Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vit Bordeaux

David W

Medlem
Kan någon tipsa om bra vit Bordeaux som finns tillgänglig via bolaget? Är själv novis på området men den lilla erfarenhet jag har är posetiv. tycker dock att Haut-Brion är lite i dyraste laget. Men det borde väl gå att hitta schyssta viner i prisklassen 300-500kr?

Tack på förhand

/D
 

chambertin

Medlem
SV: Vit Bordeaux

David W skrev:
Kan någon tipsa om bra vit Bordeaux som finns tillgänglig via bolaget? Är själv novis på området men den lilla erfarenhet jag har är posetiv. tycker dock att Haut-Brion är lite i dyraste laget. Men det borde väl gå att hitta schyssta viner i prisklassen 300-500kr?

Tack på förhand

/D

Antar att du är ute efter torr vit Bordeaux så här kommer dom enda som jag kan rekommenderasom finns hos SS:
Château La Louvière 2005 (nr 99204), 251:-
Château Couhins-Lurton 2005 (nr 99405), 319:-

Château de Rochemorin Blanc (nr 4128), 149:- är bra ibland men jag har inte provat 2006 som finns nu.

För en "lite" högre penning finns ju sedan förstås: Château Pape Clement Blanc 2005 (nr 99371), 1383:-

Urvalet av vit torr Bordeaux är ju bedrövlig tunnt men det speglar nog ganska bra efterfrågan på den här typen av viner i Sverige.

Vill du ha ngt "liknande" att jämföra med så är Rijk's Semillion (74094, 199:) och Steenberg Semillion (finns tyvärr inte på SS) (båda från Sydafrika) riktigt bra.

Kommer du över på annat håll så rekommderar jag dig att prova Domaine de Chevalier.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vit Bordeaux

Har provat Ch Limbourg, en Pessac-Leognan som var bra. Bra pris: 184 kr.

Enligt "beskrivningen" ska den vara ursprungstypisk. Jag har inte provat så många vita bordeauxer så för mig var den som en fatlagrad sauvignon blanc. Vinet består dock endast av 60 procent sauvignon blanc och utöver det 40 procent semillion.

Gott, gott. Komer inte ihåg vad jag lagade för mat till vinet men jag har för mig att maten var som gjort för vinet! Samtliga aromer i vinet fick komma fram och matcha maten: syran, faten, de gröna tonerna osv...
 
Toppen