varje del i rebusen nedan ger ett vindistrikt, region, druvsort eller vinodlare. Från varje delsvar så tar ni första bokstaven (som i en rebus alltså) och tillsammans kommer dessa att ge ett ord som är vinrelaterat.

Stilpoäng till den som kan förklara hur dom kom fram till varje delsvar.

1) Visa bifogad bild 4159

2) Visa bifogad bild 4160

3) Visa bifogad bild 4161

4) Visa bifogad bild 4162

5) Granndistrikt till detta: Visa bifogad bild 4163

Det här kan ju aldrig vara rätt, men jag vill få det till samsó (löjligt obskyrt i så fall! :D Kan det bara eftersom jag druckit Cap de Ruc och läste Samos istället för samsó och undrade vad i hela världen en liten bit av en ö gjorde i en vinflaska. Nåja). Snygg rebus oavsett!

Tankebana:
Jag tror att första bilden är Spinetta och tredje Moulis-en-Médoc, alltså s _ m _ _ = samsó. Ingen aning om de andra tre bilderna!
 

chambertin

Medlem
Det här kan ju aldrig vara rätt, men jag vill få det till samsó (löjligt obskyrt i så fall! :D Kan det bara eftersom jag druckit Cap de Ruc och läste Samos istället för samsó och undrade vad i hela världen en liten bit av en ö gjorde i en vinflaska. Nåja). Snygg rebus oavsett!

Tankebana:
Jag tror att första bilden är Spinetta och tredje Moulis-en-Médoc, alltså s _ m _ _ = samsó. Ingen aning om de andra tre bilderna!
Bra försök men inte rätt tyvärr.
 

Silex

Medlem
Gissar på Gamay. Lite bakvänd logik. Kom fram till väldigt få icke-obskyra druvor på 5 bokstäver - gamay enda någorlunda vanliga jag kunde komma på. Utgick från det och fick då från bilderna:
1) G - ?? Ingen aning här
2) A - Långsökt....Napoleonbakelse - Napoleon älskade Chambertin - största odlaren där är Armand Rosseau (troligen inte vad du tänkte)
3) M - Moulin-a-vent
4) A - Alsace (minnesmärke över olycka i Vogeserna)
5) Y - Yecla (granne till Jumilla)
 

chambertin

Medlem
Gissar på Gamay. Lite bakvänd logik. Kom fram till väldigt få icke-obskyra druvor på 5 bokstäver - gamay enda någorlunda vanliga jag kunde komma på. Utgick från det och fick då från bilderna:
1) G - ?? Ingen aning här
2) A - Långsökt....Napoleonbakelse - Napoleon älskade Chambertin - största odlaren där är Armand Rosseau (troligen inte vad du tänkte)
3) M - Moulin-a-vent
4) A - Alsace (minnesmärke över olycka i Vogeserna)
5) Y - Yecla (granne till Jumilla)

Strålande ! (Och rätt )

2) Napoleonbakelse så klart. Av Domaine Abbatuccis anfäder på Korsika så var flera av dom i Napoleons tjänst som Generaler, Ministrar m.m). Dessutom är deras vita och röda vin AOP Ajaccio.

1) lite ordlek här för att komma rätt. Djuret är ju en vit noshörning (Whithe Rhino). Med lite transformering av vit till Italienska så får vi Albarhino vilket en ordblind vinnörd snabbt asocierar till druvan Albarino. Den håller ju till i Rias Baixas som ju ligger i Galicien. På vägrätt 1 skall det alltså vara G.

4) Olyckan med Air Inters flyg från Lyon till Strassbourg(Alsace) i Jan 1992. Kraschade på Mt St.Odile strax söder om Strassbourg vid inflygningen och bara några få överlede. En av de överlevande från den kraschen var en mkt god vän och f.d kollega (Pierre Lota) som jag haft äran att arbeta med under ca 10 år mellan 1995-2005.

5) Etiketten är från ett av Juan Gils viner från Jumilla.
 

Silex

Medlem
Eftersom det är fredag kväll och jag är lite trött så blir det en enkel fråga. Vilken vinregion söker jag?
Slide1.jpg
 
Toppen