Vintips till Lammstek

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av TEGE, 9 oktober 2012.

1. TEGE

TEGE Medlem

Vintips till Lammstek med ugnsbakad potatis & äpplen i prisklass 100-150kr
    mottages tacksamt.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Vintips till Lammstek

Vi tittar på att byta programvara men för Systembolaget så är det enkelt.

Skriv bara artikelnummer så funkar det. Så här:

www.systembolaget.se/3814
    www.systembolaget.se/2262

3. chambertin

chambertin Medlem

Spontant skulle jag gå på viner med mycket Grenache/Mourvèdre eller Tempranillo som förstaval till Lammstek (förutsatt att den är i lite traditionell stil med provencekryddor, vitlök och kanske en skvätt citron).

Domaine de la Janasse CdRV "Terres d'Argile" 2009 borde funka riktigt bra: http://www.systembolaget.se/72167

Bastide Blanche som Baronen rekommenderade bör också funka bra. Brukar vara pålitligt och 2010 är en bra årgång även i Bandol (liksom i södra Rhône)

Ett annat vin med lite mer mognad som också kvalar in under din prisgräns är Condado de Haza -07: http://www.systembolaget.se/72604

...och sen kan jag ju inte låta bli att undra varför vinet inte får kosta mer än 150:- (lammstek som är så gott) ? :)

4. TEGE

TEGE Medlem

Tack för era förslag. Några faller pga att de endast finns i best.sortimentet. Det lutar åt La Bastide Blanche.
    Era förslag gick iaf inte alls i den riktning jag själv hade slagitt in på, jag tittade på Cab.Sauvignon/Merlot blandningar från Sydafrika. Det säger nog mer om mitt kunnande än om ert ;D

Då middagen är för 12 pers. fick även plånboken vara med och bestämma ;)

5. SV: Vintips till Lammstek

Personligen tycker jag ju att Bordeaux och lamm är en "match made in heaven", och Les Hauts de Granget är en riktigt stabil Saint Emilion för priset. La Bastide Blanche är riktigt bra, men den är nog ganska ung och påträngande om man inte är en inbiten tanninknaprare.

6. TEGE

TEGE Medlem

Det blev Les Hauts de Granget. Öppnades 2 timmar innan middagen. I min gom på tok för ungt.
    Fruktigheten fanns där, men syran var det som tog över. Vinet öpnnade aldrig upp.
    Skulle nog behöva några år till på ryggläge. Men då kan det nog bli intressant för pengarna.
    Skall låta de 2 flaskor som blev kvar ligga minst 3-4 år till iaf.

Dela sidan