Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen

Medlem
Jag har lovat frugan i ett svagt ögonblick då hon tyckte jag satt för mycket framför dumburken och kollade OS-boxningen att jag skulle ta med henne på en liten weekend någonstans utan barnen den här vintern.

Då hennes (liksom 99% av alla fruntimmer) intresse är att shoppa upp alla sina (och mina) betalkort (och i sällsynta fall även FÖRSTÖRA dessa) bör det vara ett ställe med bra shopping.

MEN för att inte jag ska bli tokig vill jag givetvis åka till ett ställe med bra kulinariska förutsättningar. Kollade tråden om Dublin och det kan ju kanske vara något, men fler förslag välkomnas varmt.

Då jag (tack gode Gud) slipper haka på som smakråd vid klädinköpen (vilket vissa kvinnor jag haft har krävt) är ställen med bra vinbarer eller ölschapp givetvis av intresse, gärna några som serverar bra viner glasvis till fyndpriser.

Frankrike och Italien har vi redan skummat igenom, men tips på städer i övriga länder är kanon.
 

hampus86

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Jag älskar Prag, dock drack jag nästan bara öl där(testade ett lokalt rödvin, fy faan!). Men har hört att vinintresset har blivit mer och mer utbrett dom senaste åren, så det går nog att finna ställen som serverar trevliga viner. Ang. shopping så tyckte jag mig se en massa affärer med alla möjliga märkesvaror, men eftersom jag inte är sådär grymt intresserad själv, så är jag inte 100%. Men det ska nog inte vara några problem. Dessutom är ju allt väldigt billigt!

Annars så är ju London alltid kul att åka till, spec. nu när pundet sjunkigt ganska rejält i värde.
 

anders

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Jag har lovat frugan i ett svagt ögonblick då hon tyckte jag satt för mycket framför dumburken och kollade OS-boxningen att jag skulle ta med henne på en liten weekend någonstans utan barnen den här vintern.

Återigen kan man se hur farligt det är med sportaktiviteter... :p

Dessutom hampus, det märks att du saknar rutin inom området. Man vill verkligen INTE åka någonstans där det är billig shopping. Någon ska bära all den inköpta skiten och denna någon brukar vara mannen. Jag brukar dock blankt vägra att bära något.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Visst är det som Anders säger, men Hampus är förmodligen p.g.a. sin ålder lyckligt ogift och bör som sådan njuta av livet. Tids nog kommer han att få känna på vad det innebär att vara nån slags bergsbestigningsåsna som får släpa frugans inköpta varor, alltfrån lätta kläder till espressomaskiner först till hotellet, sedan från hotell till flygplats där han får betala 1000 spänn (minst) för all övervikt. Sedan ska han tålmodigt vänta på dessa varor vid bagagebandet, bära skiten genom tull och passkontroll, in till bilen (och innan dess eventuellt i och ur bussen till långtidsparkeringen om man nu inte tagit Arlanda Express) och sedan ska det stuvas in i hemmet, och frugan ska klaga över att den espressomaskin hon trode var svart istället var röd och inte passar in i köksmiljön...

Den vinbar man dessutom sitter på tjänar som avstjälpningsplats för frugans shoppingpåsar så folk som anländer till baren tror att man ska hålla loppmarknad därinne. Som väl är brukar det finnas fler olycksbröder som man känner samhörighet med, ungefär som när man går i kläd- och tygaffären med kärringar. Ser man en annan man där möts ens blickar och man hälsar diskret på varandra för man vet att den andre sitter i samma gistna eka som en själv.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Det självklara svaret måste väl bli New York.

Allt du kan tänkas vilja äta och dricka och frugan kan ju shoppa sig till oblivion om hon så vill!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Krug skrev:
Det självklara svaret måste väl bli New York.

Allt du kan tänkas vilja äta och dricka och frugan kan ju shoppa sig till oblivion om hon så vill!

