Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinreklam: Varför alla dessa miniviner ?

chambertin

Medlem
Vinbranschen och dess marknadsförare (inte så mkt producenterna dock) verkar väldigt glada i att använda "mini" framför allehanda vinnamn för att associera sin produkt med ngt som är dyrare och mer högklassigt.

Det vanligaste var ju under flera år "miniamarone" som flitigt användes först om Ripassoviner och senare även om diverse annat plonk med lite torkade druvor i. Några leverantörer fälldes 2012 av AGM just för detta uttryck men man kan konstatera att det fortfarande florerar i beskrivningar även om det mer sällan dyker upp i direkt marknadsföring.

På senare tid har jag uppmärksammat att minibrunello (om Rosso di Montalcino t.ex) och minibarolo (om div olika Nebbiolo-viner från Piemonte) gjort sitt intåg hos marknadsförarna. Snyltning så klart men det som fascinerar mig mest är att det verkar vara en isolerad Italiensk företeelse. Har inte hittad några minibordeauxer, minbourgogner eller minichampagner heller för den delen. Snyltning brukar ju annars vara vanligast på prestigenamn men så vekrar det inte vara just här.

Såg till min förfäran att Terrific Wines använt "minichablis" om ett vin som var en vanlig Bourgogne Blanc. Skulle kanske varit ok om det varit just en Petit Chablis där man ju menar ngt i stil med "minichablis".

Finns det mer av det här feniomenet eller är det mest ngt som kretsar runt Italienska viner ?
Vad tycker ni om det i så fall ?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Såg till min förfäran att Terrific Wines använt "minichablis" om ett vin som var en vanlig Bourgogne Blanc. Skulle kanske varit ok om det varit just en Petit Chablis där man ju menar ngt i stil med "minichablis".
När jag hör "minichablis" tänker jag direkt på Petit Chablis, emedan detta ju är en direktöversättning...
Vad mer kan återstå att skapa? Minikändisvin? Minibaginboxvin? Miniekologiskt vin? Mininaturvin? Miniprisvärt vin?
 

Vino fino

Medlem
Intressant inlägg, lyfter fram både språklig och nationell särart. Tror det är som du säger att det är ofta relaterat till Italien. Vi har ju ett märkligt förhållande till italienska viner här i Svedala. Sen är "mini" positivt värdeladdat (av någon anledning) så det funkar i marknadsföring, ungefär som "mikro" för öl, fast med annan betydelse. En billigare kopia av något som upplevs som dyrt och bra--- sånt tilltalar svenskar.

Men--- inte bara leverantörer gillar att använda "mini", utan även vår fantastiska vinpress. De kanske är den verkliga boven i dramat?

Saxat ur BK Wine:
Riktigt bra är också Righettis 2010 Campolieti Ripasso som kommer i den av svenskar så älskade mini-amaronestilen.

Här används också mini-Barolo och mini-Brunello som du varit inne på. Och Kronstam verkar älska "mini".
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant inlägg, lyfter fram både språklig och nationell särart. Tror det är som du säger att det är ofta relaterat till Italien. Vi har ju ett märkligt förhållande till italienska viner här i Svedala. Sen är "mini" positivt värdeladdat (av någon anledning) så det funkar i marknadsföring, ungefär som "mikro" för öl, fast med annan betydelse. En billigare kopia av något som upplevs som dyrt och bra--- sånt tilltalar svenskar.

Men--- inte bara leverantörer gillar att använda "mini", utan även vår fantastiska vinpress. De kanske är den verkliga boven i dramat?

Saxat ur BK Wine:
Riktigt bra är också Righettis 2010 Campolieti Ripasso som kommer i den av svenskar så älskade mini-amaronestilen.

Här används också mini-Barolo och mini-Brunello som du varit inne på. Och Kronstam verkar älska "mini".
Intressant att man bemödar sig med att skriva ut årgången!
 
Toppen