Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1 Liter Enlitersflaska

Sigdarve

Medlem
Verkar ha blivit väldigt poppis, att kränga vin på enlitersflaska i år. Verkar rätt billigt också. Vad är det för fenomen?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inte köpt något vin på enlitersflaska i år, så jag har missat fenomenet. Finns det några goda viner som gått över till den förpackningsstorleken?
 
Återigen är det de levnadsglada (eller återhållsamma om du så vill) italienarna som går först i ledet - tanken är väl att liter-flaskorna lämpar sig bättre för att dela över en middag. Var såvitt jag förstår det relativt vanligt förekommande historiskt men föll bort när 75 cl-flaskorna blev standard. Enliter-flaskorna känns ju rimliga ur ett klimat och transportkostnads-perspektiv.

Har för mig att Slatko Radikon (RIP) tog detta initiativ samtidigt som han också introducerade 50 cl-flaska med en mindre kork. Hittar ingen intervju med honom just nu på temat men har ett starkt minne av att jag sett detta fladdra förbi.

Men inte bara typ Calcarius (fint och fräscht lågalkohol-dricka som lämpar sig utmärkt för litet varmare sommardagar, kommer i olika färger) utan även t ex La Spinetta (släpper 1-litersflaskor för sin vinklubb).
 
Last edited:
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Har inte köpt något vin på enlitersflaska i år, så jag har missat fenomenet. Finns det några goda viner som gått över till den förpackningsstorleken?
Facebook idag.
Skärmavbild 2020-05-04 kl. 08.47.14.png
 

Wintermute

Medlem
2019 såg topp-10 ut såhär för 1-litersflaskor.
Picture1.jpg

Hur är det förresten med namnet Passicone? Jag misstänker att allas vår Luca Marone gillar båda namnet och vinerna...
 
Toppen