Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i USA (Sonoma, Santa Barbara, LA och Las Vegas) 2016 Edition

Magikern

Medlem
Ungefär ett år senare så hörde jag talas om Hammerfall igen. De hade då fått en Grammis och sålde skivor som smör. En annan hade givit upp tankarna på en musikkarriär och börjat knega som vanligt folk. Jag var nära att få smaka på rockstjärnedrömmen i alla fall, men nära skjuter ingen hare dessvärre. :(

Har mött Oscar Dronjac på rockbaren ex antal gånger och han känner sig sällan som en rockstjärna i sin egen hemstad enligt egen utsago. Rik och avgudad är han knappast och jag tror inte du behöver sörja för att du inte blev basist i Hammerfall. ;)

Det är väl lite som med folk som trodde att de blivit förmögna om de köpt en låda Lafite 2004 när den släpptes för att sen sälja på stadsauktion 2011. Risken är stor att flaskorna druckits upp eller att man väntat tills priset dalat rejält igen innan de blivit sålda.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har mött Oscar Dronjac på rockbaren ex antal gånger och han känner sig sällan som en rockstjärna i sin egen hemstad enligt egen utsago. Rik och avgudad är han knappast och jag tror inte du behöver sörja för att du inte blev basist i Hammerfall. ;)

Det är väl lite som med folk som trodde att de blivit förmögna om de köpt en låda Lafite 2004 när den släpptes för att sen sälja på stadsauktion 2011. Risken är stor att flaskorna druckits upp eller att man väntat tills priset dalat rejält igen innan de blivit sålda.
Jag sörjer inte. Ville bara berätta en historia om hur små marginaler det kan vara mellan fiasko och succé. Det gäller att ta chansen därute! Jag är nöjd med mitt liv idag, men jag kan ångra att jag inte gjorde något bättre av min musikaliska begåvning. :)
 

Magikern

Medlem
Jag sörjer inte. Ville bara berätta en historia om hur små marginaler det kan vara mellan fiasko och succé. Det gäller att ta chansen därute! Jag är nöjd med mitt liv idag, men jag kan ångra att jag inte gjorde något bättre av min musikaliska begåvning. :)

Prova att göra musik på datorn med noter eller andra program om det är lättare. Prova att göra musik som motsvarar ett visst vin och dess utveckling över tid. Tanniner och spretighet motsvarar dissonanser och atonalitet etc. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Levde, jobbade, drack, åt, festade och vinade med bla fruntimmer ... i Paso Robles under en lång sommar för lite drygt ett halvt liv sedan. HMR Vineyards 1976 dracks 10 år senare vid en vinprovning i Umeå där Dompa förbättrades med några droppar Guinness (inte för att det blev bättre än Graham Beck, men det närmade sig samma höga kvalitet!) och vi åt hämtpizza på Umedalen. Inte lika bra som spettgrillad biff med en sträng vinlärarinna och fyra glas vin, men bra ändå.

Lärde mig nästan allt under den sommaren. Forrest fires ödelade stora delar av California den sommaren och jag bävade inför min managers ord: "Go sweep the asphalt!" Det var fan inte lätt sopa asfalt som smält...

Eberly Winery kom senare, men är bra. Paso Robles men kanske ssk San Loius Obispo, bereder ohyggligt många möjligheter till bra vinerier, viner och njutningar.

Längtar åter, även om min första (och viktigaste) vin-sensei är avliden i bröstcancer. Hon som lärde mig vad-som-är-vad, gav mig 12 flaskor amerikanskt MJUFF och tvingade mig blindprova och lita på mina sinnen.

R.I.P. Lynn.

Tror nog inte herrskapet @Mattias S haft en bättre utflykt någonsin tidigare.

God läsning! Goda minnen som kommit åter!