På 90-talet var jag mycket i NYC, bl.a. p.g.a. jobb, det coola där är bl.a. att de har vincatering från en firma vars namn jag tyvärr glömt, men vill du ha en Mouton -82 mitt i natten så fixar den där firman det. Jag vet att jag är Bordeauxfreak men jag imponerades mest av deras Bourgognesortiment, det var allt från DRC till prisvärda Premier Crus "from all over the region" som det hette i deras reklam.

Om någon vet vilken firma jag surrar om är denne mycket välkommen att tala om det då mitt minne för firmanamn är cirkus 1 promille av det jag minns angående namn på vinproducenter.
 

Helen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Åk till Barcelona, om din fru är i normal storlek eller kanske till ock med lite "mullig" kommer hon inte att kunna hitta några kläder i Barcelona då
deras storlekar är gjorda för anorektiker. Och det kära mysen betyder att du inte kommer att behöva slita på ditt kreditkort eller bära några kassar.
Goda restauranger lär du nog kunna hitta och en och annan Rijoja reserva kan ni ju överleva.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

1CRU skrev:
Åk till Barcelona, om din fru är i normal storlek eller kanske till ock med lite "mullig" kommer hon inte att kunna hitta några kläder i Barcelona då
deras storlekar är gjorda för anorektiker. Och det kära mysen betyder att du inte kommer att behöva slita på ditt kreditkort eller bära några kassar.
Goda restauranger lär du nog kunna hitta och en och annan Rijoja reserva kan ni ju överleva.

Min fru är 172 cm lång och väger runt 60-65 med C-kupa därtill och alltså ingen anorexia-brud och då kanske R.P. kan göra mig sällskap på vinbarerna och liksom anders i München lindra min plåga :D
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Min fru är 172 cm lång och väger runt 60-65 med C-kupa därtill och alltså ingen anorexia-brud och då kanske R.P. kan göra mig sällskap på vinbarerna och liksom anders i München lindra min plåga :D

Jag står till ditt förfogande. ;D
 
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Sjunger som Ultravox gjorde för bra många år sedan - Oooooh Vienna!!

Bra käk!!
Bra viner!!!!! Både vitt och rött.

Bra konst.

Hur det är med shoppingen - vem bryr sig ;)
 

hampus86

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Wien är fint, men hatar deras kollektivtraffik! Spårtrafiken är fan värre än London, ett jävla kringelkrångel.
 

anders

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Visst är det som Anders säger, men Hampus är förmodligen p.g.a. sin ålder lyckligt ogift och bör som sådan njuta av livet. Tids nog kommer han att få känna på vad det innebär att vara nån slags bergsbestigningsåsna som får släpa frugans inköpta varor, alltfrån lätta kläder till espressomaskiner först till hotellet, sedan från hotell till flygplats där han får betala 1000 spänn (minst) för all övervikt. Sedan ska han tålmodigt vänta på dessa varor vid bagagebandet, bära skiten genom tull och passkontroll, in till bilen (och innan dess eventuellt i och ur bussen till långtidsparkeringen om man nu inte tagit Arlanda Express) och sedan ska det stuvas in i hemmet, och frugan ska klaga över att den espressomaskin hon trode var svart istället var röd och inte passar in i köksmiljön...

Den vinbar man dessutom sitter på tjänar som avstjälpningsplats för frugans shoppingpåsar så folk som anländer till baren tror att man ska hålla loppmarknad därinne. Som väl är brukar det finnas fler olycksbröder som man känner samhörighet med, ungefär som när man går i kläd- och tygaffären med kärringar. Ser man en annan man där möts ens blickar och man hälsar diskret på varandra för man vet att den andre sitter i samma gistna eka som en själv.

Det här är naturligtvis en historia som har hänt en "kompis", eller hur...? :D

Då skulle jag kunna tipsa om Hamburg. Jag läste för lite sedan att de har öppnat ett "dagis" för män. Fruarna lämnar in männen medan de själva går och shoppar. I priset ingår en öl har jag för mig. Sedan finns det sportsändningar, fußballspel etc. Låter som en perfekt grej, och det är inte så långt dit heller.

