Vit guide

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av lepatrik, 11 mars 2008.

1. lepatrik

lepatrik Medlem

Saxat från en rosa tidning

Egna reflektioner:
    Esperanto - superkul
    Oaxen - verkar vara på väg nedåt, trist.
    Alla som inte bor i hufuvdstaden - tough luck
    Mathias Dalhgren - kul
    Pontus! - kul
    Divino - ööö

Esperanto och Lux i Stockholm är Sveriges bästa restauranger, enligt krogguiden White Guide. I Skåne har det gastronomiska centrumet flyttat från Helsingborg till Malmö, som numera har lika många toppkrogar som Göteborg.
    Det är hårt i den svenska krogtoppen. Det skiljer bara en enda matpoäng mellan de sex restauranger som enligt White Guide håller internationell mästarklass.
    ”Man kan säga att de är bäst allihopa”, säger Mikael Mölstad, vd för White Guide, diplomatiskt.

Förra året fick Esperanto en stjärna i franska krogguiden Guide Michelin och i år rankas den högst i Sveriges ledande krogguide, White Guide.
    ”Deras stora avsmakningsmeny – Arabesque-menyn på åtta rätter – slog allt annat i år, till och med Oaxen”, säger Mikael Mölstad.

De senaste årens vinnare, Oaxen Skärgårdskrog, har dalat till en delad femteplats med årets högst rankade nykomling, Mathias Dahlgren i Grand Hôtel.

Lux på Lilla Essingen anses vara bäst utifrån totalupplevelsen. Det är framför allt servicen som skickat upp den i topp.

Alla sex restauranger som håller internationell mästarklass finns i Stockholm med omnejd.

Ytterligare 21 krogar klassificeras som Svensk mästarklass. Årets stjärnskott på den listan är Sigtuna Stadshotell i Sigtuna.

Helsingborg hade tidigare tre krogar på listan, men Niklas har stängt och Sofiero har ramlat ur, så nu är Gastro ensam kvar på toppen.

I stället kommer Malmö starkt med Bloom och Torso Twisted som nya på topplistan. Därmed har Malmö lika många toppkrogar som Göteborg – fyra stycken.

Skånes position i matriket Sverige manifesteras också genom Österlen som är krogtätast i landet, storstäderna borträknade, med 29 restauranger i guiden.

Men smakar det så kostar det. Den som letar efter inflationstendenser hittar dem i restaurangbranschen.

White Guide har ätit sig igenom 530 restauranger spridda över hela landet och konstaterar att de samlade krognotorna har stigit med 15–20 procent jämfört med året innan.

”Det är en tydlig trend att krogarna tar mer betalt, men åtminstone lyxkrogarna bjuder också på mer”, säger Mikael Mölstad.

På White Guide Gala, där årets guide presenterades, hyllades den amerikanska kocken Charlie Trotter med utmärkelsen Global Gastronomy Award.

Sveriges bästa restauranger

Internationell mästarklass
    1. Esperanto, Stockholm (Matupplevelse), 33/84
    Lux, Stockholm (Totalupplevelse), 32/90
    3. Edsbacka Krog, Sollentuna, 32/89
    F12 Restaurant, Stockholm, 32/89
    5. Mathias Dahlgren, Stockholm, 32/87 (NY)
    Oaxen Skärgårdskrog, Oaxen, 32/87

Svensk mästarklass
    7. Vassa Eggen, Stockholm, 31/87
    8. PM & Vänner, Växjö, 31/84
    9. Gastro, Helsingborg, 31/83
    10. 28+, Göteborg, 31/82
    Hotell Borgholm, Borgholm, 31/82
    Trappaner, Malmö, 31/82
    Vendel at Sturehof, Malmö, 31/82
    14. Pontus!, Stockholm, 30/89 (NY)
    15. Operakällaren, Stockholm, 30/88
    16. Sjömagasinet, Göteborg, 30/86
    17. Kock & Vin, Göteborg, 30/83
    18. Bloom, Malmö, 30/81 (NY)
    19. 1909 Sigtuna Stads Hotell, Sigtuna, 29/83 (NY)
    20. Torso Twisted, Malmö, 29/82 (NY)
    21. GQ, Stockholm, 29/81
    Leijontornet, Stockholm, 29/81
    23. Divino, Stockholm, 29/80 (NY)
    24. 50 kvadrat, Visby, 29/79
    25. Vendel at Mötesplats Österlen, Löderup, 29/78
    Restaurnag Viktor, Umeå, 29/78
    27. Basement, Restaurant & Bar, Göteborg, 29/76

