Bokrecension - The Vineyard at the End of the World,

Betyg:
5/5,
  1. Omar Khayyam
    The Vineyard at the End of the World - Maverick Winemakers and the Rebirth of Malbec
    Av Ian Mount, 350 sidor, W.W. Norton & Company, 2012.

Det finns en uppsjö av vinböcker. Alla är dock inte fullt läsbara; vissa är plågsamt skrivna hastverk, andra för ytliga, och många av de mer ambitiösa böckerna lider av att någon form av upprepningstvång i förhållande till andra stora ”coffee-tables” med långrandiga passager kring vinets historia, dess kemi och kulturhistoria och de obligatoriska fotnedsättningarna i välkänd topografi, såsom Spurriers Judgement of Paris, Robert Parker och Phylloxera.

De mest vanligt förekommande vinböckerna är av typen lättsmälta ”vett-och-etikett”-böcker, där du får lära dig hur du serverar, dricker, och provsmakar vin. Dessa låter jag personligen ligga i bokhandlarnas bästsäljartravar.

Själv började jag min vinläsning med Oz Clarke’s Encyclopedia of Grapes men har väl på senare år mer tenderat till att läsa böcker i stil med Hugh Johnsons A Life Uncorked. Det personliga anslaget och erfarenheten och mötena känns viktigare än basinformation om vin som dryck och historisk artefakt.

Av viss betydelse när man ska ta sig an ett nytt vinområde är däremot att hitta en ingång till vad som alltid först upplevs som en labyrintisk värld, delvis sluten kring sig själv. Att ge sig iväg på vinresa till ett nytt område leder nästan alltid till känslan av att komma oinbjuden till festen. Här kan en ambitiös guidebok öppna dörrar och ge nödvändiga idéer om allt från var man ska bo till vilka vingårdar man ska besöka. Men även för att få en systematik i förståelsen av den komplexa geografin och kvalitetshierkarin i ett vinområde.

Väl på plats brukar man ju sedan träffa personer som man kan fråga vidare. Vinfolk är - med några undantag såklart - som regel både glada i att prata och öppna för nya möten.

För Bourgogne och Bordeaux finns flera intressanta författare och böcker som kan fylla den rollen. Numer även för Kalifornien - i alla fall Napa valley. I Rhônedalens norra ände kan man fortfarande lugnt luta sig tillbaka i baksätet och använda sig av Jonathan Livingstone-Learmonths livsverk The Wines of the Northern Rhône som initial chaperone, trots att den kom ut för ett decennium sedan.

Mitt enda frågetecken gäller att en del av dessa annars fantastiska böcker - tänk Clive Coates The Wines of Burgundy eller nämnda The Wines of the Northern Rhône - tyngs av alltför många partier med smaknoteringar för av gamla viner som man själv inte har tillgång till eller för den delen någonsin kommer att prova själv. Där har internet och sajter som cellartracker.com, vinous, jancisrobinson etc sprungit iväg från den traditionella enskilde smakdomarens monopol på inblick i de bästa vinernas utvecklingslinjer. Du behöver helt enkelt inte köpa boken av just det skälet att få tillgång till smaknoter.

Men för många av de nyare vinregionerna, eller rättare sagt, alla vinregioner förutom de allra mest kända och klassiska, kan det ibland vara en utmaning att hitta något läsbart som både ger en överblick, en förståelse för den specifika kulturhistorien, och en fingervisning om vilka de intressanta vingårdarna som finns att besöka.

Detta som en snirklig väg (i sann andisk anda!) till att säga att Ian Mounts bok om Argentina The Vineyard at the End of the World, och mer specifikt Mendoza, är en bok som är väl värd att läsa både för den som just börjat nosa på Argentinska viner och för den som kommit en bit på vägen och vill fördjupa sin förståelse.

Mounts ambition är att beskriva Argentinas fyrahundraåriga vinhistoria och koppla ihop denna längre berättelse med det som han beskriver som en revolution i Argentinas vinproduktion och dess resa mot den absoluta toppen i global vinexport. Han har bott i Argentina under en längre tid och gjort en stor mängd intervjuer och bakgrundsforskning. Boken känns därigenom helt solid och läsvärd även enbart på rena faktagrunder, förutom att den är mer välskriven än den genomsnittliga vinboken.

De första femtio sidorna får läsaren en lagom djup och läsvärd exposé från de första vinodlingarna fram till 1970-talets lågkvalitetsindustriella scen, som på många sätt utgör fonden för den dramatiska resa som utspelar sig i huvuddelen av boken, från mitten av 70-talet och framåt.

Den narrativa bågen i boken spänner från en blindprovning som hölls av Argentinas motsvarighet till George Washington, spanskättlingen och generalen San Martín som ledde och vann kampen för självständighet i det tidiga 1800-talet, till en lunch i London kring millenieskiftet där Catenas flagskeppsvin Nicolás Catena Zapata, årgång 1997, går en sjurondare mot några av världens ledande cabernet-baserade viner.

