Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Waterside Inn *** (England)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tredje dagen i England och uppvaknande efter sen middag på Fat Duck, så magen kurrade inte direkt för lunch. Men eftersom restaurangerna bokstavligen ligger ett stenkast ifrån varandra så vill man så klart ta båda.

Vi valde lunchmenyn för 70 £ där man väljer mellan två för-, varm- och efterrätter. Ingen var direkt vinsugen så jag valde öl till att börja med. Waterside Inn är en klassisk fransk restaurang med gott om italienare (vilket verkar gälla överallt) som har haft *** i 30 år. Mycket familjär service som leddes av hovmästaren som jobbat på samma ställe i 35 år. Restaurangen ligger vid Themsen vilket medför en behaglig miljö trots obligatoriskt regn. En annan bidragande orsak är att det råder mobilförbud så man slipper störa sig på gäster och vänner med mobil-OCD. :cool:

the-waterside-inn-eat-drink-restaurants-gastro-pubs-large.jpg


Till förrätt blev det så klart anklever igen, denna gången pressad tillsammans med kyklinglever, sallad och pistage. Riktigt klassiskt och en trevlig början, svårt att misslyckas (även om Ducasse gjorde sitt bästa och lyckades) och pistage gillar jag liksom de flesta nötter.

Efter denna så hade @Orpale lovordat en getostsufflé så vi beställde in den sufflén de hade nu. Ingen märkvärdigt men det roligaste var att hovmästaren erbjöd oss att dela på två stora när inte alla i sällskapet ville ha och @Orpale såg mäkta irriterad ut; här ska inget delas!:D Slutade med att tre suffléer beställdes och en hummer som bonusrätt till damen i sällskapet kom in. Hon såg snopen ut då hon ville ha sufflé men @Jesper var inte sen att byta bort sin mot hummern. Inte mycket blev det över till oss andra även om vi fick småtallrikar så alla kunde prova.:rolleyes: Hummern var den äldsta rätten och har funnits på menyn i +30 år och det finns en anledning! Bra hummer i gudomlig sås baserad på vitt portvin och ingefära, av det lilla jag fick smaka så var det höjdpunkten på lunchen. Så är ni här beställ hummern!

Så till varmrätten som var långkokt biff(?)kött med potatis, smör och rödvinssås. Rejäl stabbig mat och klassiskt franskt. Även om långkok inte är någon favorit var det mer än godkänt och spöade Ducasses långkok med hästlängder. Kände mig "tvingad" att gå för rödvin och eftersom övriga snålade så blev det en basbårdå på glas som var adekvat men inte minnesvärd. Han för övrigt snegla i vinlistan och det finns så klart en hel del kul men framför allt till överkomliga priser relativt London och Fat Duck.

Som efterrätt blev det hasselnötskaka, med citron och ingefära samt glass som tyvärr var lite smält vid leverans. Men bekväm svensk som man är så accepterade jag det. Detta får väl ses som ända minuset för dagen men det utjämnades snabbt när vi blev erbjudna att avnjuta te och kaffet i ett av lusthusen ute på bryggan i regnet. Mycket trevlig överraskning och avslutning på lunchen när det sedan visades att vi blivit bjudna på extrarätterna och deras signaturrätt hummern så går det inte annat än att vara helnöjd!:D Anledningen till att vi blev bjudna var troligen att vårat matintresse framkom när vi berättade om vårat schema som innefattade 4 *** och 3 * på 4 dagar.o_O

Åker ni till London så boka in denna som avstickare då det bara tar 30 min till Bray och restaurangen är av toppklass precis som miljön. Alternativt tar ni Fat Duck med om ni är hardcore...
 
Toppen