Webblansering 21e augusti

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Erik Nordin, 19 augusti 2014.

1. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Tack, hade missat den. Får lägga ett par minuter på att titta igenom priserna. Några intressanta namn är det ju trots allt

3. Skrutt

Skrutt Medlem

Några av oss har dissat prisbilden på Ponsot i Q & A-tråden.

4. Anders Landström

2012 William Fèvre Les Clos känns för mig ett bra köp. Lite i överkant av pris men ett par flaskor blir nog ändå billigare än att köpa utomlands. Anne Gros är en mycket bra producent men som för många Bourgognes så har nog priset dragit för mycket.

Andra synpunkter?

5. Håkan

Håkan Medlem

Anne Gros är en jättebra producent som enligt utsago lyckats väldigt bra med årgång 2012, sen får du själv bestämma dig om du tycker vinerna är värda satt pris. Internationellt sett är priserna rimliga. För mig blir det pass.

6. chambertin

chambertin Medlem

Inte på vin men Brekkeriet är intressant då dom jäser sina öl med Brettanomyces.

7. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Det blir nog pass på vinerna för min del, men tänkte nog försöka ropa in ett par i sammanhanget billiga öl, delvis för att jag gillar spänningen hos en weblansering.

8. Anders Landström

Någon som köpte något? Kan konstatera att bara tre av posterna är slutsålda så det var inget egentligt tryck på lanseringen.

9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

en öl :)

Anders Landström gillar detta.
  10. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Jag slog till på bärsen, alla 3.
    Folks intresse för svindyra bourgogner verkar fallna. Skulle inte förvåna om Bolis sitter med ett antal 2011 och 2012or, som de senare får rea ut, likt de gör med Bordeaux 2006-2009 nu. I synnerhet 11an som mellanårgång borde vara svårsåld.

Atomwine reade ut 11orna från Liger-Belair innan de släpptes.

Magnus L gillar detta.
  11. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag "köpte" lite Bggne. Dvs bokade och fick tilldelning.

Men steget från löfte till handling är ganska långt på Bolaget. Jag har bittra besvikelser i bagaget så innan jag har flaskorna i handen tänker jag inte ens hoppas.

vintomas och Anders Landström gillar detta.
  12. chambertin

chambertin Medlem

Hur gör man då ?;)

13. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

I samband med att de släpptes ska det nog vara.:)

chambertin gillar detta.
  14. Håkan

Håkan Medlem

Jag tycker ändå att det är bra att Systembolaget tar in 2012 trots priserna, men de kommer nog ligga ett tag till marknaden accepterat priserna. Hoppas att Chevillon, Lafarge och Angerville inte har gått upp lika mycket i pris, det brukar vara så att Volnay och Nuits St Georges inte riktigt kan du ut priserna som i andra kommuner.

15. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Självklart är det så, även jag har köpt på mig en del 12or. Min analys av intresset för dem baseras främst på den dåliga åtgången vid weblanseringar.

16. chambertin

chambertin Medlem

Har inte sett några 2012 hos Atomwine från Liger-Belair men väl från Duroché och Duband.
    Vet du hur det ligger till med 2012 från Liger-Belair ?
    Provade några av Dubands viner från 2012 på Atomwines vindagar i våras och tyckte att dom var strålande bra och har köpt några st.

17. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

2011orna släpptes i somras och sålde i princip slut på en vecka, förmodligen pga rabatten som var ca 40 %. Så jag misstänker att 12orna inte släpps förrän nästa år.

18. Jos

Jos Medlem

chambertin gillar detta.
  19. Jos

Jos Medlem

Men jag var ändå tvungen att knipa ett par Le Clos... :oops:

kayaker, Skrutt, Anders Landström och 2 andra gillar detta.
  20. Skrutt

Skrutt Medlem

Jag gick på din linje, Fevres Les Clos. Man kan jämföra med Jadots Corton-Charlemagne som brukar dyka upp på Systemet varje år med ett väsentligt högre pris men i år (årg 2012) ligger under eller en bit under 95 poäng hos storfräsarna och dessutom verkar ha en sådan subtil profil som jag inte tilltalas av eller vågar köpa. Men ack, med väl valda jämförelser kan man rättfärdiga precis vad som helst!

Den andra Fevren var visst kvoterad till 1 flaska bara för att det fanns lite färre från början. Det finns fortfarande 26 flaskor kvar så varför ökas inte kvoten? Märkligt med tanke på att de flesta vinintresserade helst undviker att ha bara en flaska av ett vin.

Dela sidan