Thanks for sharing!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Besök i Beverly Hills idag. Det ligger ju en del roliga vinbutiker där dessutom. Ingen favoritstadsdel i övrigt. Lite för "posh" för min smak. Har ju rapporterat om en del andra butiker i mina tidigare vinsafaritrådar, men jag hittade en ny förmåga idag. Wally's Wine & Spirit. Har tidigare besökt deras retail store i Los Angeles (den minnesgode kanske minns att jag plockade upp en Krug GC där förra året), men nu har de även öppnat en butik i Beverly Hills. De kombinerar både vinbar, delikatessbutik och vinförsäljning. Supermysigt. Känslan jag fick var dock att priserna är lite justerade med tanke på läget, men jag har inte dubbelkollat. 275 dollar för en sir Winston känns dock som att jag har en poäng eller så är priset på bolaget jävligt mycket bättre!

image.jpeg


Butiken i sig är grymt trevlig och väl värd ett besök. Mängder av roliga viner och en vinkällare av rang med riktiga klenoder. Ett stenkast från Rodeo Drive, vilket de flesta ändå brukar besöka när de är i krokarna. Missa inte!

image.jpeg


image.jpeg

image.jpeg


Hann även med att besöka K & L Wine Merchants i Hollywood idag. Ett kärt återbesök. Skithärlig vinbutik med superengagerad och kunnig personal och mängder med vin som borde få bolaget att skämmas. Trots mängder med kul vin att plocka upp så nöjde jag mig med en enklare cinsault från Sydafrika som tillverkats i endast ca 1000 exemplar och som jag sippar på just nu...

2015 The Blacksmith Barebones Cinsault
Kul vin! 12,5 % alkohol hör inte direkt till vanligheterna när vi pratar vin från Sydafrika. Vinmakaren Tremayne Smith har dessutom koppling till favoritproducenten Mullineaux. Oekat vin jäst med hela klasar (whole bunch) och helt ofiltrerat samt så har naturlig jäst använts. Ursprung Paarl. Ett ärligt och lättdrucket vin är resultatet. Slankt och syrarikt. Fin komplexitet med lite köttiga drag och skön grusighet. Lite Beaujolais över det hela – på ett positivt vis. Tranbär, vinbär och lite körsbär primärt. Bra längd med fjäderlätt kropp och bra tanningrepp. Dricker det aningen kylt – det känns bäst på så vis. Läskande och läckert! 89p

image.jpeg

Tremayne Smith

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Födelsedag idag. Inget speciellt planerat. Det blir något enklare restaurangbesök någonstans på gatan. Att fylla år är ganska överskattat trots allt. Vi har varit på långpromenad via Melrose Ave och kikat i alla hipsterbutiker samt fikat inne i Scientologernas högborg långt upp i Hollywood för allmänbildningens skull. De var mycket trevliga och läskigt tillmötesgående. Inga försök till smaklösa närmanden visserligen, men vi fick väldigt mycket nyfikna frågor. Vi spelade med. Ytligt sett är det nog lätt att falla för den trevliga och sofistikerade miljön. Jag är dock VÄLDIGT skeptisk till verksamheten om ni undrar, men det är ju så mycket man inte vet. Jag är väldigt nyfiken också. Hade hoppats på att få se lite fler konstigheter, men det är nog först när man är "inne" på allvar som skiten brakar loss.

Har fått välja lite gott att dricka under förkvällen. En enkel och underbart trevlig Moscato d'Asti att smutta på efter vår långa promenad i hettan...

image.jpeg


...och sedan lite kärt återbesök med klassikern 2011 Mas de Daumas Gassac...

image.jpeg


Grym årgång av ett jäkligt trevligt vin. 50 dollar fick jag betala vilket vinet är värt utan tvekan, men när man vet att det kostade strax över 300 pix på bolaget så känns det ändå ganska dyrt. :(

