Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 13 februari

fabio

Medlem
Som väntat kostar Cathiards viner 10-15% mer än 2010 trots betydligt svagare årgång, trist men väntat. Malconsorts 2011 har jag testat på fat och det är ett fantastiskt vin. Grand cru-nivå, helt klart

Roulot är en av de mycket få producenter jag försöker köpa oavsett årgång

Drack nyligen Angerville Clos des Ducs 2007 och var mycket imponerad, även om man verkar ha lyckats bättre i Volnay än på många andra platser i Côte d'Or med årgången. Bästa producenten i Volnay tillsammans med Lafarge möjligtvis?

Prestigecuvéer från Chateauneuf får andra uttala sig om, då jag nästan helt saknar erfarenhet
 

Håkan

Medlem
Jag har skippat röda Bourgogner 11 helt och hållet, egentligen mest för att slicka såren efter 09 och 10 men även för att jag känt lite otrevliga reduktiva drag i en del jag provat. Cathiard (inte provat) har jag alltid ansett överprissatt och skulle inte betala 2000 för 2011 Malconsorts, spara hellre pengarna och vänta på 2012. Frederic Esmonins Ruchottes Chamertin har fått bra press av Tanzer men är väl inte någon i högsta kvalitetsligan (2012 kommer det dock att kosta att ligga på topp). Jag tror dock att det blir svårt att hitta 2012 premier cru till samma pris, så den är ändå rätt intressant.
 

Vino fino

Medlem
2012 kommer det dock att kosta att ligga på topp
Instämmer…

Är det någon mer än jag som tycker att prestigecuvéerna från Neuf-du-Pape börjar svida riktigt i plånboksskinnet?

Strax under tre lax för Pegau och Beaucastel. Kan man fortfarande prata om valuta i södra Rhone när vi rör oss i stratosfären?

Jag vet inte jag… man kommer långt med tre tusen kronor i Napa, i Bourgogne, i Piemonte, till och med i Bdx… jag vete tusan om jag tycker en grenacheblandning når riktigt lika högt.
 

chambertin

Medlem
Instämmer…

Är det någon mer än jag som tycker att prestigecuvéerna från Neuf-du-Pape börjar svida riktigt i plånboksskinnet?

Strax under tre lax för Pegau och Beaucastel. Kan man fortfarande prata om valuta i södra Rhone när vi rör oss i stratosfären?

Jag vet inte jag… man kommer långt med tre tusen kronor i Napa, i Bourgogne, i Piemonte, till och med i Bdx… jag vete tusan om jag tycker en grenacheblandning når riktigt lika högt.
Jag tror nog att vi får acceptera att viner som rör sig i toppskiktet vad gäller omdömen av inflytelserika vinskribenter, kommer att kosta i den här häraden. Om dom sedan görs i ngt klassiskt distrikt och i små volymer så blir det etter värre.

Personligen är jag inte så förtjust i dom här super-duper-mega-cuvéerna (I ärlighetens namn så har jag inte smakat så väldigt många men några dock) utan gillar ofta ngt mer traditionell C9dP och gärna med en rejäl dos Mourvèdre. Det sagt så har jag dock en hel del variation i min källare vad gäller C9dP men jag fyller knappast på med dessa trofé-viner.

Alla som toppat 100-sträcket hos RP har ju inte heller betingat sådana här priser dessutom. Clos des Papes, Grand Veneur "Vieilles Vignes", Giraud "Les Gallimardes", Janasse "Vieilles Vignes" är några som man brukar kunna hitta i en rimlig prisklass så jag tycker nog att man kommer väldigt långt mellan 500-1000:- även i södra Rhône. I Bourgogne är jag lite mer tveksam men det finns säkert bra värde där också under 1000-lappen.

Giacomo Conterno eller Gaja är ju inte precis gratis dom heller liksom Sine Qua Non (tyvärr:().

Röd Bdx skall vi väl inte bland in här kanske. Dom största där har ju fullständigt tappat fotfästet vad gäller marknadpris.
 

yarik

Medlem
Tråkig prisutveckling på bourgogneviner med tanke på relativ kvalitet 2011. Fast skulle inte betala hälften av begärda priser för Cathiard (i någon årgång). Jag är glad att jag är i princip 'over' Bourgogne ;)
 
Trådskapare
P

Pontus

Medlem
Kollade just, och på plats kan man köpa da Capo för 210 EUR och VJ Reserve för 190 EUR. Inte jättebilligt på SB således. VJ något bättre prissatt.
 

Vino fino

Medlem
Skumpa framstår i sammanhanget som rena kapet. Comtes, Salon, Krug, Winston… det blir ordentligt med växel över om du sträcker fram tre lakan.
 

Segol

Medlem
Personligen är jag inte så förtjust i dom här super-duper-mega-cuvéerna (I ärlighetens namn så har jag inte smakat så väldigt många men några dock) utan gillar ofta ngt mer traditionell C9dP och gärna med en rejäl dos Mourvèdre. Det sagt så har jag dock en hel del variation i min källare vad gäller C9dP men jag fyller knappast på med dessa trofé-viner.
Samma här, de röda C9dP jag gillar och köper innehåller nästan alltid en hel del mourvèdre.
 

Håkan

Medlem
Fast Beaucastels supercuvee är något helt annat, gjort på stora delar Mourvedre (runt 70%) och inte alls så fläskig som andra prestigecuveer som jag inte heller är någon vän av. Ett av de bästa viner jag druckit överhuvudtaget, men har så länge jag kan minnas legat i oåtkomliga prislägen, över Guigals LaLaLa tex.
 

Segol

Medlem
Fast Beaucastels supercuvee är något helt annat, gjort på stora delar Mourvedre (runt 70%) och inte alls så fläskig som andra prestigecuveer som jag inte heller är någon vän av. Ett av de bästa viner jag druckit överhuvudtaget, men har så länge jag kan minnas legat i oåtkomliga prislägen, över Guigals LaLaLa tex.
Absolut, de få gånger jag druckit Hommage har jag tyckt den varit toppen så att jag inte köper den beror på priset.
De supercuveer jag syftade på är tex Clos Saint Jean
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jaha
Uppfuckat på weblanseringen igen !
Hade bara tänkt att köpa Domaine Roulot. Men eftersom dom blir försenade, MÅSTE jag köpa Frédéric Esmonin
bara för att köpa något.(som jag inte alls hade tänkt)
 
Jaha
Uppfuckat på weblanseringen igen !
Hade bara tänkt att köpa Domaine Roulot. Men eftersom dom blir försenade, MÅSTE jag köpa Frédéric Esmonin
bara för att köpa något.(som jag inte alls hade tänkt)

Ja, vad hände här. Kan inte se någon information men ett antal, bland annat Sylvian Cathiard är borta från listan
 

Keen

slan
Jaha
Uppfuckat på weblanseringen igen !
Hade bara tänkt att köpa Domaine Roulot. Men eftersom dom blir försenade, MÅSTE jag köpa Frédéric Esmonin
bara för att köpa något.(som jag inte alls hade tänkt)


Jävlar vilken tur! Ville ha, men hade svårt att få ihop med andra inköp. Kanske plockar en Esmonin då.
 
Nu kom det upp lite information.

Capture.PNG
 
Blev en Frédéric Esmonin. Hade inte tänkt köpa men då alla hetsade på här i tråden så tog köpdjävulen över. 2012 blir en liten årgång så tänkte att några flaskor vill man ha.

Gick hyfsat fort denna gång.
 
Toppen