Systembolagets försäljningsstatistik (del 23) - Topplistor

  1. Wintermute
    Pop opp i topp, det är toppen i år
    Pop pop pop opp i topp pop

    /T. Skogman
    Många av oss tycker om topplistor, men om man baserar dem försäljningsvolymer kommer vi hela tiden att få förteckningar över olika lågprisprodukter. Då slog det mig att man borde dela lite på kakan innan man gör listorna. Mitt upplägg har varit att jag börjar med att titta på den billigaste 7/8 av volymen och tittar vad som har sålt mest. Därefter tittar jag på den billigaste 7/8 av återstoden osv. Att det blev just 7/8 kommer sig av att priselasticiteten för vin är ungefär 3 (så en fördubbling av priset borde innebära en minskning av volymen med 7/8 eftersom 1-2^(-3)=7/8).
    Gupperna blir på så vis exponentiellt mindre:
    • Grupp 1: 175 000 000 liter (28--132 kr/l)
    • Grupp 2: 21 700 000 liter (132--265 kr/l)
    • Grupp 3: 2 720 000 liter (265--553 kr/l)
    • Grupp 4: 319 000 liter (553--860 kr/l)
    • Grupp 5: 42 300 liter (860--1900 kr/l)
    • Grupp 6: 5 300 liter (1905--4665 kr/l)
    Picture1.jpg
    Picture2.jpg
    Listorna blir naturligtvis helt beroende av var brytpunkten råkade hamna, så en liten förskjutning av gränserna skulle kunna flytta ett vin från att vara billigast i en klass, till att bli dyrast i klassen under. För de tre största grupperna ser topplistorna ut såhär.
    Picture3.jpg

    För nästa tre såhär:
    Picture4.jpg
    När man ser vilka viner som dyker upp i de olika listorna, blir man sugen på att etikettera dem. Nedan är ett försök!
    De tre största grupperna:
    Picture5.jpg

    De tre nästkommande:
    Picture6.jpg
    Och som alltid: skriv ut, laminera och lägg i plånboken!

    Dela artikeln

    Ekdahl, Patrik Sellin, glenn_peter och 5 andra gillar detta.

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!