Vinsafari i Danmark

Diskussion i 'Resor' startad av Magikern, 20 maj 2013.

1. Magikern

Magikern Medlem

Jag kommer snart att åka över till Köpenhamn och är ute efter någon riktigt bra butik om man vill köpa Bourgogne, mogen Bordeaux, mogen Barolo eller möjligen Supertoscanare.

Jag är främst ute efter viner under 500 sträcket, gärna fynd runt 200 sträcket.

Vilken är stan bästa butik?

2. Jag ska nästa helg åka ner med bilen från Stockholm på en liten vinsafari i Köpenhamnsregionen. Jag har tänkt besöka Carlo Merolli, Theis Vine, någon SuperBest butik (Klampenborg?) samt Otto Suenson. Har även funderat på att chansa på ett besök hos Philipson Wine, men de har sämre priser för var gång jag besöker dem tycker jag. Dock kan man ju ha tur och hitta något fynd. Köpte exempelvis Calon Segurs 3:e vin från 2009 för 99 dkk där förra sommaren.

Jah undrar om ni andra har några bra tips på butiker där jag kan hitta vettigt prissatt Bordeaux eller om ni kanske har några andra bra tips?

Robert

3. SV: Vinsafari i Danmark

Kom igen nu kompisar, hjälp mig lite ;)

4. Guayabera

Guayabera Medlem

5. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Vinsafari i Danmark

Det finns rätt mycket på forumet.

Samt tips jag fått från Magnus Ericsson på HD

KB vin http://www.kbvin.dk/ och Ved Stranden http://www.vedstranden10.dk/pages/vinhandel/

6. SV: Vinsafari i Danmark

Tackar!

7. Anders Landström

Ser fram emot en utförlig genomgång. Danmark är ju trots allt det närmaste fria landet så alltid kul att höra hur det ser ut på den marknaden

8. Dejzan

Dejzan Medlem

Du ska till Skål http://www.skaaldugamle.dk
    snäva öppettider så kolla hemsidan, sortiment hittar du på petillant.dk
    Fantastiskt bubbelsortiment och kunnig personal som ofta har en trevlig flaska öppen för provning. Berätta hur det var.

9. Dejzan

Dejzan Medlem

Äldre viner hittar du på vinoble på krystalgade (ett par hundra meter från ströget). Kjaer och sommerfeldt som fanns med i Anders sammanfattning är inte lika bra som för ett par år sedan då man kunde fynda i deras skattkammare (piper heidsieck rare - 88 för 900dkk, roederer bdb - 96 370dkk...)Sen fick butiken svenska ägare som stängde ner skattkammaren och även om den öppnat igen är det inte samma sak längre.

10. Dejzan

Dejzan Medlem

Höll på att glömma:
    finewines.dk möjlighet att fynda, osäker på om man kan hämta upp viner eller om det bara är postorder.
    Kkwine.dk måste vara europas bästa sortiment av amerikanska viner, bra priser och fantastisk service. Denna får du inte missa!
    Nu ska jag sluta posta :)

11. Magikern

Magikern Medlem

Jag höll på att ramla baklänges när jag såg att de har en Haut-Brion 61 för 10900 dk på vinbanken.

Man kan onekligen undra i vilket skick den är när de säljer den såpass billigt?

12. Mattias S

Mattias S Administratör

Oj, vilken guldgruva med tips. Har lite planer på en tripp till Köpenhamn i mars. Tack alla ni som har bidragit!

13. golfkompis

golfkompis Ständigt nyfiken

14. Mattias S

Mattias S Administratör

15. Anders Landström

16. MartinE

MartinE Medlem

Kanon! Tack!

Men du har missat Skål (Forbindelsesvej 7b, Indiakajen) och Lögismose (Nordre Toldbod 16)!

Tillägg: Och Leisner Wine (Dyssegårdsvej 18, Hellerup)!

Last edited: 25 februari 2014
  17. Jos

Jos Medlem

Jag brukar ramla in på Vinoble på Krystalgade 18 och varje gång har det blivit ett köp. Brukar finnas lite äldre Bordeaux till bra priser.

18. Hagbard C.

Hagbard C. Medlem

Jag vill också göra tummen upp för Vinoble. Jag brukar även handla på Österreich Vin på Esplanaden 3c.

19. Mattias S

Mattias S Administratör

Sitter nu på tåget på väg till Köpenhamn. Kommer att utgå från alla butikstips i denna tråd i jakt på trevliga viner. Kommer satsa på kvalitet istället för kvantitet (runt 500 kr flaskan i snitt). Vin med ålder prioriteras, lagom ålder runt 10 år.

Har ni tips på specifika vin eller årgångar som man borde hålla utkik efter så får ni gärna posta era tips här. Jag dricker ALLA typer av vin, men gärna åt det fylligare slaget när det gäller rött. Vitt är mer öppet.

20. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Någon som har koll på öppettider i påsk?

Dela sidan