Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weblansering 6e november

Kostjan

Mot bättre vetande
WTF ! 2449:- för Bin 707 ?
Snacka om hybris, där ligger Bourgognes prisökning på 2012 till och med i lä.
Köpte några 707 runt 2010 för 800:-, visst den är bra men inte 2449:- bra.
Är det så att dom måste ha ett vin i det spannet nu när dom trycker Grange
upp mot 5000:- sträcket ?!
Madness i tell you.....
 

Håkan

Medlem
WTF ! 2449:- för Bin 707 ?
Snacka om hybris, där ligger Bourgognes prisökning på 2012 till och med i lä.
Köpte några 707 runt 2010 för 800:-, visst den är bra men inte 2449:- bra.
Är det så att dom måste ha ett vin i det spannet nu när dom trycker Grange
upp mot 5000:- sträcket ?!
Madness i tell you.....
Många hyllvärmare blir det. Vet inte om Penfolds lyckas få oss att tro att Bin707 är likvärdig bättre klassad Bordeaux från bättre år. Tycker de andra också dragit iväg alldeles för mycket för att det skall vara intressant. Finns en våg med spännande viner från Australien men Penfolds hakar inte på det tåget. Tråkigt att Delas vingårdsviner numera försvunnit från min radar. Spräckte en svit från 1998 med les Bessards förra året och tror inte jag fortsätter. Men hellre en Magnum les Bessards än en halvmagnum Bin707.
 

Segol

Medlem
Jag gillar Magill och senast jag köpte den var ett par år sen och då gav jag runt femhundringen, förvisso inte på monopolet men ändå...
 

Dovberg

Medlem
Håller med om Bourgognes prisökning. Tror Mugniers Bonnes Mares 2009 (eller var det 2010) som gick för 1700 kr för något år sen. Prisökning med hela 60 %. WTF? Köpte en flaska Musigny från de Vogue årgång 2009 för 3000kr. Var sugen på 2010 men prisökning på 1000 kr flaskan var jag inte så sugen på. Nu prisökar dem den med 1000 kr igen. Prisökning med nästan 70 % sen 2009. Tur man tankade så mycket Bourgogne -09 och -10.

Delas Hermitage-viner har också bara ökat i pris. Kanske inte lika mycket som det gjort med Bourgogne, men det gör ändå att man hellre vill lägga pengarna på annat.
 
Trådskapare
E

Erik Nordin

Medlem
Många hyllvärmare blir det. Vet inte om Penfolds lyckas få oss att tro att Bin707 är likvärdig bättre klassad Bordeaux från bättre år. Tycker de andra också dragit iväg alldeles för mycket för att det skall vara intressant. Finns en våg med spännande viner från Australien men Penfolds hakar inte på det tåget. Tråkigt att Delas vingårdsviner numera försvunnit från min radar. Spräckte en svit från 1998 med les Bessards förra året och tror inte jag fortsätter. Men hellre en Magnum les Bessards än en halvmagnum Bin707.
Ja Delas har kört en burgundisk prisjustering, 07 av Bessards finns på SB för 647, gott om flaskor kvar. Jag köpte för två år sedan 05 la landonne ur BS för under 700.
 

Dovberg

Medlem
Ja Delas har kört en burgundisk prisjustering, 07 av Bessards finns på SB för 647, gott om flaskor kvar. Jag köpte för två år sedan 05 la landonne ur BS för under 700.

Gjorde samma sak här. Köpte ett gäng La landonne -05 för 690 kr flaskan. Fanns ett tag på beställningssortimentet. Inget stort tryck på dem. Köpa samma vin från en sämre årgång för nästan det dubbla? Jag passar.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Penfold's höjde väl priserna väldigt kraftigt både 2012 och 2013. Åtminstone på Grange.
Kan väl inte säja att jag följt Penfolds dom sista åren, men vet
att dom pushat Grange (iallafall prismässigt) ganska hårt.
Men blev ändå lite tagen av priset på 707.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Trycker som en dåre på Mugniers Les Amoureuses, missar men får en köplats.
Behändligt nog har dom lagt Mugniers Les Fuées precis under, där jag lyckas
roffa åt mej den sista flaskan.
Lyckas även ta sista köplatsen på hans Musigny bara i fall att :)
Spännande att köpa vin i Sverige....
 

Old Sparky

Medlem
Lyckades fasen med en Mugnier Musigny. Trodde det var kört, sitter numera på trådlöst ute på landet.
Köpte också två Etna Rosso Prephylloxera, som jag hört gott om.
 

karl.1480

Medlem
Satt redo vid 10:00 och la rabarber på en 2012 Terre Nere La Vigna di Don Peppino Prephylloxera och en 2004 Bonneu du Martray Corton-Charlemagne åkte med på impuls.
 

Vino fino

Medlem
TWE har ju (van)skötts de senaste åren av galna ekonomer som inte borde syssla med vin. Nedskrivning av lager, förstöring av lager, felaktiga satsningar, fientliga bud, vinstvarningar hit och dit. Och någon räknenisse kom på att vi släpper de tre senaste årgångarna Penfolds inom ett år med fantastiska prishöjningar så får vi lite svarta siffror som håller uppe börskursen (och våra bonusar).

Fina viner, utan tvekan. Men priserna börjar svida rejält. De senaste årens index är ingen munter läsning.
 

Patjanga

Medlem
Lyckades klicka hem en Musigny samt en Clos Vougeot till småland. Köplats på Bonnes Mares. Såg att 2002 Bollinger RD ligger kvar i Beställningssortimentet så klickade hem en sådan men om de nu inte är slut hos leverantören... Lite off topic men någon som vet?
 
Toppen