Möte med en vinleverantör – Peter Hallgren, Franska Vinkompaniet

Betyg:
5/5,
  1. thunberg
    Av Johan Thunberg
    Först publicerad på Finewines.se 2019.
    ----------------------------------------------------------------

    När Franska Vinkompaniet besökte Stockholm i mitten av januari fick jag möjlighet att både prova en del av deras sortiment och få en pratstund med Peter Hallgren. Peter, tillsammans med fru Kristina, bildade bolaget 2012 med målet att leverera kvalitetsviner direkt från producenterna till Sverige. En sammanställning från vinprovningen kommer läggas upp separat i forumet.

    Kristina och Peter, med ett förflutet som säljare inom IT-branschen, flyttade ner till Frankrike 2010 och tidigt började idén med att sälja vin till Sverige. Efter att ha funnit sitt nuvarande hem i Théoule-Sur-Mer i södra Frankrike påbörjades sökandet efter producenter i närområdet som kunde tänkas vara av intresse. Det är främst hantverksmässiga och småskaliga vinmakare som är av intresse även om en del större producenter nu finns med i portföljen.

    peterhallgren.jpg
    Peter Hallgren på besök i det svenska utbudet. (Foto: Johan Thunberg)

    Varför satsar man allt på ett så minst sagt vågat projekt som detta undrar jag? Enklast kan man säga att det var dags att göra något annat. Intresse kring vin har funnits under en längre tid, IT-branschen var inte lika lockande längre och då önskan om att bo i Frankrike fanns föll alla bitar på plats. Det mesta rullar på men det som tar mest tid i anspråk enligt Peter är distributionen. Leveranser sker till Sverige 7-8 gånger per år och i samband med det så ska viner tas hem från de olika producenterna, ompaketeras enligt beställningslistorna för att sedan transporteras upp. Då det inte finns något centrallager att plocka ifrån får de vänta tills samtliga producenter levererat sina pallar till omplockningslagret. Det är mycket tid som läggs ner vid varje leveranstillfälle, en flaska av den, två flaskor av den osv ska ner i kartongerna. ”Det är krävande men i slutändan vet vi att det blir rätt” säger Peter. ”Ytterst få gånger blir det fel vid leveranser och händer det kan vi enbart skylla på oss själva” fortsätter han.

    Att finna bra småskaliga producenter kan ta tid. I början var det många turer runt för att få en bred bas att jobba vidare på. Idag åker man inte längre på chans utan det är efter rekommendationer, ofta från andra vinbönder, som man tar kontakt med intressanta producenter. För närvarande kan Franska Vinkompaniet leverera viner från de flesta områdena i Frankrike och fler är planerade. ”Det är på gång” berättar Peter, ”men mer än så kan jag inte säga”. Det finns anledning att vara lite på sin vakt vad det gäller producenter. Det har hänt, dock inte så ofta, att producenter som sålts via Franska Vinkompaniet har fått uppvaktning av större aktörer på den svenska marknaden. Några har bytt men de flesta har valt att stanna med Peter och Kristina. ”De flesta har vi så bra personlig kontakt med och i många fall producerar de en så liten mängd att de ändå inte kan sälja mer. Jag har full förståelse för de som lämnat oss, om producenten får ett erbjudande att sälja en större mängd i ett svep så är det självklart att det är intressant. Bönderna lever på att sälja sina viner. Säljer de inte kan de inte överleva” förklarar Peter.

    franskavinkompaniet.jpg
    Provning av Franska Vinkompaniets sortiment. (Foto: Johan Thunberg)

    Det finns idéer kring hur de ska utveckla sin affärsmodell och få ett kontinuerligt flöde av leveranser. Idag samkör man alla leveranser för att kunna hålla nere fraktkostnader men även för att det saknas ett eget lager för vinförvaring. ”De tankarna dyker upp några gånger per år men än så länge har vi inte tagit något beslut. Det finns många olika handlare med en mängd olika upplägg, just nu passar detta oss bäst”. Med fallande kronkurs gentemot euron ställs man inför nya utmaningar. ”När vi först såg kronan försvagas valde vi att behålla priserna med tanken att det kanske inte är så långvarigt” säger Peter. I början av 2013 kostade en euro drygt 8;50, senaste kusen var 10;25. Bara på det senaste året har euron ökat med nära 5 %. ”Det är en svår balansgång. Å ena sidan kan vi inte undvika att höja priserna för då går vi back. Å andra sidan kan vi heller inte höja för mycket eller för ofta”.

    En annan framtida utmaning är hur man ska kunna expandera och få fler att välja just deras viner. En svår nöt att knäcka är marknadsföring. ”Vi har en målgrupp som är 15-20 % av Systembolagets kunder, de som har ett intresse kring vin och önskar kvalitet”. Att nå ut till dessa sker via mailutskick eller via djungeltrumman, ”ryktet är det vi lever på” enligt Peter.

    Dela artikeln

    Anders Å, Daniel B, Adamanko och 13 andra gillar detta.

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!