Äntligen så bjuds det på en mustig och osande dynghög – som jag har längtat! Jord, ceder, blyerts, nyregnad grusväg och kaffe strax där under. Svarta vinbär, tobak, murkna fat och örtigt blåbärsris på ytan där flugorna surrar och gör sig redo för sin festmåltid. Som en slank bdx med fin stamtavla alternativt en krallig chinon. Hög intensitet med bra syra och unga men klart hanterbara tanniner. Så ung och redan nu hur bra som helst! Enligt ryktet så är det dessutom ett lagringsvin av rang så man kan ju undra hur bra denna årgång kan bli? Jag njuter i vilket fall med slutna ögon och lyssnar på trafiken från Sunset Blvd. Lite blandade tilltugg till det hela dessutom. Jag skulle vara orättvis om jag inte delade ut 92p åtminstone!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Downtown Las Vegas är ett måste att besöka. Skitigt, tragiskt och äkta. Ett paradis för en partysugen med något tunnare plånbok än höjdarna på strippen. Hela Freemont Street är som en stor nattklubb kvällstid med stor dominans av vita amerikanare med cowboyhatt. Massor av gratiskonserter på gatan av blandad kvalitet. Mycket country och pop. Och Elvis-kopior!

image.jpeg

image.jpeg


Besökte den rimligt bra restaurangen Therapy igår. Bra för att vara amerikansk men klart sämre än Norda trots liknande prisläge (och löjligt mycket sämre vinlista givetvis – Norda rockar). Käkade en bit kött med chimichurri. Riktigt gott. Till förrätt lite ostbollar i tomatsås som också levererade mat i bra mellanklass. Trevligt ställe. Väl värt ett besök när ni ändå besöker The Old Strip, vilket är ett måste!

image.jpeg


image.jpeg

image.jpeg


Vinet för kvällen blev en chansning. Napa Valley. En meritage. Årgångslöst dessutom. En blandning av de svala årgångarna -10 och -11. Cain Vineyard & Winery Cain Cuvée NV11 är ett riktigt bra matvin, men lite småtrist ändå. Mörk och ganska nyanserad frukt med försiktigt fatad karaktär. Lite ceder, björnbär, svarta vinbär och tobak. Medelfylligt med bra syra och mjuka tanniner. Lite som en chianti i strukturen. Mer europeiskt än amerikanskt således, men inte särskilt komplext. 72 dollar på restaurang får dock anses ok med tanke på retailpriset på ca 35 dollar. Nja, säger jag och delar ut 87p.

image.jpeg


Vi kommer att flytta över till Cosmopolitan idag. Mer lyxigt men allt blir ju därmed dyrare också. :(
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har promenerat i över 40 graders värme igår. Jag är väldigt tacksam för mina bekväma och (vilket jag lärt mig) comfy sandaler. Tog en sväng ut till Las Vegas Town Square som ligger ungefär två liter vatten från strippen. (I Vegas så räknar man sträckan till fots i just vattenåtgång, ifall ni undrar ;) ) Så in i bomben mysig liten stadsdel. Inga turister i sikte. Vinbutiker av god kvalitet existerar i princip inte om man inte har bil och är beredd att ta sig långt. Vin på restaurang är ohyggligt dyrt generellt med några få undantag dessutom. Vinnörd + Las Vegas = skit. Om man inte har en monstruös plånbok och liten hjärna vill säga.

I lilla Town Square så finns åtminstone en Whole Mart som är hyfsat ambitiös även på vinfronten. Vi plockade upp lite någorlunda doningar där för att förtära på hotellrummet som är mer lyxigt än någon restaurang på många vis. Det blev lite hämtmat, typ pizza och en utsikt värd att betala för. :cigarr:

image.jpeg

image.jpeg


Kvällens viner...

