Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsnobbar

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag tror en vinnörd (dvs säkert samtliga medlemmar här) i allmänhetens* ögon är att betrakta som vinsnobb.

* = Med allmänheten menas i detta fall den stora majoriteten av vindrickare som köper plonk, BiB och andra
produkter med bra mängd dricka per krona.

...Sen att många av dem varken fattar vad en snobb är eller vad gott vin kan betyda eller smaka, lämnar jag därhän..
(Få kallas väl fotbollssnobbar för att man föredrar CL framför Superettan. Hmm nu vart det knepigt för mig personligen som i grönvit anda för femte året finner superettan superspännande men CL sådär)
 

mnor

Medlem
(Få kallas väl fotbollssnobbar för att man föredrar CL framför Superettan. Hmm nu vart det knepigt för mig personligen som i grönvit anda för femte året finner superettan superspännande men CL sådär)
Jag ser en tydlig fotbollssnobb här. Gilla det udda istället för det alla skall gilla ;)
 
Det intressanta med "snobb" är att det till skillnad från t ex "skithög" inte bara är mångtydigt utan även har dubbla värdeladdningar, minus OCH plus (provokativt stoltserar jag gärna själv som snobb).
Ett från början negativt ord som pga överexploatering är på väg åt samma håll är "rasist"...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag ser en tydlig fotbollssnobb här. Gilla det udda istället för det alla skall gilla ;)
Nja, lite haltande då det är ganska populärt lag. Mycket folk å så. Nästan lite för vanligt. BP kanske mer åt det udda hållet?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här hemma i Yapan så är en person som öht dricker vin en vinsnorksnobbextravaganza som alla närboende blir nyfikna på.

"Yomen, det där med vin, visst är det spännande, men var skall man börja? Fem år sedan köpte min farbror en flaska båshoree novåå (ボジョレーノボー) och det rimmade så illa med hans hustrus festligt tillagade sashimi och soba att grannarna vägrar låta dem göra mat igen då körsbärsblommen blommar."

De första vin-entreprenörerna i Yapan (1800-tal) stupade på att ingen japan uppskattade syrlighet i drycken. pH-neutral mat och pH-neutrala drycker hade dominerat denna ö över 1000 år, så... Men, med intåget av världens bästa västerlämdska mat med världens högsta servicenivå och njutningspotential, så har ... host ... Bgn accepterats. Alla yapaner envisas med att säga att Bgn är "muzukashii" 難しい、svårbegripligt. Hur kan man annars förklara att någon begär priset 1000 kr för en endaste liten ynklig flaska, en flaska som ingen ens blir fylld av, och som ingen i sällskapet hittar någon som helst njuting i? Emedan en flaska Shouchu eller Nihonshu (för en tiondel av priset per flaska och som gör minst två personer fyllt lyckliga) skulle försatt alla i trance av himmelsk njutning? Men, det yapanska kynnet ifrågasätter aldrig huruvida Bgn är bra el inte. Det ifrågasätter bara individens egna bristande förståelse för...

Ibland tycker jag synd om japaner...
 
Toppen