Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Zero dosage – är inte det ganska överskattat ändå?

Poussard

Medlem
Inte konstigt at Brut Nature ökat/ökar i popularitet på samma sätt som andra metoder som också visar mer terroir och mineralitet mm, också gjort det.

Det kommer ju dock alltid finnas en massa som vill ha sötad Primitivo etc så det är nog ingen risk för att endera försvinner..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte konstigt at Brut Nature ökat/ökar i popularitet på samma sätt som andra metoder som också visar mer terroir och mineralitet mm, också gjort det.
Om du med mineralitet och terroir syftar på kartig syra så är jag med dig, men annars är ju socker en smakbärare som snarare tar fram smaker/aromer än det motsatta (så länge inte balansen blir skev). Det är visserligen också ett bra sätt att dölja eventuella skavanker i druvmaterialet, men det är nog mer av slaget att det värsta i ett sämre vin mildras, knappast att ett mediokert vin plötsligt blir bra. :)
 

Poussard

Medlem
Om du med mineralitet och terroir syftar på kartig syra så är jag med dig

Om vinet är kartigt (på ett dåligt sätt) i sin osminkade form så är det kanske inte ett så bra vin till att börja med?

Sen har jag full förståelse för att folk gillar uppsminkade viner.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sen har jag full förståelse för att folk gillar uppsminkade viner.
Då kanske du borde satsa mer på bubbel från varmare klimat där druvorna mognar tillräckligt och dosage är överflödigt?

Om vinet är kartigt (på ett dåligt sätt) i sin osminkade form så är det kanske inte ett så bra vin till att börja med?
Det är visserligen också ett bra sätt att dölja eventuella skavanker i druvmaterialet, men det är nog mer av slaget att det värsta i ett sämre vin mildras, knappast att ett mediokert vin plötsligt blir bra.
 
Toppen