2013 Long Shadows Wineries Riesling Poet's Leap är inte tokig alls. Lite lagom med petroleum, lime och rik stenfrukt (både päron och persika). Ganska tam syra och aningen sötma. Funkar hur bra som helst som ett balkongvin, men för sitt pris – närmare tvåhunkan – en stor besvikelse. 86p


image.jpeg


2012 Domaine Labranche-Laffont Madiran Villes Viggnés
Mörk frukt med plommon, blåbär och lite körsbär. Mustiga och träiga fat med mörk choklad, ceder och rosmarin. Massor av superhärliga tanniner. Skönt uppfriskande syra och klart bra längd. Inte helt olikt en bra malbec från Argentina (eller Cahors), vilket jag troligtvis hade gissat blint. Har längtat efter lite härliga tanniner. Ett rustikt och tämligen okomplicerat vin, men jäkligt bra med en ryggrad av stål. Dags för att sträcka upp spaden med 90p och fortsätta att njuta av utsikten.

image.jpeg
 
J

Joakim Staf

Har promenerat i över 40 graders värme igår. Jag är väldigt tacksam för mina bekväma och (vilket jag lärt mig) hippa sandaler. Tog en sväng ut till Las Vegas Town Square som ligger ungefär två liter vatten från strippen. (I Vegas så räknar man sträckan till fots i just vattenåtgång, ifall ni undrar ;) ) Så in i bomben mysig liten stadsdel. Inga turister i sikte. Vinbutiker av god kvalitet existerar i princip inte om man inte har bil och är beredd att ta sig långt. Vin på restaurang är ohyggligt dyrt generellt med några få undantag dessutom. Vinnörd + Las Vegas = skit. Om man inte har en monstruös plånbok och liten hjärna vill säga.

I lilla Town Square så finns åtminstone en Whole Mart som är hyfsat ambitiös även på vinfronten. Vi plockade upp lite någorlunda doningar där för att förtära på hotellrummet som är mer lyxigt än någon restaurang på många vis. Det blev lite hämtmat, typ pizza och en utsikt värd att betala för. :cigarr:

Om du har tid, titta in på Mandaly Bay och ät på rest Aureole. Imponerande vintorn där sk " wine angels" plockar ner flarrorna på 6 meters höjd. Inte att miss när man är i LAS Vegas . Tack för en trevlig reseberättelse
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Om du har tid, titta in på Mandaly Bay och ät på rest Aureole. Imponerande vintorn där sk " wine angels" plockar ner flarrorna på 6 meters höjd. Inte att miss när man är i LAS Vegas . Tack för en trevlig reseberättelse
Har varit där och beskådat spektaklet, men har inte testat restaurangen av någon anledning. Bra tips! Blir det något mer "finrestaurangbesök" så vet jag vart jag skall gå. :)

Kommer för övrigt besöka Lotus of Siam idag för lite thailunch. Det blir nog en skön spätlese från deras löjligt imponerande vinkällare av tysk riesling dessutom. @Martin Berggren tipsade oss förra året och vi blev inte besvikna!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ännu en dag lider mot sitt slut. Var och lunchade på underbara Lotus of Siam tidigare idag. Ett måste att besöka som vinnörd. Ligger ute i ingemansland, långtifrån lyx och flärd. Fullt med folk ändå – folk som har koll på Las Vegas guldkorn! En mäktig vinkällare med nästan uteslutande riesling från Tysklands bättre producenter och dessutom en himla massa vin med ålder. Det finns självklart en del annat också, men de passerade obemärkt förbi. Thaimat och lite restsöt riesling kan många gånger vara en magisk kombination och denna gång så blev det precis så lyckat...

Så snart vi bad om den mer ambitiösa vinlistan (de har en lite nedbantad version default), så fick vi snabbt hjälp av restaurangens pålästa och kunniga sommelier. Vi resonerade en bra stund kring vad som skulle passa oss bäst. Jag var helt inne på lite Tom Kha Gai till förrätt (kycklingssoppa gjord på kokosmjölk för de få av er som helt missat lingon när det gäller thaimat). Till huvudrätt så vågade jag välja deras kryddiga råbiff med koriander, lime och chili, typ. Vi var helt överens om att en spätlese borde passa bäst. Jag ville gärna ha något med ca 10 år på nacken. Han föreslog 2003 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese. Producentmässigt var jag helt med på noterna, men årgången vill jag minnas är av lite besvärlig sort med extrem hetta. Han bedyrade bara snabbt och lätt: "Trust me – this wine will rock!"

