Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 27 oktober 2016

Larseman

Medlem
Rosé-champagne från Henriot och plågsamt dyr Bourgogne från Jadot bland annat.

[container]
RubrikVarunrNamnÅrgångVolym (ml)Pris (kr)Alkoholhalt (%)ProducentLandOmråde
MOUSSERANDE VIN99613Henriot Rosé Millésime 19881500329912,5HenriotFrankrikeChampagne
MOUSSERANDE VIN99615Henriot Rosé Millésime 19901500299912,5HenriotFrankrikeChampagne
MOUSSERANDE VIN99685Henriot Rosé Millésime 19891500314912,5HenriotFrankrikeChampagne
VITT VIN91701Franz Hirtzberger Singerriedel Riesling Smaragd201575059913Franz HirtzbergerÖsterrikeWachau
RÖTT VIN90014Echezeaux Grand Cru Louis Jadot2014750142913Louis JadotFrankrikeEchezeaux
RÖTT VIN90153Musigny Grand Cru Louis Jadot2014750469513Louis JadotFrankrikeMusigny
RÖTT VIN90192Bonnes Mares Grand Cru Louis Jadot2014750229513Louis JadotFrankrikeBonnes Mares
RÖTT VIN90245Chapelle-Chambertin Grand Cru Louis Jadot2014750159513Louis JadotFrankrikeChapelle-Chambertin
RÖTT VIN90251Chambertin Clos de Bèze Grand Cru Louis Jadot2014750259513Louis JadotFrankrikeChambertin Clos de Bèze
RÖTT VIN95386Las Beatas Telmo Rodríguez2013750109513Telmo RodríguezSpanienRioja
SPRIT40461Glen Scotia Limited Edition1992700149952,2Loch Lomond GroupStorbritannienCampbeltown
SPRIT20264Kilchoman Pedro Ximénez Finish-70099957,2Kilchoman DistilleryStorbritannienIslay
SPRIT20203Octomore 7.4 Virgin Oak Bruichladdich-700159961,2BruichladdichStorbritannienIslay
SPRIT20257Lagavulin 25 Years Diageo Plc-700999957,1Diageo PlcStorbritannienIslay
SPRIT20248Jura Tastival Whyte & Mackay2016700119551Whyte & MackayStorbritannienIsle of Jura
SPRIT20280Jura 22 Years One For the Road-700159550Whyte & MackayStorbritannienIsle of Jura
[/container]
 

Attachments

  • Webblansering 27 oktober 2016.xlsx
    12,6 KB · Visningar: 263

Skrutt

Medlem
Har jag missförstått mågot eller finns 2015 Franz Hirtzberger Singerriedel Riesling Smaragd redan i beställningssortimentet med nr 73481 och då en femtilapp billigare?
 

Wintermute

Medlem
Alltså... Henriot-vinerna ser ju rätt spännande ut! :D
På nätet kan man hitta den senaste årgången (2008) av Henriot Rosé för typiskt 65EUR, för en halvmagnum. Om en magnum då kostar ~140EUR, skulle 20 års extra lagring kosta en fördubbling i pris. Det är 3,5% per år. Såtillvida känns priset kanske rent av rimligt...
Men ganska mycket pengar.
 

ChristianB

DipWSET
På nätet kan man hitta den senaste årgången (2008) av Henriot Rosé för typiskt 65EUR, för en halvmagnum. Om en magnum då kostar ~140EUR, skulle 20 års extra lagring kosta en fördubbling i pris. Det är 3,5% per år. Såtillvida känns priset kanske rent av rimligt...
Men ganska mycket pengar.
Ja, risk för att en 88 på mag kan vara rätt magisk nu men man kan hitta mycket annat kul för de pengarna också...
Yes, det är ju en bra slant! Tack för input, båda två! Jag var rätt inne på att köpa först men det kanske är bättre att låta bli... Stora upplevelser är ju sådant man kan komma över lite nu och då i alla fall! :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Alltså... Henriot-vinerna ser ju rätt spännande ut! :D
har faktiskt testat rosé 89an på magnum, den är överraskande stor o rund i ett helt fantastiskt mognads stadie nu, men har inte så mycket liv kvar. 88an vorre dock spännande - men är tveksam till prissättningen den är aningen saftig tycker jag
 

ChristianB

DipWSET
har faktiskt testat rosé 89an på magnum, den är överraskande stor o rund i ett helt fantastiskt mognads stadie nu, men har inte så mycket liv kvar. 88an vorre dock spännande - men är tveksam till prissättningen den är aningen saftig tycker jag
Ytterligare en god tanke att fundera på! :)
 