Vad Vinosapien så fint låter underförstå är att det inte är långt till Wachau. Kolla senaste LG för genomgång. Ser ut som att man skulle kunna ha en riktigt trevlig överlevnadsvecka där.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

anders skrev:
Det här är naturligtvis en historia som har hänt en "kompis", eller hur...? :D

Då skulle jag kunna tipsa om Hamburg. Jag läste för lite sedan att de har öppnat ett "dagis" för män. Fruarna lämnar in männen medan de själva går och shoppar. I priset ingår en öl har jag för mig. Sedan finns det sportsändningar, fußballspel etc. Låter som en perfekt grej, och det är inte så långt dit heller.

Vad Vinosapien så fint låter underförstå är att det inte är långt till Wachau. Kolla senaste LG för genomgång. Ser ut som att man skulle kunna ha en riktigt trevlig överlevnadsvecka där.

Nej det har hänt mig :D

Det där med avstjälpningsplatser för män är något jag tänkt på att dra igång på de stora köpcentrum vi har här i landet. Fick idén då jag besökte min bror häromdagen, han bor cirka 15 mil från hufvudstaden och där har de ett enormt (och mycket tråkigt) Köpcentrum dit min svägerska och min fru brukar dra iväg. En bar där med sport på TV, motortidningar och Playboy man kan låna medan man dricker, ett bra öl- vin- och whiskysortiment och servering av burgare, varmkorv och blodiga biffar med pommes och beasås skulle nog löna sig. Kanske inte i Skärholmens centrum där det numera till 75% verkar vara muhammedaner som ej nyttjar starkvaror, men i stort sett överallt annars skulle det nog funka.

Wien är som sagt mycket trevligt. Dessvärre var jag där 1991 med min dåvarande shoppinggalna sambo. Enda fördelen var att hon var vacker att beskåda. Tyvärr var hon den där "smakrådstypen" så det var ett helvete. För de intresserade kan jag berätta att lyxshoppingen ofta sker på en gata där som heter Mariahilferstrasse som jag tvingades besöka dagligen.

Wachau gick inte att besöka under sådana omständigheter, däremot lyckades jag komma in på några Heurigen som serverade lokalt vin (Wien är ju den enda huvudstad jag vet som har vingårdar inne i stan. I Paris finns ju Clos Montmartre och några andra pyttegårdar men några riktiga vingårdar tycker jag välan inte de är, de får den minsta lilla lott på Clos Vougeot att verka gigantisk). Heurigenvinerna hade minst sagt skiftande kvalitet, allt från odrickbar, blaskig sörja till hyggligt vardagstjut.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

För en weekend med frugan är det självklara svaret Barcelona, här har du allt och lite till! (Klyschigt, inte sant ;D)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
För en weekend med frugan är det självklara svaret Barcelona, här har du allt och lite till! (Klyschigt, inte sant ;D)

Jag har aldrig varit där så det skulle vara spännande. Jag har bara bränt förbi på motorvägen ner mot solkusten.

Tapas och god sherry till är aldrig fel och det lär det väl finnas gott om.
 

Elvis

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

New York är bästa förslaget hittills, men om ni vill hålla er i Europa skulle jag vilja rekommendera Madrid. En riktigt häftig storstad. Jag vet att jag är i minoritet (bland svenskar) som föredrar Madrid framför Barcelona, men jag föredrar Madrids pampighet, stolthet och 100 % spanskhet framför smältdegeln Barcelona.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Jag har aldrig varit där så det skulle vara spännande. Jag har bara bränt förbi på motorvägen ner mot solkusten.

Tapas och god sherry till är aldrig fel och det lär det väl finnas gott om.

Gott om goda saker härnere. En väldigt populär stad som har mycket att erbjuda, speciellt när det gäller mat och dryck, och det är ju trots allt det viktigaste när man reser. :) Tyvärr så kommer din fruga maxa dina kort då det finns omättligt med affärer här, kvinnor brukar vara eld och lågor då det säkert finns en miljon skoaffärer i Barca. Men man får ta det goda med det onda. ;D
 
Toppen