Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wine Rebels - ny vinimportör på forumet!

Wine Rebels

Leverantör
Hej vinvänner!


Vi, Wine Rebels, är en svensk vinimportfirma som etablerades 2016 och som fokuserar på småskaliga, kvalitetsdrivna producenter i Sydafrika – framförallt från de mindre kända vindistrikten. Vi erbjuder våra viner till konsument via SB´s beställningssortiment, samt direkt till restaurang och bar. Vi är nya här på forumet, och för att introducera oss själva har vi saxat lite ur en intervju med oss i BKWine:


__________________________________________________________________________________________________

Hur kommer sig att ni fokuserar på just Sydafrika? Hur kom ni på idén att starta den här verksamheten?

Det handlar först och främst om en passion för välgjorda viner, och en vilja att bidra och dela med oss. Vi var bosatta 7 månader i Sydafrika, och var nog måttligt imponerade av mycket av de viner som vi provade i början. Efter ett tag började vi upptäcka ett segment av producenter som flög mer under radarn och inte syntes i de flesta vinbutiker. Vi ägnade mer och mer tid åt att resa utanför de etablerade vinrutterna, och lärde känna passionerade människor som för hand framställer små volymer av personliga viner i hyrda källarutrymmen.

Efter dessa upptäckter visste vi att vi behövde vara med i den här utvecklingen och att Sverige behövde få ta del av den. Det är dags för Sydafrika att få visa sin rätta potential på vinscenen. Från början. Landet presterar idag på en otrolig nivå och förtjänar all uppmärksamhet de kan få.

Vilka är ”ni”? Är vinimport er huvudsakliga verksamhet, eller jobbar ni med annat också? Berätta lite om företaget och om ni som jobbar där.

Vi är ett familjeföretag som arbetar för att kunna stå på egna ben, och återinvesterar all omsättning för att kunna växa stabilt. Vi är två delägare som även arbetar del- respektive heltid med våra ”andra” yrken. Ludvig har tidigare varit verksam som kock under flera års tid, samt är utbildad bartender, innan han sadlade om och blev kirurg inom öron-, näs- och halsområdet. Hanna är kemiingenjör och disputerade inom livsmedelsteknik på choklad i mikroskopisk skala – nu aktiv som konsult inom life science.

____________________________________________________________________________________________________
Vill ni läsa mer, finns hela artikeln tillgänglig online på: http://www.bkwine.com/sv/reportage/...ner-fran-sydafrika-wine-rebels-per-pa-forbes/
____________________________________________________________________________________________________



Vi tänkte också ta tillfället i akt att presentera de viner vi har i beställningssortimentet just nu:


· 2015 JH Meyer Palmiet Pinot Noir (77294)
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/palmiet-7729401


Johan Meyer gör finkänslig Pinot Noir från utvalda vingårdslägen, i detta fall en vingård på 320 m höjd i svala Elgin. 100% hela druvklasar pressas och jäser 10 dagar, med ytterligare 3 veckors skalmaceration innan 11 månaders lagring på jästfällningen i använda franska ekfat. Buteljeras ofiltrerat. Elegant och slankt med massor av röd frukt.


· 2015 JH Meyer Elands Rivier Pinot Noir (71050)
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/elands-rivier-7105001


Denna Pinot Noir framställs på exakt samma vis som ovanstående. Vingården är belägen på 720 m höjd i det lilla ursprunget Elandskloof, öster om Franschhoek. Skillnaden i växtplats märks tydligt, och det är intressant att prova båda dessa viner bredvid varandra. En nyans mörkare och jordigare än Palmiet. Meyer gör även en tredje slngle vineyard-Pinot Noir på samma sätt – Cradock Peak – som kommer ingå i vår portfölj från hösten 2017.


· 2014 Mount Abora Koggelbos (75275)
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/mount-abora-7527501


100% Chenin Blanc från två lågavkastande lägen i Swartland. Hela druvklasar pressas och jäser på använda 300L franska ekfat. 6 månader på jästfällning med regelbunden batônnage, därefter ytterligare 9 månader på samma fat. Buteljeras ofiltrerat. Äppligt oxidativt, med seriös kropp och balanserande syra.


· 2015 Mount Abora Saffraan (71735)
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/mount-abora-7173501



I de flesta vinregioner är 100% Cinsault något ovanligt – men i Sydafrika har druvan fått ett riktigt uppsving och Saffraan var ett av de viner som banade vägen för denna renässans. Frukten skördas tidigt från äldre (>35 år) bush vines i Swartland, jäser spontant på ståltank och genomgår 6 månaders mognadslagring på neutral fransk ek innan det buteljeras ofiltrerat. Juicigt, floralt och strukturerat.


· 2014 Silwervis Chenin Blanc (lanseras 170701 i BS)

Chenin Blanc från granitjordar på Paardebergs sluttningar i Swartland. Hela klasar läggs på ståltank där kolsyrejäsning påbörjas och frukten krossas försiktigt för hand under 2 veckors tid. Därefter dras juicen om till ett enda betongägg för 12 månaders slutlagring. Ofiltrerat med unik personlighet, en stor vinupplevelse tycker vi.

