Systembolagets försäljningsstatistik (del 35) - Om Nobelvinerna

  1. Wintermute
    Sen tar den lång tid, middagen.
    /.../ Ja, rekordet var sextiofemtusen timmar.
    /.../ Ja, jag var den enda som var kvar. Ja, fint folk stannar sist.

    Allram Eest om Nobelmiddagen - Allrams höjdarpaket, avsnitt 10.​

    Vi brukar på formumet uppmärksamma och värdera de viner som serveras på den årligen återkommande Nobelfesten. Marknadsförningsvärdet i att få sitt vin serveras på Nobelfesten bedöms vara stort. Men hur stort? Jag rotade lite på Nobelprisets hemsida och en hel del i Systembolagets statistik. En del viner lyckades jag inte finna i Systembolagets data, så de lämnade jag därhän. Kvar belv 25 viner enligt nedan. Graferna visar volym mätt i liter. I texten växlar jag mellan antal flaskor och liter. Som vanligt är allt med reservation för databashygien. Nu kör vi!
    Picture1.jpg
    Det är en blanding av viner som säljer i ganska stora volymer (på bolaget) och sådana som nästan inte säljer alls. När man tittar för såld volym över tiden ser man att det är ganska vanligt med viner som har sin topp samma år som det var nobelvin, eller året efter. Det är i sig fascinerande, med tanke på att året bara har tre veckor kvar när nobelvinerna offentliggörs. Nedan följer lite stickprov på viner som har ökat sin försäljning i samband med (men kanske inte med nödvändighet på grund av) att de varit nobelviner.
    Picture2.jpg
    Moscato La Caliera Moscati d'Asti (Borgo Maragliano), var vin på middagen 2011. Under 2009--2010 och 2017--2019 fanns det inte på bolaget. Totalt såldes 346 flaskor under de år som det fanns på bolaget. Jämfört med de flaskor som ungefär 1 300 gäster drack är det inte jätteimponerande volymer.
    Picture3.jpg
    Gérard Bertrand Château L'Hospitalet La Réserve Rouge serverades på middagen 2013. Under 2010 såldes 36 flaskor (eller snarare 6 lådor, eftersom den på den tiden hade kollikrav). Året efter såldes 43 lådor (fortfaradnde med kollikrav). 2012 såldes 6 lådor och 151 lösflaskor. Därefter kom året då det serverades till Coupole de turbot farcie de langoustines accompagnée d’une tartelette au fromage blanc et épinards, surmontée d’une langoustine, chou chinois en terrine, sauce aux langoustines et purée de pommes de terre “Almond” , som alltså är en havskräftfylld piggvarskupol. Då såldes 4 000 flaskor, merparten troligen på årets sista tre veckor. Efter det har det varit runt eller över 40 000 flaskor om året.
    Picture4.jpg
    2014 var det ett vin från Sauternes till deserten. Även det mångfaldigade sin sålda volym i samband med nobelfesten.
    Picture5.jpg
    Mont-Redon ch9dp var något av en storsäljare redan 2009, med runt 40 000 flaskor per år. 2015 dyker vinet upp på nobelfesten. Redan under innevarande år ökar volymen till 60 000 flaskor. Om det är så att detta skedde under perioden från 11 december (jag tänker mig att all butiker hade stängt när vinerna presenterades) till årsskiftet, betyder det att de klämde in en halv extra årsförsäljning under de sista tre veckorna. Det är inte utan att man undrar hur de kunde klara det. Hade de reserverna på lager? Dessutom tycks det som att ökningen höll i sig, så att 60 000+ flaskor blev det nya normala.
    Picture6.jpg
    Samma år som Mont-Redon gjorde sin bejublade Nobel-entré serverades i Castei Recioto Classico till deserten. Följden blev att det under innevarande år såldes styvt 50 liter och under det följande året 70 liter. Därefter tappade vi intresset ganska snart.
    Picture7.jpg
    2017 serverades Formiga de Vellut. Det var dessutom det enda året som det såldes på bolaget. Men inte några jättevolymer.
    Picture8.jpg
    Under de nio åren 2009--17 såldes totalt 693 flaskor Cigalus Rouge. 2018 dyker vinet upp på nobelmiddagen och som genom ett trollslag säljs 2 452 flaskor. Året efter är siffran 4 586.
    Picture9.jpg
    Ruppertsberger Auslese sålde enstaka flaskor 2015, men lådvis i samband med att det serverades på Nobelfesten.
    Picture10.jpg
    Taiitingers Les Folies de La Marquetterie hade långsamt ökat från enstaka flaskor 2009 till ett mellan 10 och 20 lådor framemot 2018. 2019 dyker det så upp på Nobelfestligheterna och vips säljs 74 lådor. Och det till ett kännbart högre styckpris (539 kr 2018; 659 kr 2019).

    Picture12.jpg
    Ovan finns en sammanställning av vilket år (relativt det år som vinet serverades på nobellfestligheterna) som vinerna sålde som mest. År 0 är året så det serverades på festen. År 1 är året efter. Av 25 viner toppade 15 under år 0 eller år 1.
    Picture13.jpg
    Errazuriz Late Harvest är det vin som toppade 7 år innan Nobel-debuten. Jag misstänker att det kan ha att göra med att 2011 var det år som vi bestämde oss för att socker är giftigt, med påföljd att alkoläsk minskade (rimligt) och även de sötare vinerna minskade (konstigt).

    Så det är naturligtvis inte bara Nobelmiddagen som påverkar våra köpmönster; men det påverkar!

    Dela artikeln

    Tomas Lindblom, MagnusH70, john b och 2 andra gillar detta.

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!