Närmare hundra dollar kändes visserligen lite svettigt, men europeiska viner tenderar ju å andra sidan vara svindyrt i staterna många gånger och påslagen är dessvärre ganska mastiga. Vi valde att lita på hans omdöme och det var minst sagt smart av oss. Det rockade på bra! Elegant med perfekt mognad. Inte den minsta lilla trötthet. Mineraliskt med petroleum och flinta. Snygga drag av kanderad citrus och mogen tropisk frukt med toner av äpple och kardemumma. Perfekt avvägd sötma. Adekvat syra och längd. Lättfotat och finstämt. Fullständigt perfekt till soppan! Funkade bra till råbiffen som dock var aningen för kryddig för vinets bästa. Den bästa riesling jag har druckit på länge. 92p är ett högt betyg för mig när det gäller vita viner. Kanske blev vi lite förtrollade just där och då, men det hör i så fall till upplevelsen. Maten var lysande. Thaimat av toppklass!

image.jpeg
 

sunqan

Vinös
Med tanke på att wally's wine tagit $100 för vinet ($50 på rea nu...) känns knappa hundra på en restaurang i Las Vegas helt ok. På svensk restaurang hade den väöl gått på 1600 spänn eller nåt
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Med tanke på att wally's wine tagit $100 för vinet ($50 på rea nu...) känns knappa hundra på en restaurang i Las Vegas helt ok. På svensk restaurang hade den väöl gått på 1600 spänn eller nåt
Njae, i Sverige får du väl vinet för strax över 200 spänn retail, vilket blir ca 1000 kr med hutlösa svenska standardpålägg hos ovinvänliga restauranger. :)
 

sunqan

Vinös
Kollade bara winesearcher lite snabbt. Europasnitt är 322 oskattat om jag minns rätt. :). Kollade just vininfo.org 2003 verkar inte ha sålts via VBSB. 02 kostade 242 (2010) och 04 289 (2008).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lugn shoppingdag igår med lite vinnjutning på kvällskvisten. Frun har shoppat Converse i mängder av diverse kulörer och varianter. En av de saker som på allvar är väldigt bra prissatt i USA trots hög dollarkurs. Själv så avskyr jag Converse. Sulan är som suddgummi och slits ut på några månader samt så ser det fånigt ut när man har skostorlek 47 – tro mig! ;)

Kvällens viner blev en duo från Paso Robles som blivit lite mer intressant att utforska sedan vårt besök i staden och med tanke på månadens vinval. Hearst Ranch Winery är en okänd producent för mig, men på något vis lyckades etiketten övertyga till köp. Kul med tempranillo dessutom, en druva som jag har grymma tidigare upplevelser av från regionen. Båda köptes för ca 35 dollar styck.

image.jpeg


2013 Hearst Ranch Winery Cabernet Sauvignon Bunkhouse
Fruktdrivet med svarta vinbär, blåbär, piptobak, bbq-sås, bränt socker (rostade vanillinfat) och ceder. Balanserat med fyllig kropp. Unga riviga tanniner. Lite hetta från alkoholen. Riktigt bra vin, men ungt och outvecklat. Aningen trist att analysera, men säkerligen väldigt bra till en bit grillat kött. Mycket Napa över det hela. 89p+

2011 Hearst Ranch Winery Tempranillo Chileano
Yes, det här är ju riktigt kul! Järn, råtobak och tegel primärt med en del integrerade fat. Utvecklat med härligt mogen karaktär. Återhållen frukt som drar lite åt söt rotfrukt. I övrigt lite plommon, torkad frukt och kryddor. Syradrivet med mjuka tanniner och heltorrt avslut. Medelfylligt. Hade nog gissat på något spanskt helblint. 91p

Nu har jag druckit två tempranillo från regionen som har rockat och en carignan. Ser således framemot månadens vin gjort på grenache när jag kommer hem. Har en känsla av att det kan rocka också!

