1 Liter Enlitersflaska

Diskussion i 'Vin' startad av Sigdarve, 3 maj 2020.

1. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Verkar ha blivit väldigt poppis, att kränga vin på enlitersflaska i år. Verkar rätt billigt också. Vad är det för fenomen?

2. JonasBo

JonasBo Medlem

Ett försök att göra det mer exklusivt.
    Unik enlitersflaska låter ju super ;)

3. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Har inte köpt något vin på enlitersflaska i år, så jag har missat fenomenet. Finns det några goda viner som gått över till den förpackningsstorleken?

4. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Återigen är det de levnadsglada (eller återhållsamma om du så vill) italienarna som går först i ledet - tanken är väl att liter-flaskorna lämpar sig bättre för att dela över en middag. Var såvitt jag förstår det relativt vanligt förekommande historiskt men föll bort när 75 cl-flaskorna blev standard. Enliter-flaskorna känns ju rimliga ur ett klimat och transportkostnads-perspektiv.

Har för mig att Slatko Radikon (RIP) tog detta initiativ samtidigt som han också introducerade 50 cl-flaska med en mindre kork. Hittar ingen intervju med honom just nu på temat men har ett starkt minne av att jag sett detta fladdra förbi.

Men inte bara typ Calcarius (fint och fräscht lågalkohol-dricka som lämpar sig utmärkt för litet varmare sommardagar, kommer i olika färger) utan även t ex La Spinetta (släpper 1-litersflaskor för sin vinklubb).

Last edited: 4 maj 2020
    Crist(al)ian 77 gillar detta.
  5. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Facebook idag.
    Skärmavbild 2020-05-04 kl. 08.47.14.png

JonasBo gillar detta.
  6. Wintermute

Wintermute Medlem

Enlitersflaska ser onekligen ut att vara i en ökande fas sedan 2016 (y-axeln är liter per år), men den har en bit kvar till pet och tetra i popularitet.

Picture2.jpg
    Picture3.jpg

Elvis, Crist(al)ian 77, vintomas och 1 annan gillar detta.
  7. Wintermute

Wintermute Medlem

2019 såg topp-10 ut såhär för 1-litersflaskor.
    Picture1.jpg
    Hur är det förresten med namnet Passicone? Jag misstänker att allas vår Luca Marone gillar båda namnet och vinerna...

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  8. Wintermute

Wintermute Medlem

9. The Wall

The Wall Medlem

Snart dyker väl Enzo Bartoli upp i 1-litersflaskor också.

zippan och Emanuel gillar detta.
  10. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Legenden säger att den strävsamma bonden Enzo började tappa det på enlitersflaska redan för 100 år sedan...

MagnusH70, vintomas, zippan och 5 andra gillar detta.

Dela sidan