neonmaer

Medlem
Ny på forumet här och har en liten undran :)
Jag letar efter viner från den årgång jag själv är född, vilket är 1989. Så jag försöker dammsuga utbudet på främst champagner till kommande 30 årsdag. Har endast hittat på utländska sidor tidigare och inte riktigt vågat beställa då det är hyfsat hög prisbild på vinerna och då känns det lite osäkert.
Så vad jag funderar på här är nu om Henriot Rosé Millésime 1989 tros hålla fram till sin 30 årsdag och är den värd att lägga pengarna på?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ny på forumet här och har en liten undran :)
Jag letar efter viner från den årgång jag själv är född, vilket är 1989. Så jag försöker dammsuga utbudet på främst champagner till kommande 30 årsdag. Har endast hittat på utländska sidor tidigare och inte riktigt vågat beställa då det är hyfsat hög prisbild på vinerna och då känns det lite osäkert.
Så vad jag funderar på här är nu om Henriot Rosé Millésime 1989 tros hålla fram till sin 30 årsdag och är den värd att lägga pengarna på?
Kan inte hjälpa dig, det lämnar jag med varm hand över till de himla champagneintresserade, men jag kan åtminstone önska dig varmt välkommen till forumet! :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ny på forumet här och har en liten undran :)
Jag letar efter viner från den årgång jag själv är född, vilket är 1989. Så jag försöker dammsuga utbudet på främst champagner till kommande 30 årsdag. Har endast hittat på utländska sidor tidigare och inte riktigt vågat beställa då det är hyfsat hög prisbild på vinerna och då känns det lite osäkert.
Så vad jag funderar på här är nu om Henriot Rosé Millésime 1989 tros hålla fram till sin 30 årsdag och är den värd att lägga pengarna på?
Jag kan rekommendera plusdebulles.fr som har ett fåtal äldre årgångar, annars är Just den Henriot du nämnde ett ypperligt val till din födelsedag om ett par år, de viktigaste då är bara att du har ett lämpligt ställe att förvara den, äldre viner är mycket känsliga att ligga framme i rumstemperatur tex.
Funderar du på att kanske ställa till en 30-årsfest kan jag även hjälpa dig med att fixa fest-maten etc :)
 

neonmaer

Medlem
Jag kan rekommendera plusdebulles.fr som har ett fåtal äldre årgångar, annars är Just den Henriot du nämnde ett ypperligt val till din födelsedag om ett par år, de viktigaste då är bara att du har ett lämpligt ställe att förvara den, äldre viner är mycket känsliga att ligga framme i rumstemperatur tex.
Funderar du på att kanske ställa till en 30-årsfest kan jag även hjälpa dig med att fixa fest-maten etc :)

Det låter ju toppen! Jag har varit in på bl.a. Plus de bulls och kikat, men har inte vågat beställa där (än).
Jag har ett lagringsskåp från climadiff, så lagringen borde inte vara något problem :)
Kanske har ni något tips på något annat vin från -89 att också kolla upp?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det låter ju toppen! Jag har varit in på bl.a. Plus de bulls och kikat, men har inte vågat beställa där (än).
Jag har ett lagringsskåp från climadiff, så lagringen borde inte vara något problem :)
Kanske har ni något tips på något annat vin från -89 att också kolla upp?
De funkar bra att lita på dom, vi är många här som beställt av dem. Annars är en av mina favoriter från -89 Henriot Cuvée Enchanteleurs. Ja vet att de har många äldre årgångar kvar.. för att fåtag på dem Skicka en förfrågan via privatimport till MondoWine
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det låter ju toppen! Jag har varit in på bl.a. Plus de bulls och kikat, men har inte vågat beställa där (än).
Jag har ett lagringsskåp från climadiff, så lagringen borde inte vara något problem :)
Kanske har ni något tips på något annat vin från -89 att också kolla upp?

Plus de bulles kan du lita på, jag vet många här på forumet som är nöjda med dem!
 

chambertin

Medlem
Ny på forumet här och har en liten undran :)
Jag letar efter viner från den årgång jag själv är född, vilket är 1989. Så jag försöker dammsuga utbudet på främst champagner till kommande 30 årsdag. Har endast hittat på utländska sidor tidigare och inte riktigt vågat beställa då det är hyfsat hög prisbild på vinerna och då känns det lite osäkert.
Så vad jag funderar på här är nu om Henriot Rosé Millésime 1989 tros hålla fram till sin 30 årsdag och är den värd att lägga pengarna på?
Vilken ynnest att få vara född ett så bra år !
Utöver champagne så är ju -89 ett mkt bra år för röd & vit (söt) Bdx (även torra vita men de flesta där har nog passerat zenit).
Även Alsace, Loire, Bourgogne, Rhône (både norra och södra) och stora delar av Tyskland begåvades med mängder av fina viner. I Mosel t.ex så är många viner från övre Mosel (Trier-området, Saar och Ruwer) fortfarande vid mkt god vigör.
Barolo/Barbaresco hade ett fantastiskt år 1989 så på framför allt större format så bör dessa viner vara vid god vigör.
Hos http://www.barolobrunello.de/ finns mängder av äldre årgångar tillgängliga.
 

Håkan

Medlem
Har du lust att sälja in denna? 95 poäng från Winefront säger mig inget (Antar att det är pinoten du diggar?)

2010 kostade 1495 kr, och då snackar vi ju en firad årgång. Prisökningen känns onekligen overklig.
Har ingen ekonomisk fördel med att rekommendera By Farr, snarare har jag gött de som importerar By Farr rätt mycket. Jag bara gjorde en jämförelse. Köp en flaska och prova själv är min rekommendation. Har själv lite svårt att förstå vem som köper en Bonnes Mares från halvbra årgång till så högt pris, men det är säker nån som gör det.
 
Toppen