Fotnot: Restaurangerna är rankade efter matpoäng. Högsta matpoäng är 35 och högsta totalpoäng 100.

Källa: White Guide 2008

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Vit guide

Se där ja! Fan va kul att Sigtuna har kämpat sig in. Jag har två gamla kollegor därute, de hade alltid ambitioner men inte utrymme för att få spela ut dem på den gamla arbetsplatsen. Nu blir Krug glad! De hade ju lite otur med Sommelierer därute, men de har köpt in lite godsaker genom åren vill jag minnas. Man kanske ska ge det en chans!

3. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Jag fick en minst sagt syrlig "essä" av en läsare på ett visst matforum jag modererar angående förra årets upplaga av White Guide.

Jag ska se om jag har kvar det mailet och posta det här, för man viker sig av skratt då man läser vissa stycken.

Idén går ut på att stjärnkrögarna egentligen föraktar sina kunder och skrattar bakom ryggen åt de som betalt 400 spänn för en "babyportion".

Som sagt: Jag ska leta i min digra inkorg där för jag tror jag sparat mailet.

4. lepatrik

lepatrik Medlem

Tur att man har sån självironi så man skrattar åt sig själv varje gång man blir lurad ute på krugen.

5. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Efter en stunds letande fann jag brevet. Håll i er nu: ;D

6. Jimmy Forsman

Hysteriskt roligt!

Låt mig gissa att den icke namngiva personen som antas vara mytoman är synnerligen adekvat maskerad ;D

Jag måste säga att jag är chockad av korvmannens kontroll över språket, väldigt väl skrivet faktiskt. Sådant ger hopp!

Fantastiskt underhållande mail!

7. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Ja, jag bytte bara ut bokstäverna mot X, men spekulationer om vem mytomanen är överlåter jag till läsarna.

Ja, lustigt nog är det välskrivet, men ibland brister det i hans iver.

Dessvärre har jag inte kvar mitt svar till honom, men det var av standardtyp och inte särskilt roligt vad jag kan dra mig till minnes.

8. lepatrik

lepatrik Medlem

Jag blev väldigt förvånad över vilket forum det gällde :)

9. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Inte sant ;)

Nu ska jag nog gå och ta en varmkorv med mos och räksallad och försöka hitta ett tjut i 60 kronorsklassen att skölja ner maten med. ;D

10. Jimmy Forsman

To each his own!

Men dricker du verkligen så dyra viner?

11. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Egentligen inte, det var bara idag jag tänkte lyxa till det :)

12. lepatrik

lepatrik Medlem

Stilla min arrogans, 'r forumet inte lite... hur skall jag uttrycka det milt... annorlunda f;r just mat'lskare_
    F;rv[nansv'rt hög kvalite på forumet och dess inlägg dock, blev lite förvånad. Jag var själv lite fascinerad av flashback och dess grundare när projektet började men tycker det har spårat ut lite efterhand om man säger så :)

13. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Kanske borde jag skriva till snubben och berätta att Oaxen brukar servera "grillad med mos" på bryggan?

har inte provat den själv men har hört det ska vara mycket delikat och borde i så fall tillfredsställa såväl "krogsnobbar" som författaren av mailet jag fick. En gyllene medelväg s.a.s.

Kanske vore en replik när man ska ut och äta med tanten:

"Kom nu gumman så tar vi en mosbricka på Oaxen."

Dela sidan