Ett av bokens centrala teman är Malbec. I boken beskrivs hur det var långt ifrån självklart att Argentinas vinidentitet i världen skulle komma att centreras kring druvan Malbec, som via Bordeaux (och innan dess Cahors). Det visar sig vara närmast en tursam vändning. De kvalitetsorienterade pionjärerna med målet att (återigen) sätta Argentina på den globala vinscenen är från början helt fokuserade på att ”göra en Napa” och konkurrera globalt med Cabernet Sauvignon och Chardonnay. Under olika epoker rycker man upp stora delar av malbecplanteringarna för att ge plats åt antingen mer högvolymsdruvor eller i det senare skedet, de internationella kvalitetsdruvor som gjorde grannlandet Chile framgångsrikt.

Dynamiken mellan vin- och grannländerna Chile och Argentina finns för övrigt med som en humoristiskt skildrad konkurrenssituation och är rätt kul beskriven i boken.

Ett annat spännande ledmotiv i boken är hur vänskapsband och partnerskap mellan Argentinska vingårdsägare och begåvade unga amerikanska vinmakare och konsulter driver utvecklingen framåt - och hur denna intressanta del av globaliseringen inte är helt fritt från problem och kulturkrockar.

Kanske kan jag tycka att boken är onödigt hårt fokuserad på Nicolás Catena som person och hans egen firmas resa. Det perspektivet, som också är storföretagarens, färgar mycket, inklusive bilden av Argentinas politiska ekonomi.

Själv har jag i perioder intresserat mig för den ekonomisk-politiska utvecklingen i landet (och druckit både finfina och enkla men trevliga viner på diverse parillas i Buenos Aires Palermo Viejo för mer än tio år sedan, även om jag ännu inte kommit iväg till vingårdarna ska tilläggas!). Där finns såklart en större grad av komplexitet för den så intresserade att upptäcka, även om det rätteligen inte är huvudfokus för en bok om den Argentinska vinindustrin.

Generellt är det både insiktsfullt och spännande beskrivet hur de olika ekonomiska pendelsvängningarna (den misskötta ekonomin inte minst!) får oerhört stor påverkan på vinindustrin i landet.

Visst förstår man Catenas unika betydelse, liksom hans amerikanske vinmakare Paul Hobbs centrala roll. Men känslan är att det finns mer att upptäcka bortom dessa trots allt nyanserade hjälteporträtt. En kort men givande överblick (utan bilder tyvärr!) över den arkitektoniska homogeniteten för de ledande stora moderna vingårdsbyggnaderna i Mendoza blir litet omedvetet till en bild för bokens något ensidiga fokus på Catena i första hand, och i andra hand, ytterligare en handfull (av de största) andra vinfirmor.

Stilmässigt lider personteckningarna möjligen av något formelmässiga beskrivningar av hår, klädstil och typ av engelsk accent hos de personer Mount möter och samtalar med. Men på det hela taget är det en insiktsfull, varm men samtidigt inte okritisk bild som tecknas av den Argentinska vinindustrins uppgång och de ledande personligheterna bakom denna resa.

Där finns också spännande lärdomar om internationellt företagande, argentinsk historia och politik och man får som läsare följa med på upptäcktsfärden där vinpionjärerna på 70- och 80-talet prövar sig fram med olika odlings- och vinmakartekniker utan att det vare sig blir för tekniskt eller för den delen brister i djup och insikt.

Det man inte får är en tydlig kartläggning över de bästa vingårdslägena eller en systematisk genomgång av vilka viner som görs på de olika gårdarna. Men man blir sugen på att resa till Argentina och vingårdarna i Uco-dalen och där bortom. Och i brist (eller väntan) på en sådan resa kan man ju börja botanisera bland de argentinska viner som finns tillgängliga i Sverige, vilka inte är få, även om det inte är ett heltäckande sortiment heller. En enkel sökning på systembolagets beställningssortiment ger utslag i form av många av de topp-viner vars födelse beskrivs i boken. Samt en stor mängd både vita och röda i mellanprisklass av samma firmor.

Visst har man ibland gått på en nit med alltför stora fruktbomber i vad som känns som mer än 100 % ny ek ibland. Men också många fina pjäser från exempelvis Catena (t ex deras Argentino 2008 Malbec som tills förra året gick att få tag på här, kan tyvärr inte fullt ut rekommendera 2013 års version som kommer i små partier 18 maj), Pulentas (Gran Corte VII), Yacochuya, Achaval-Ferrer (Altamira), Flecha de los Andes, Altos las Hormigas m fl. är alla härliga stora, men samtidigt balanserade, viner som har förtjänat sin plats vid det stora bordet, i alla fall i de mer eleganta årgångarna.

På senare år har jag inte fokuserat så mycket på argentinska viner och har inte alls bra koll på hur det egentliga utbudet ser ut idag, och jag är kanske inte personligen riktigt lika övertygad om de andra inhemska ledande druvorna Bonarda (röd druvsort) och Torrontés (grön druvsort). Men helt klart är att det finns mycket att upptäcka! Det mest spännande vinet jag provat på senare år är kanske Zorzals Eggo Tinta de Tizo på mestadels Malbec med litet Cab Franc och Cab Sauvignon och helt utan ekfatshantering, i stället lagrat på trendiga betong-ägg. Den känns som ett möjligt flaggskepp för nästa våg av argentinska viner, fruktiga men i lättare mer fräsch stil, annorlunda från de viner som utgjorde den första armadan och som utgör den vinösa kärnan i denna läsvärda bok.

Dela artikeln

Martin Hansson, jrick, Silex och 9 andra gillar detta.