Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

VM i blindprovning

vininfo.nu

Medlem
Nordstan Göteborg. En enda torr vit Bordeaux över 100 lappen, i form av Rochemorin. Förra veckan innan Zind-Humrecht Gewurzerna som släpptes i fredags så var den dyraste Alsace'en Hugel Riesling för 141 kr. Inte direkt något att välja på, eller? Nä, håller inte direkt med bronsmedaljisterna...
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Nordstan Göteborg. En enda torr vit Bordeaux över 100 lappen, i form av Rochemorin. Förra veckan innan Zind-Humrecht Gewurzerna som släpptes i fredags så var den dyraste Alsace'en Hugel Riesling för 141 kr. Inte direkt något att välja på, eller? Nä, håller inte direkt med bronsmedaljisterna...
Notera att detta alltså är i en s.k. vinkällarbutik, dvs. en av butikerna med störst sortiment i hela landet!
:neej:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och så passar de på att tacka Systembolaget för deras fina utbud: "Som tävlande från Sverige, med den bredd som Systembolaget har i sitt utbud, så får vi en bra tillgång till viner."
Skamligt när deras prestation trots allt var lysande. Inga applåder tyvärr, har man väl chansen att nå ut i media så är det knappast bolaget som borde hyllas av kunniga vinnördar. :(
 

gece

Man vänjer sig.
Lite ironiskt att ett "vinland" som Spanien gick och vann då trots att utbudet där inte är i närheten av SB's bredd.;)
Ja, följt av ett stackars litet land som inte har något endaste världsbästa monopol... lustigt, man kan ju nästan tro av placeringen att det är ännu lättare att få tag på bra plonk där än här?
 

MartinE

Medlem
Och så passar de på att tacka Systembolaget för deras fina utbud: "Som tävlande från Sverige, med den bredd som Systembolaget har i sitt utbud, så får vi en bra tillgång till viner."
:vägg:

Som vore de utsända av ledningen för landet... Det är bara att hoppas att det citatet inte får spridning i internationell press! DDR-Sverige, here we come... :deprimerad:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Och så passar de på att tacka Systembolaget för deras fina utbud: "Som tävlande från Sverige, med den bredd som Systembolaget har i sitt utbud, så får vi en bra tillgång till viner."
Tyvärr inte första gången jag sett konstiga saker komma från just Erik Grödahl. Han talar definitivt inte för alla munskänkar, även om Munskänkarna om organisation väl inte har någon officiell åsikt om monopolet.
 

Vino fino

Medlem
"...andra länders tävlande har en tendens att fokusera på egna landets viner. Men i år då med Spanien som undantag, de visade breddkunskap"

VM i självgodhet. Märkligt att inte Sverige vinner överlägset varje år, med tanke på breddkunskapen och det fantastiska utbudet som inte finns i några andra länder.
 

kayaker

Cyklist
"...andra länders tävlande har en tendens att fokusera på egna landets viner. Men i år då med Spanien som undantag, de visade breddkunskap"

VM i självgodhet. Märkligt att inte Sverige vinner överlägset varje år, med tanke på breddkunskapen och det fantastiska utbudet som inte finns i några andra länder.
SB-indoktrinerade svenskar vinner dock VM i självgodhet hela tiden.
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Personligen har jag inget emot att vi har fria åsikter i detta landet men det får finnas någon sans och balans. Ni borde skämmas som gnäller över en petitess istället för gläds med de svenska framgångarna. Det finns dedikerade trådar för gnäll på SB! De som med glimten i ögat kommenterar har jag stor förståelse för men tradigt monopolgnäll hör inte hemma i denna tråden. Det är i alla fall min åsikt.
 

MartinE

Medlem
Personligen har jag inget emot att vi har fria åsikter i detta landet men det får finnas någon sans och balans. Ni borde skämmas som gnäller över en petitess istället för gläds med de svenska framgångarna. Det finns dedikerade trådar för gnäll på SB! De som med glimten i ögat kommenterar har jag stor förståelse för men tradigt monopolgnäll hör inte hemma i denna tråden. Det är i alla fall min åsikt.
Jag förstår vad du menar och tycker att du har en poäng - det är givetvis kul att det gick bra för Sverige! Men det är ju bara så dumt att de väljer att lyfta fram myten om det breda utbudet på SB som en av förklaringarna till sin framgång.

Dessutom är vi faktiskt detaljfokuserade vinnördar, där ingen petitess är för liten för att sågas! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Personligen har jag inget emot att vi har fria åsikter i detta landet men det får finnas någon sans och balans. Ni borde skämmas som gnäller över en petitess istället för gläds med de svenska framgångarna. Det finns dedikerade trådar för gnäll på SB! De som med glimten i ögat kommenterar har jag stor förståelse för men tradigt monopolgnäll hör inte hemma i denna tråden. Det är i alla fall min åsikt.
Jag gillar att du vågar stå upp för din egna åsikt även kring ett laddat ämne som Systembolaget och vårt monopol. :) Visst tusan har du rätt i att raljerandet tenderar att bli lite överdrivet och det är trist när det svärtar ner en annars väldigt rolig händelse, men samtidigt så borde det inte förvåna dig att vinnördar här på forumet reagerar starkt på den typen av hyllningar (dessutom då det bevisligen sker av vinnördar med goda kunskaper om vin!) när vi jämt och ständigt får lida av alla de brister som monopolet för med sig.

Jag köper dina poänger, men tycker möjligen att du reagerar lite väl starkt i detta fall. :)
 
Toppen