Systembolagets försäljningsstatistik (del 41) - Påverkan av Corona

Betyg:
5/5,
  1. Wintermute
    Und wenn du lange in einen Abgrund blickst,
    blickt der Abgrund auch in dich hinein.
    /Friedrich Nietzsche

    Redan i samband med Systembolagets tre första kvartalsrapporter började media dra slutsatser om vårat förändrade köpmönster, som en konsekvens av den allestädes närvarande pandemin. Mina fördomar om delar av journalistkåren är att eventuell analys aldrig går djupare än att man hittar en bra rubrik. Här på Finewines vill vi gräva lite djupare. Min genomgående idé är att skillnaden i nivå [volym, antal artiklar, literpris osv] mellan 2019 och 2020 förvisso är intressant, men att trendbrott är intressantare. Så långt är allt gott och väl; men att räkna ut trender kräver att förutsättningarna är liknande, men så är det inte för de senaste åren. 2018 var ett synnerligen varmt år, med påföljden att vi drack mer av varmvädersdryckerna (rosé, vitt vin, mousserande); så det får inte vara med i kurvanpassningen. Däremot förtjänar kanske 2018 en egen artikel. Kurvanpassningen görs således för 2015, 2016, 2017 och 2019; trenden extrapoleras till 2020. Skillnaden mellan extrapolerat värde för 2020 och utfall 2020 är det vi kallar för Corona-effekten. Som jag har förstått det kommer Corona-effekten från tre saker:
    1. Vi kan inte resa och handla vin
    2. Vi går mindre på krogen och dricker därför hemma istället
    3. Vi dricker mer av olika anledningar
    Picture1.png
    Vi börjar med att kolla på totalen. Den röda kurvan är anpassad efter 2015--17 och 2019. Den blåa är mätvärden. Corona-effekten är 8,5%, eller 17 miljoner liter.
    Picture2.png
    När man tittar med medelliterpris ser man det förvisso har ökat från 2019 till 2020, men inte med samma hastighet som tidigare år. Notera att y-axeln är klippt (trots att det är osnyggt).
    Picture3.png
    En förklaring till den minskande medelpriset kanske bor i Bag-in-box-ökningen. För just Bag-in-box är Corona-effekten 12,6%.
    Picture4.png
    För Rött vin ser vi ett avbrott från den långsamt vikande trenden.
    Picture5.png
    Även Vitt vin har en ökning jämfört med trenden.
    Picture6.png
    Kurvan för Rosé är skakigare, med en tydlig puckel för den varma sommaren 2018, men en ännu högre puckel för 2020.
    Picture8.png
    Mousserande, däremot, följer sin trendkurva. Ingen Corona-effekt.
    Man kan fråga sig vilka mekanismer det är som gör att Rosé och Bag-in-box ökar, medan mousserande inte gör det. Jag är orolig för att det inte bara handlar om förändrade inköpskanaler.

    Dela artikeln

    Daniel B, Stefan J, MagnusH70 och 7 andra gillar detta.

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!