Systembolagets försäljningsstatistik (del 44) - Coronaeffekten på mousserande vin

Betyg:
5/5,
  1. Wintermute
    Återstår att fundera över tiomiljonersfrågan - det bubbliga vinet.
    Kanske har vi inte slutat helt att skåla i bubblor när vi ska fira något
    på tu man hand eller i den lilla familjen -
    nyår, födelsedag, nytt jobb, kärleken en vanlig lördagskväll;
    och där följer konsumtions- och prisutvecklingen samma trend som tidigare
    (vissa skålar i prosecco, andra i champagne).

    /Omar Khayyam​

    I artikel 41 https://www.finewines.se/articles/s...jningsstatistik-del-41-paverkan-av-corona.68/ kunde vi läsa om att volymtillväxten för samtliga vintyper utom mousserande hade ökat i samband med 2020 och möjligen Corona. Därför är det uppenbart att vi behöver gräva lite djupare just bland de mousserande vinerna. Metoden har varit samma som i artikel 41. Vi jämför utfall 2020 med hur mycket vinerna skulle ha sålt om de följt den trend som som varit 2016, 2017, 2019 (2018 avviker från trenderna eftersom sommaren var så varm då). Nu kör vi!
    Picture5.gif
    Vi börjar med att sortera per land. Bubbeldiagrammet ovan funkar såhär:
    • i sidled har vi årlig tillväxt under 2016, 2017 och 2019, som andel av volymen 2019
    • i höjdled har vi tillväxt från 2019 till 2020
    • bubblornas yta speglar såld volym 2020
    • bubblor som ligger på den prickade röda linjen växte med samma takt under 2016, 2017 och 2019, som under 2019 till 2020, vi kan kalla det för "ingen corona-effekt"
    • bubblor som ligger över den prickade röda linjen växte snabbare under 2019--2020, vi kan kalla det för "positiv corona-effekt"
    Bilden visar med andra ord att:
    • tyskt och sydafrikanskt bubbel var relativt litet och hade en negativ corona-effekt
    • australiensiskt bubbel var relativt litet och hade en positiv corona-effekt
    Picture6.gif
    Bryter vi ned det till regioner ser det ut som ovan för de 10 största regionerna, motsvarande 90% av volymen 2020.
    • Spanien (med andra ord spanska bubblor som inte är klassade till någon region), Venetien och Bourgogne hade en negativ corona-effekt
    • Trentino-Alto Adige, Piemonte, Champagne, Cava och Italien hade en positiv corona-effekt
    Picture7.gif
    När man sorterar efter literpris (2020) ser bilden ut såhär. Prisintervallen är valda så att varje intervall skall ha mellan 800 000 och 4 000 000 liter under 2020.
    • prislägena 0--100, 110--120, 120--130, 130--150 och 170--200 kr/l har en negativ corona-effekt
    • prislägena 100--110, 150--170, 200--400 och 400--4 000 kr/l har en positiv corona-effekt
    Såtillvida kan man kanske säga att corona-effekten ofta är negativ för de billiga bubblorna och positiv för de dyrare.
    Segmentet 100--110 kr/l, som alltså är det näst billigaste segmentet är också det största segmentet med positiv corona-effekt. Vi gräver lite i det.

    Picture8.gif
    I segmentet finns 12 viner, där Pizzolato Spumante Ital Rosé sticker ut genom att ha ökat sin volym med en faktor 3.

    Allt ovan med reservation för databashygien och att utsagorna bara gäller de vin som funnits under samtliga av åren 2016--2020.

    Dela artikeln

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!