Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1985 Vina Tondonia GR tinto - kan du bekräfta att den borde se ut så här?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jagar runt på auktioner och har hittat en riktigt fin '85 Tondonia, med bra fyllnadsgrad osv från det inte alldeles oävna året 1985.
Men, eftersom man ju ogärna vill föda Rudi och hans gelikar, så tänkte jag kolla med dig som har ngn äldre (röd) Tondonia tillgänglig.

Skall det se ut på det här viset?
Screenshot 2020-04-28 at 22.37.26.png
 

Daniel A

Administratör
Jag har ingen i min närhet, men har druckit den tidigare (och andra äldre årgångar). Två saker sticker ut för mig:

1. Den har ingen vaxförsegling. Det _skulle_ kunna bero på att det är en gammal flaska (Tondonia släpper inte allt samtidigt, utan pytsar ut årgångar långsamt), och jag vet inte hur deras "vaxpolicy" har varit genom åren men allt jag har druckit har varit vaxat.
2. Det finns ingen guldtråd runt den. Kan ju bero på att den är borttagen, men vem gör det? Tondonia är ju megatraditionalister, så har svårt att se att de skulle ligga bakom avsaknaden av guldtråd.

Jag hade inte nog köpt den.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1. Den har ingen vaxförsegling. Det _skulle_ kunna bero på att det är en gammal flaska (Tondonia släpper inte allt samtidigt, utan pytsar ut årgångar långsamt), och jag vet inte hur deras "vaxpolicy" har varit genom åren men allt jag har druckit har varit vaxat.
2. Det finns ingen guldtråd runt den. Kan ju bero på att den är borttagen, men vem gör det? Tondonia är ju megatraditionalister, så har svårt att se att de skulle ligga bakom avsaknaden av guldtråd.

Jag hade inte nog köpt den.
Långt från alla Tondonior genom åren har vaxats. En snabb Googling på tex: "1985 tondonia" visar facit.
Guldtråden saknas, också någonting som gör att priset går ned. Annars är 1985 alldeles för dyr för min plånbok.
I butik går den på runt 3500 pix per butelj. Skulle aldrig betala ens halva butikspriset för denna flaska, men väl 500 kr.

Min fråga återstår: är papperssigillet ok?
 

Daniel A

Administratör
Långt från alla Tondonior genom åren har vaxats. En snabb Googling på tex: "1985 tondonia" visar facit.

Långt ifrån alla Tondonior, absolut. Men din fråga rörde Tondonia GRAN RESERVA? Det är sådana jag har aldrig har sett ovaxade, och en "snabb googling" verkar visa facit på det också, även om jag i min ödmjukhet inte tänker hävda att det alltid är så utan starkare bevis.

Har du frågat Lopez de Heredia direkt? De har alltid svarat rimligt snabbt, och alltid informativt, på mail jag skickat dem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är helt säker på att jag har en ovaxad 1970 i källaren. (GR, men ”Cosecha” med deras terminologi.) Tråden har en tendens att gå av om man lägger ”nakna flaskor” i många typer av flaskställ.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har inte sett den typen av etikett med en karta istället för "frimärket" som brukar vara på toppen. Finns det fler bilder att se?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du frågat Lopez de Heredia direkt? De har alltid svarat rimligt snabbt, och alltid informativt, på mail jag skickat dem.
Den tanken hade aldrig slagit mig :)
Briljant!
Det kommer jag självklart göra till alla producenter nästa gång jag kommer i bryderi.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är det bara att hoppas på att den klubbas för en rimlig penning. Efter denna veckan så tar jag nog auktionspaus fram tills i höst iom att sommarvärmen nu börjar dra in över Tokyo.
Tack för bilder, tips, iakttagelser och annat!
Uppskattas å det varmaste.
 

Daniel A

Administratör
Den tanken hade aldrig slagit mig :)
Briljant!
Det kommer jag självklart göra till alla producenter nästa gång jag kommer i bryderi.
Bra sätt att få potentiellt bra svar. Vi har ju inte kommit så långt här, och svaret är intressant för framtida köp.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra sätt att få potentiellt bra svar. Vi har ju inte kommit så långt här, och svaret är intressant för framtida köp.
Det är fascinerande hur världens marknadsavdelningar skapar så pass olika utseende för samma produkter på olika marknader.
Gäller inte de finaste vinerna, men många av de finare anpassas för olika marknader, både av mammabolaget, importörer och agenter. Sedan släpps ju inte allt överallt heller...
På lördag vet jag om jag vinner flaskan till ett rimligt pris
 

sunqan

Vinös
Tyvärr sprang slagpriset iväg.
Vid ca 1200 kr sneglade jag på plånboken varpå den krampade sig i fosterställning och hustrun passade på att visa mig hur ett japanskt skilsmässodokument ser ut.

Bättre lycka nästa gång!
Låter som att hon inte är dillälskare :)

Du får lägga ut lite dimridåer... jag beställde en demeyre sauteuse, ett par nya scarpa mojito och lite vin... vinet var halva kostnaden :) det hon klagade på var kastrullen...
 
Toppen