Systembolagets försäljningsstatistik (del 45) - 8 år champagne

By Wintermute, 31 maj 2021 | |
Betyg:
5/5,
  1. Wintermute
    “What’s problematic about playing stadiums and driving around in private jets and
    drinking champagne at 8 o’clock in the morning?
    What’s wrong with that?
    I haven’t got a problem with that.
    I can’t fathom why people would.”

    Noel Gallagher
    Min plan var att göra en 10-års exposé över systembolagets champagnemarknad har förändrats över de senaste 10 åren. Vi människor älskar siffran 10, delvis på grund av att det är ett ganska vanligt antal fingrar. När jag gräver mig nedåt i siffrorna och tabellerna märker jag att det för systembolagets statistik finns en poäng med att titta på de senaste åtta åren istället. Den poängen är att de viner som har sålts med samma namn under se senaste åtta åren utgör mycket nära hälften av den totala volymen. Därför: Följande har hänt med champagne under de senaste åtta åren.

    Om man tittar på samtliga 189 champagner som sålt med samma namn under åren 2013--2020 och tittar på pris per halvmagnum, ser prisutvecklingen ut såhär. De gråa strecken är enskilda viner, det röda är medelutvecklingen. På y-axeln hittar vi pris relativt priset 2013.
    Picture1.jpg
    Några som sticker ut är
    • Tribaut Blanc de Chardonnay Brut, som 2020 kostar 2,4 gånger priset 2013
    • Louis Roederer Brut Premier, som 2020 kostar 1,9 gånger priset 2013
    • Ayala Rosé, som under 2014--16 kostar 0,8 av priset 2013; men sedan ökat till 1,2
    • R de Ruinart, på magnum, som 2020 kostar 8% mindre än 2013
    Om vi tittar på medelpriset för en halvmagnum (vi tittar bara på de viner som sålts alla åtta åren och viktar mot såld volym), ser det ut såhär:
    Picture2.jpg
    Den röda kurvan är volym och pris för varje år. Kurvan med korta streck är verklig prisutveckling, men med volymer som 2013. Kurvan med längre streck är är verklig prisutveckling, men med volymer som 2020. Det faktum att Medel 20-volym ligger över Medel 13-volym betyder att vi väljer dyrare viner 2020 än vi gjorde 2013. Det faktum att alla kurvorna lutar betyder att det dessutom finns en prisökning.
    De viner som bidrag mest till att ändra medelpriset är enligt nedan. Vi har både köpt mer DP och till högre pris. Detta har ökat medelpriset på Champagne (den halva som sålts under samtliga åtta år) med nästan 9 kronor.
    Picture4.jpg

    Topplistan för 2020 ser ut som nedan. De viner som har grönt i den högra kolumnen har funnits alla åtta åren. En felkälla som jag delvis har korrigerat för är att vinerna ibland byter namn i databasen, utan att vinet har ändrats.
    Picture3.jpg
    Detta om hur champagne för förändrats från det året då meteoren exploderade över Chelyabinsk till och med året då alla började tvätta händerna på allvar.

    Dela artikeln

Kommentarer

To view comments, simply sign up and become a member!