Vinvärldens mest underskattade druvor...

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 2 mars 2014.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Touriga national (utom då det blandas med Portvin) är nog nära det vinnande priset. Iaf om jag sitter i panelen.
    Iom att vinerna ju också blir schweenabra.
    Monastrell/mourvèdre blir ju också ofta märkvärdigt bra...

2. Silex

Silex Medlem

Satt precis och läste igenom tråden och såg att @chambertin redan sammanfattat mina åsikter utmärkt i sin lista. Finns mycket bra att viner av dessa druvor och ofta utan att det svider alltför mycket i plånboken.

StefanAkiko gillar detta.
  3. Gurto

Gurto Medlem

Kan inte någon hojta till med ett tips på en bra Mencia som finns på bolaget? Har inte druckit mycket vin av denna druva.

4. TEGE

TEGE Medlem

Alvaro Palacio Petalos del Bierzo
    har väl många rosat. Själv var jag inte lika imponerad.

5. Sveprod

Sveprod Medlem

Malvasia

6. Bastardo

Bastardo Medlem

Petit verdot kommer jag att tänka omgående … :cool:
    För att ha varit en utfyllnadsdruva i Bordeaux har det kommit starkt tillbaka som endruvesvin med mycket fina resultat på många håll!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Petit_verdot
    P.S. Jag formligen älskar viol både i doft och smak! Söker hela tiden nya viner med viol …

7. Bastardo

Bastardo Medlem

Synd att ni har så kort tid för att ändra i texten …
    Kom på en annan druva som förtjänar mer uppmärksamhet: Scheurebe. Finns inte ens på svenska ännu på wikipedia! Någon här som kan ämnet och kan skriva ett par rader om den? :)
    En oerhört fin druva speciellt som BA eller TBA.

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Har du exempel på vinmakare som använder druvan @Bastardo?

9. Gurto

Gurto Medlem

Måste vara det här "vinet" som åsyftas ;)
    http://www.systembolaget.se/1939

Mer seriöst så vet jag inte så mycket mer om druvan än att den är ganska vanligt förekommande i Österrikisk Beerenauslese tillsammans med druvan Welschriesling. Görs visst lite torrt vin av den men har aldrig smakat.

Tydligen en korsning mellan Riesling och okänd druva.

10. Jos

Jos Medlem

Med tanke på hur många som envisas med endruvsvin på en gammal bdx-druva som Malbec skulle jag säga att den är klart överskattad.

Alvarinho däremot tycker jag förtjänar mer, svinigt gött! :)

11. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Håller med
    Aldrig testat en "ren malbec" som har varit något att ha.
    För bläckiga och noll elegans

Jos gillar detta.
  12. Mattias S

Mattias S Administratör

*letar febrilt efter en knapp att trycka på som indikerar "Ogilla"* :)

Tycker nog att jag har druckit en hel del genom åren, både från Cahors och Argentina, men smaken tenderar ju att variera från dålig till bra... ;)

13. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Kanon då behöver vi inte bråka om dom flaskorna

14. Jos

Jos Medlem

Med gammal bdx-druva menar jag att det känns som de flesta fasat ut och slutat använda den, måste ju också betyda något...

Kostjan gillar detta.
  15. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Jag har typ 10 rankor Scheurebe i min "vingård" :D

Mattias S gillar detta.
  16. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Precis som jag föredrar det balanserat finstämda och glänsande välpolerade, så... ibland att jag behöver äta ngt som fullkomligt exploderar av vitlök, helt enkelt bara brutalt rustikt. På samma vis kräver min själ från gång till annan rustika viner. Då är Cahors en fantastisk tillflyktsort.

Kostjan gillar detta.
  17. Bastardo

Bastardo Medlem

Hej Anders!
    Tack för frågan. Det var ganska länge sen jag drack det, men oerhört gott smakade vinet … och det var dessutom prissänkt på bolaget!?
    Carl Reh, Scheurebe Beerenauslese var producenten och namnet på vinet. Vilket år var det, kan jag inte svära på, men det måste ha varit på slutet av -80-talet. Kanske 1989? Supergott var det, hur som helst!
    Keller tillverkar också ett torrt vin av druvan men jag är absolut säker på att det fungerar bäst på söta viner! Kolla gärna på: atomwine.dk/
    P.S.
    Det är troligt att producenten inte längre finns. Inte alla fall på exakt samma namn.

Last edited: 23 mars 2014
  18. sunqan

sunqan Vinös

Fråga här - förra året var vi i torremolinos, och jag hittade ett vitt vin gjort på palomino fino, vilket visade sig vara slöseri på både druvjuice och vår tid :)
    Nu är ju frågan - Finns det några vita viner (ej sherry eller liknande) som är gjorda på Palomino Fino som är bra och inte bara "intressanta"? eller är det en druva som är rejält svår att göra habilt vin på?

19. Vino fino

Vino fino Medlem

Det finns det definitivt! Sen får du ju ha rimliga förväntningar, det görs ingen Montrachet på palomino... ;)

Diverse sherryproducenter gör serier med vanliga torra vita viner. Väldigt goda, friska, lagom fruktiga varianter som passar fisk och skaldjur. Lite som Muscadet S-&-M fast sydligare frukttoner. Och i samma anda ger vinerna löjligt bra valuta.

Min favorit är Barbadillos Castillo de San Miguel (http://barbadillo.com/en/product/castillo-de-san-diego-blanco-seco-2). Även Gadir från Osborne är bra, men där har de slängt in en skopa Chardonnay. (http://www.osborne.es/en/productos/vinos/tierra-de-cadiz/)

Dela sidan