Artiklar

  1. Systembolagets försäljningsstatistik (del 9) - Priselasticitet

    I keep saying that the sexy job in the nest 10 years will be statistician, and I'm not kidding Hal Varian, Google [2018-02-06: lite tillägg i slutsatser] Vi gläntar nu på dörren till Big Data, där den enskilda köparen och det enskilda vinet är helt ointressanta. Det intressanta finns i de stora mönstren. Jag använder en modell som räknar ut ett lägsta rimligt pris för en del av marknaden, ett mått på priskänsligheten (priselasticiteten) och den prisnivå som skulle begränsa marknaden till 1...
  2. Systembolagets försäljningsstatistik (del 8) - Om svenskt vin

    Istället för glögg som bara kletar vid och fastnar överallt har jag här tagit fram en genomskinlig klar god dryck Kenneth Aalborg Sett ur ett Finewines-perspektiv är den svenska vinproduktionen på ökande, både vad gäller volym och vad gäller kvalitet; men vad är det för viner som vi (den svenska marknaden, via systembolaget) köper? Jag kryper in försäljningsstatistiken och hoppas på att komma ut med ett svar. Genomgående i artikeln handlar det om volym mätt i liter och med "topp 10", menar...
  3. Systembolagets försäljningsstatistik (del 7) - Lite mer om Land, Region

    Källa: wikipedia Artikeln om Land, Region och Ursprungsbeteckning ger någon sorts bild av helheten, men lämnar en del öppet vad gäller detaljerna. Den här artikeln avser belysa lite till om Land, Region och Ursprungsbeteckning. När jag klickar runt på systembolagets hemsida får jag ibland känslan av att vissa länder och regioner är mer finhackade än andra. Jag tog ett djupt andetag och kastade mig rakt in i försäljningsstatistiken för 2017. Länder Vi börjar med att kontrollera hur många...
  4. Systembolagets försäljningsstatistik (del 6) - lite till om kändisviner

    Frågan om vad som orsakade kändisvinernas kollaps på marknaden väcktes i kommentarerna på en tidigare artikel. Vi vill alla att de skall vara ett uppvaknande och en ökad kvalitetsmedvetenhet, men är det så? Jag unnar mig att göra två stickprover och försöker mig på en slutsats. Nu kör vi! Jag låter Morberg vara exempel på ett typiskt kändisvin. De stora volymerna kommer ifrån rosévin för 99 kronor per flaska, rött vin för 99 kronor per flaska och Rött vin för 239 kr per BiB. Vi jämför hur...
  5. Systembolagets försäljningsstatistik (del 5) - Land, Region, Ursprungsbeteckning

    [Hela den här artikeln berör volym, så siffror är liter eller kubikmeter.] Vi har konstaterat att Italien är den nation vars vin säljer mest på systembolaget. Men hur är det med region och Ursprungsbeteckning? Jag konstaterar att det är 55 länder, med Litauen på jumboplatsen (styvt 40 liter). Vidare är det 303 regioner och 1079 ursprungsbeteckningar. Jag försökte mig på att göra ett diagram som visar hur det hänger samman. Det var inte trivialt. Efter alldeles för mycket arbete har jag...
  6. Systembolagets försäljningsstatistik (del 4) - Kändisviner

    Källa: Morberg, Twitter In the future everyone will be world-famous for 15 minutes, Andy Warhol Kändisviner har varit uppe för diskussion av och till i olika forum(t ex det här). Det är lite oklart vad definitionen är; när det står Ulf Wagner eller för den delen Winston Churhill på, då kallar vi det inte för kändisvin; men när det står Kajsa Bergqvist eller P.Lex på, då är det kändisvin. Jag har gjort lite stickprov på de arketypiska kändisvinerna (Morberg, P.Lex, Montazami osv). Min...
  7. Systembolagets försäljningsstatistik (del 3) - Produkter som dominerar marknaden

    Never came reformation in a flood, William Shakespeare, Henry V I del 1 och 2 hittar vi flera exempel på när ett enskilt vin helt dominerar en del av marknaden. Jag blir lite nyfiken på hur vanligt det här är. Dessutom kan man fråga sig om det här är en egenskap hos Systembolaget, leverantörerna, eller kunderna. För att inte göra skillnad på t ex Moët i alla dess olika storlekar har jag grupperat per Märke istället för Namn. I den här artikeln blir det ganska mycket tabeller och inte ett...
  8. Systembolagets försäljningsstatistik (del 2) - Trender

    -Ceaseless change is the only constant thing in Nature Om man med trender menar "förändringar över tiden", borde bolagets försäljningsstatistik vara en bra källa för att identifiera trender. Men det finns, som alltid, fällor. Min första instinkt var att se om det fanns några trender vad gäller hur mycket olika länder säljer. Sedan grävde jag mig nedåt till region och sist till ursprungsbeteckning. Sedan blev jag nyfiken på vad som orsakade ökningar och minskningar över tiden. Jag såg för...
  9. Systembolagets försäljningsstatistik (del 1)

    Systembolaget lägger årligen ut sin försäljningsstatistik för det passerade året. Jag har tagit mig friheten att sammanställa data från åren 2009--2017, 248 942 rader blev det. En del av det är plastpåsar och presentkartonger. En annan del är öl, starksprit och alkoholfritt. Ytterligare en del är provningar. En av de återstående delarna är vin. Det är främst den som jag kommer att fokusera på. Varje rad är beskriven med: Varunummer/artikelnummer Namn Märke Producentnamn Varugrupp_huvud (t...
  10. Vin&Natur låda #20 provning 17 januari

    Genomtrevliga vin&natur hade provning i sin Stockholmsambassad igår kväll som jag kikade in en stund på. Det var låda #20 som skulle avsmakas inför lansering i beställningssortimentet. Några bonusflaskor korkades också upp som går att få tag på via privatimport. Överlag finns det mycket intressant i den delen av deras sortiment som inte ligger på BS. I lokalen fanns det ett gäng öppnade flaskor, en skön publik som till stor del bestod av lokala hipsters med slokmustacher/skägg/skäggstubb/all...
Laddar...