Ikväll har vi bokat bord på Aureole på Mandalay Bay efter tips från @Joakim Staf. Kommer inte gå all in mest troligt, men vi vill gärna bevittna spektaklet med deras wine angels, så något trevligt vin borde vi i alla fall kunna hitta. Brukar ofta bli besviken på fine dining i USA. Mycket yta och fasad samt medioker mat för massor av dollars vanligtvis. Kanske är detta ställe ett av undantagen. Jag hoppas det! :)

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
När det är infernaliskt varmt så kan det vara gott med ett rejält kallt plonkbubbel. Fördelen är att man kan kyla det till max utan att förstöra upplevelsen...

image.jpeg


I sin kalla form nära fryspunkten så var det inte så tokigt. Friskt och gott. 80p
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Aureole på Mandalay Bay besökt. Det blev en trerätters och en flaska rött och det hela slutade på ganska svettiga 350 dollar för två. En hög summa för en upplevelse som tyvärr inte kan få mer än godkänt i min bok och som är långtifrån stjärnklass. Maten var god, vinet rockade fett och visst fick vi se en (1) "wine angel" (upphissad bibliotekarie är nog en mer rättvis beskrivning). Vi fick dessutom full uppmärksamhet av personalen då det var ett par spridda skurar med gäster och troligtvis var det endast vi som var nämnvärt vinintresserade...

Låt oss börja nysta i besöket från början: Det var ju det där med det häftiga vintornet och akrobatiska damer som elegant hämtar flaskor som i värsta Cirque du Soleil-showen. Det var lite som en reklambild för en hamburgare dessvärre...

Gissa vilken bild som föreställer vår visuella upplevelse, vänster eller höger? ;)

image.jpeg

Tur att vårt vin befann sig högt upp i tornet...

Nåväl. Vinlistan var lång och fin med mängder med vin för den som har en fet plånbok åtminstone. Hutlösa påslag generellt, men inte direkt värre än på andra ställen. Högre priser genererar dock i löjliga påslag i kronor räknat (vilket är det som räknas egentligen – det är ju lika stor arbetsinsats att öppna ett dyrt vin som ett billigt trots allt). Väldigt få viner med någon form av ålder dessutom, förutom rariteterna som knappast är möjligt att välja för en knegare som jag.

Vinlistan presenterades via en iPad. Programmet var så buggigt att det inte gick att navigera tillfredställande. Vår ständigt närvarande sommelier envisades att rekommendera ett vin till oss – jag ville botanisera själv! Fick till slut en analog pappersvinlista att titta i. Tog god tid på mig. Hittade till slut ett ganska vettigt vin med någorlunda prislapp. 2010 Domaine Tempier Bandol La Tourtine för 150 dollar fick det bli. Har druckit vinet innan men en annan årgång. Grymt vin! Animaliskt till tusen och skönt kryddigt med perfekt balanserad björnbärsfrukt. Slankt och stramt med toner av läder, soja, stall och lakrits. Som en skön mix mellan bdx och Hermitage. Svalt i munnen med skönt bitande tanniner. Väldigt ungt fortfarande. Bryggläge! 93p

image.jpeg


Matmässigt så började vi med en tomatcarpaccio som smakade bra men av enkelt slag...

image.jpeg


Gick vidare till huvudrätten som var en perfekt tillagad bit oxfilé med god sås, spenat och potatispuré. Hur gott som helst, men en ganska fantasilös rätt ändå.

image.jpeg


Avslutade med en av de sämsta crème brûlée jag har ätit. Orimligt stor och kall i mitten. Alla vet väl att temperaturen skall vara perfekt ljummen! Gott ändå, men en besvikelse utan tvekan. :(

image.jpeg


Vi var ganska nöjda ändå när vi lullade därifrån. Vi hade ganska realistiska förväntningar och helhetsupplevelsen var trevlig trots allt. Vi åt och drack tillfredställande och servicen var perfekt. Kan jag rekommendera stället? Nja, får jag säga. Det är inte ett måste på något vis – inte ens för att se deras vintorn.
 
Toppen