Vinvärldens mest underskattade druvor...

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 2 mars 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

• Carignan
    • Cabernet Franc
    • Gewurtztraminer

Vad säger ni, vilka vill ni addera?

2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Malbec kanske

Zaphod gillar detta.
  3. Gurto

Gurto Medlem

Aglianico

Gewurztraminer tycker jag tvärtom är överskattad :) men det är ju min smak. Tycker det för lite syra och att det därför blir lite platt.

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Tror det där med syran i gewurtz är huvudet på spiken. Druvan ger inte syrarika viner utan snarare feta och parfymerade, vilket jag kan tycka är oerhört gott mellan varven. Omväxling förnöjer...;)

Både Aglianico och Malbec (@Skumpagne ) tycker jag om mycket, men är de underskattade i vinvärlden, jag har nog alltid sett dem som respekterade och uppskattade?

Last edited: 2 mars 2014
  5. Gurto

Gurto Medlem

Mjo, men att backa upp fetman och parfymen med en gnutta syra gör det mer balanserat. Smaksak iofs

6. Mattias S

Mattias S Administratör

Visst, smaksak såklart. :)

7. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Känns som den mest använts som utfyllnadsdruva tidigare men att den börjar bli mer respekterad.

Mattias S gillar detta.
  8. Magikern

Magikern Medlem

Dolcetto och Sagrantino

9. chambertin

chambertin Medlem

Mourvèdre
    Mencia
    Alvarinho
    Touriga Nacional
    Petit Manseng
    Aglianico

10. KimHartman

KimHartman Medlem

Palomino Fino
    Mourvèdre
    Freisa

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Underskattad eller inte, den är helt okänd för mig...

12. ChristianB

ChristianB Medlem

Jag drack ett georgiskt vin gjort med Saperavi för ett tag sedan; tät, överextraherad färg, drag åt det mörkbäriga hållet men med avvikelser från de lite större namnen. Just det vinet var väl ingen höjdare, men det kanske finns bra exempel med Saperavi utöver det jag fick?

För mig kan de flesta av tidigare nämnda druvor vara roliga ibland, men det senaste jag sprang på var en Etna Bianco gjord på 100% Carricante. Det var en fatig bekantskap, med toner som påminde om Chenin blanc från Loire och så lite ulliga Marsanne-bitar. ;) Jag gillade den!

13. Vino fino

Vino fino Medlem

Albariño
    Torrontés
    Palomino Fino
    Verdejo
    Touriga Nacional
    Graciano
    Carmenère

14. Mattias S

Mattias S Administratör

Börjar snart luta åt att vi får ta en omröstning tror jag ;)

Magikern gillar detta.
  15. Provade en del vin när jag var i Georgien förra året. Saperavi finns allt ifrån väldigt enkla upp till väldigt exklusiva viner. Smaken på de georgiska vinerna är lite annorlunda i och med att de jäser och lagrar på ქვევრი - inget ekfat (och ingen svavel?). På vinbaren Vino Underground i Tblisi finns det en hel del intressant att testa. De andra röda georgiska druvorna lämnade mig helt oberörd.

ChristianB gillar detta.
  16. Magikern

Magikern Medlem

Vilket var det bästa vinet du provade? En del fynd kan jag tänka mig?

17. "Bästa" var att dricka en saperavi direkt från qverin i källargolvet hos en vinbonde - hade legat där i 15 år - fick köpa med mig en liter upptappad på petflaska. De bättre vinerna är annars inte särskilt billiga i Georgien - de har en skaplig inhemsk marknad för kvalitet och de har traditionellt haft en stor rysk marknad - som dock försvagades efter kriget 2008.

Vino fino gillar detta.
  18. ChristianB

ChristianB Medlem

Härligt att få så pass mycket information direkt här. :) Jag ska spana lite efter georgiska viner då, det är alltid roligt och bildande att prova nya saker!

19. TEGE

TEGE Medlem

Mourvèdre
    Touriga Nacional
    Garganega

Dela sidan