Webblansering, T8, 22 maj 2014

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av mad dog mikey, 13 april 2014.

1. mad dog mikey

mad dog mikey Medlem

Åter igen - förhandsinformation fr SB.

RÖDA VINER
    VaruNrVarunamnStatusÅrgångLandVolymPrisKr/lModul
    92100Bourgogne Cuvee Halinard Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8
    92036Gevrey-Chambertin Robert Groffier Père et FilsSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
    92101Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8
    90393Clos Vougeot "Musigni" Grand CruSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
    90644Chambolle-Musigny Premier Cru Les SentiersSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
    92109Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos Saint-Jacques Bruno ClairSäljstart2014-05-222009Frankrike750T8
    92031Chambolle-Musigny Premier Cru Les Amoureuses Robert Groffier Père et FilsSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
    92089Bonnes-Mares Grand Cru Chambolle-MusignySäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
    92105Chambertin Clos de Bèze Grand Cru Bruno ClairSäljstart2014-05-222009Frankrike750T8
    92103Charmes-Chambertin Grand Cru Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8

Vino fino och Skrutt gillar detta.
  2. Håkan

Håkan Medlem

Clos St Jacques 09 Bruno Clair upp mer än 50% från 08 (1399 vs 899). Helt plötsligt blev det inte riktigt lika mycket ett måsteköp, snarare ett inteköp.

3. vintomas

vintomas Bloggare

Var har du hittat priserna? Hos SB lär vi väl inte få se dem förrän 7 dagar innan?

4. Håkan

Håkan Medlem

Nyhetsbrev från JohanLidbyVinhandel

5. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Några måsteköp vid detta släpp 22/5-14?

6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Beror på priserna och årgång.

7. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Då jag ser denna lista, så gör det inte särskilt ont att ha HÅRT köpstopp.
    Vilken tur för mig att jag föredrar annat.
    Allt annat.

Segol gillar detta.
  8. Håkan

Håkan Medlem

Jag har lite svårt att acceptera att priserna går upp med 30-40% på Bourgogne 2012 mot 2009 (och ca 20% mot 2010). Jag tror att vinerna inte kommer att gå åt speciellt snabbt, priserna är för höga helt enkelt, tyvärr är priserna i paritet med resten av världen så det är väl de priserna vi får vänja oss vid. Det verkar inte vara något jättesug internationellt (förutom värstingarna) till de priser som erbjudits (jag får samma erbjudanden om och om), vi får väl hoppas att priserna sansar till sig.

9. Anders Landström

Samma symptom som drabbat andra vindistrikt. Priserna höjs ju 2012 pga låg skörd men det kommer nog att etableras som en ny nivå om det visar sig att vinerna säljer.

10. Anders Landström

11. Karl

Karl Medlem

Nej den här gången finns det inget intresse för min del. Känns lite som fantasipriser i detta område nu för tiden. Med tanke på att de klåfingriga köpsugna fingrarna beställt hem några av guigals La-la viner från 2010 nyligen så tycker plånboken också om en lite paus i köphetsen.

12. Arvid

Arvid Medlem

För dem som fortfarande är sugna så är där faktiskt ett par kap om man kikar på priserna internationellt. Speciellt Groffier i toppnivån är rätt schysst prissattt. Och vinerna är stora, men smakmässigt inte ämnade för att lämna källaren på ett bra tag.

Anders Landström gillar detta.
  13. Anders Landström

Köpte Les Sentiers för en 100-lapp billigare i Bourgogne. Planerar att låta dem ligga ett antal år

14. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Ja, Groffier är bra skit !
    Någon flaska blir det nog till att klicka hem.

15. Swedish

Swedish Medlem

Det som är lite lustigt är att Groffier är nästintill omöjligt att få tag på i Frankrike medans SB har all svårighet i världen att sälja dom...

16. Arvid

Arvid Medlem

Ja, det är en galet stor allokation de får. Jag har kämpat till mig 3 Bonnes Mares,6 Amoureuses, 1 Beze. Suck.

17. Anders Landström

På den här lanseringen behövde du inte kämpa. En sengångare hade fått tilldelning. Det finns fortfarande att köpa, vilket i normala fall med den här typen av viner inte händer.

18. Arvid

Arvid Medlem

Handlar ju inte på bolaget :)

Anders Landström och kayaker gillar detta.
  19. Segol

Segol Medlem

Jag vet knappt varför men jag har bokat lite Groffier, det är nåt visst med att läsa positiva omdömen på forumet följt av en lockande grön köpknapp på en websida...

Anders Landström och Kostjan gillar detta.
  20. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Haha
    Ja grönt betyder ju kör :)
    Köpte själv lite Amoureuses och Gevrey-Chambertin

Segol och Anders Landström gillar detta.

Dela sidan