____________________________________________________________________________________________________

Avslutningsvis - tack för att vi fått möjlighet att presentera oss här på forumet! Mer information finns på vår hemsida – www.winerebels.se - där vi även har en mail-lista man kan skriva upp sig på, samt på Instagram: @wine_rebels



Bästa hälsningar,

Wine Rebels
 

Mattias Schyberg

Administratör
2015 JH Meyer Palmiet Pinot Noir (77294)
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/palmiet-7729401


Johan Meyer gör finkänslig Pinot Noir från utvalda vingårdslägen, i detta fall en vingård på 320 m höjd i svala Elgin. 100% hela druvklasar pressas och jäser 10 dagar, med ytterligare 3 veckors skalmaceration innan 11 månaders lagring på jästfällningen i använda franska ekfat. Buteljeras ofiltrerat. Elegant och slankt med massor av röd frukt.
Vi var ett gäng på forumet som provade det här vinet för ett tag sedan och de flesta av oss blev riktigt imponerade.

"Palmiet imponerade också. Elegant, komplex och slank. Finstämda fat och härlig röd frukt." Se hela inlägget här eller se följande inlägg av @Ekdahl som var gentil nog att ha det med sig.

- Palmiet - ett av mina viner. En budgetchansning från mig, men kul att det utklassade det nästan dubbelt så dyra Dalla Cia. En PN med bara produktion av ca 3000 flaskor med naturvinsinfluerade metoder. Bara andra årgången om jag förstått det rätt. Finns i BS för första gången sedan februari och för det facila priset av 236 kr. Producenten heter JH Meyer. Lägg det på minnet.
 
Trådskapare
Wine Rebels

Wine Rebels

Leverantör
Vi var ett gäng på forumet som provade det här vinet för ett tag sedan och de flesta av oss blev riktigt imponerade.

"Palmiet imponerade också. Elegant, komplex och slank. Finstämda fat och härlig röd frukt." Se hela inlägget här eller se följande inlägg av @Ekdahl som var gentil nog att ha det med sig.

Kul att ni provat!!
 

Daniel A

Administratör
Tips från mig: köp.
DSC_1940.JPG


JH Meyers
två pinoter var väldigt välgjorda. Eleganta och komplexa båda två. För mig drog 2015 Elands Rivier helt klart längsta strået. 2015 Palmiet hade lite för framträdande fat när de dracks bredvid varandra. Båda två har klar lagringspotential!

2015 Mount Abora, Saffraan Cinsault hann jag inte dricka så mycket av på grund av törstiga middagsgäster. Vet inte när jag senast drack en ren cinsault, och jag hade inga förväntningar. Påminde om "nya Spaniens" garnacha?!

2014 Mount Abora, Koggelbos chenin blanc. Fy fan så jävla gott. Ett vin som var helt i min stil. Kraftigt och intensivt, faten i bakgrunden och frukten i förgrunden. Svagt oxidativa drag. Ett vin som på allvar kan slåss med Loiredalen? Spännande!

Är imponerad och kommer absolut hålla koll på era lanseringar @Wine Rebels !
 
Trådskapare
Wine Rebels

Wine Rebels

Leverantör
@Wine Rebels - jag fann också er presentation omöjlig att motstå och köpte en blandlåda med några av varje. Vad lägger man på grillen (eller tallriken) när man öppnar en flaska med Cinsau(l)t? Jag har ingen erfarenhet alls av druvan.
@Trydebull - tack för support, hoppas du blir nöjd! Det här vinet, Saffraan, tycker vi är ett riktigt bra matvin med sin fina syra, slanka men strukturerade kropp och uttrycksfulla (men lätta på handen) aromer. Det är inte ett vin som du behöver oroa dig för att det skulle ta över maten på något sätt, och det är inte så att det får stryk heller - det dansar snarare runt och längs med maten istället för att slåss om uppmärksamheten.

Så - lite svårt att ge specifika tips, men charkuterier absolut, vad som helst med rårörda lingon, en ljusare fläskkorv på grillen, eller vegetariskt i "nynordisk" stil? Kanske undvika de tyngst mörka kötträtterna. Producenten själv föreslår lax eller pepprig vattenmelonsallad.
 

Trydebull

Medlem
Kul! Rårörda lingon är absolut en av mina favorittillbehör, men jag måste säga att det verkligen var ett både genomtänkt och oväntat svar!

Det är ju fortfarande någon vecka kvar på vattenmelonsäsongen så det kanske får bli något åt det hållet... Nu blev jag lite sugen på att lägga till halstrad tonfisk till vattenmelonen, mycket sesamfrö men kanske också öka fett-närvaron ytterligare med något annat också. Men, det kanske blir lite väl vågat... Får fundera på det.

Tack för ett genomtänkt svar!
 
Trådskapare
Wine Rebels

Wine Rebels

Leverantör
Kul! Rårörda lingon är absolut en av mina favorittillbehör, men jag måste säga att det verkligen var ett både genomtänkt och oväntat svar!

Det är ju fortfarande någon vecka kvar på vattenmelonsäsongen så det kanske får bli något åt det hållet... Nu blev jag lite sugen på att lägga till halstrad tonfisk till vattenmelonen, mycket sesamfrö men kanske också öka fett-närvaron ytterligare med något annat också. Men, det kanske blir lite väl vågat... Får fundera på det.

Tack för ett genomtänkt svar!
Låter bra med tonfisk, funkar säkert strålande. Varför inte pröva havtorn som tillbehör om du inte vill ha lingon till vattenmelonen? Köpa ett paket frysta havtornsbär och råröra dem liksom?! Lycka till!
 
Toppen