Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1997 Disznokö, Tokaji Aszu Eszencia

rolnor

Medlem
Fick hem en flaska från Berry Bros&Rudd idag, tänkte servera det till efterrätt på mitt 50-årskalas.
Det ska ju vara mycket socker i 50% eller mer men jag slås först av att det finns så mycket syra, det känns t.o.m friskt i smaken. Det finns både en doft och en smak som som jag inte kan sätta fingret på, inte honung inte äpple, kan det vara hjortron eller rentav grapefrukt?? Mint? Det är förbannat trevligt men jag är inte säker på att det passar till chokladmousse som jag tänkt servera, kanske skiter jag i det, det är en annorlunda smakupplevelse med ett jätteregister. Kanske är det ädelrötan jag känner, även om jag inte tycker smaken är likadan som i sauternes men likartad. Jag har läst att smaken från Eszencia kan vara så kraftig att den känns i munnen dagen efter dryckestillfället men det tror jag inte gäller detta vin, visar sej imorgon i så fall.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick hem en flaska från Berry Bros&Rudd idag, tänkte servera det till efterrätt på mitt 50-årskalas.
Det ska ju vara mycket socker i 50% eller mer men jag slås först av att det finns så mycket syra, det känns t.o.m friskt i smaken. Det finns både en doft och en smak som som jag inte kan sätta fingret på, inte honung inte äpple, kan det vara hjortron eller rentav grapefrukt?? Mint? Det är förbannat trevligt men jag är inte säker på att det passar till chokladmousse som jag tänkt servera, kanske skiter jag i det, det är en annorlunda smakupplevelse med ett jätteregister. Kanske är det ädelrötan jag känner, även om jag inte tycker smaken är likadan som i sauternes men likartad. Jag har läst att smaken från Eszencia kan vara så kraftig att den känns i munnen dagen efter dryckestillfället men det tror jag inte gäller detta vin, visar sej imorgon i så fall.
Låter förbannat trevligt! Välkommen till forumet och vilken raketstart du fick! :)
 

Daniel A

Administratör
Låter absolut trevligt!

Men... du dricker inte en Eszencia. :) Aszú Eszencia är steget över en 6 puttonyos, och ligger runt 200g socker per liter. Eszencia har däremot ofta en sockerhalt som motsvarar 50 % av innehållet, och också en väldigt låg alkoholhalt (2-3 % är vanligt). Skillnaden i namnet mellan de här två vinerna är förvirrande i allra högsta grad - så förvirrande att "Aszú Eszencia" inte får användas som beteckning sedan 2009. Finns lite tacksamt kortfattad info på den här sidan. Går också att köpa diverse spännande tokajier där också...

Njut, njut!

Mvh, finewines.ses falkögon gällande tokaji
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
Aha! Tack för förklaringen, frågan är om en riktig Eszencia vore bättre till chokladrätten? Jag drack girigt ett par glas av min Aszu, det hade jag nog inte gjort om den legat på över hälften socker. Tror du att det är ädelrötan som jag far efter i smaken, det är någon slags mintartad frukt som svävar ovanför russin, honung och äpple.
Man lär så länge man lever..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Alltför mörk choklad och söta vita viner går inte alltid så bra ihop, men choklad med kanderade fruktbitar i (apelsin t.ex.) tycker jag ofta funkar bättre med de med rejäl botrytiston. Möjligen beror det på att sådana chokladbitar inte görs på alltför mörk eller intensiv choklad. Kanske kan samma trick funka med din chokladmousse? Komplettera den med lite torkad frukt från naturgodis-hyllan, eller rentav suckat?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Romerska bågar (chokladen med apelsinsmak) funkar bra till söta viner, kan man ha med i ex chokladmousse (brukar hacka upp ett gäng och sedan röra ner försiktigt i den färdiga moussen).
 

Daniel A

Administratör
Aha! Tack för förklaringen, frågan är om en riktig Eszencia vore bättre till chokladrätten? Jag drack girigt ett par glas av min Aszu, det hade jag nog inte gjort om den legat på över hälften socker. Tror du att det är ädelrötan som jag far efter i smaken, det är någon slags mintartad frukt som svävar ovanför russin, honung och äpple.
Man lär så länge man lever..

Med risk för att bli stämplad som någon dryg puritan skulle jag nog säga att Eszencia helt enkelt bör vara en efterrätt i sig. Känns väldigt svårt att para ett så otroligt sött (och syrligt!) vin med något över huvud taget. Men jag är öppen för att omvärdera den åsikten. Kan tyvärr inte hjälpa dig med den mintartade frukten du förnimmer heller - jag har haft liknande associationer med Tokaji, men aldrig lyckats sätta fingret på det.

Tror starkt på @vintomas tips om kanderad frukt till din ädla dryck! Jag brukar oftast köra äppelpaj med rejält rostad havre och lite blandade nötter till mina sötare tokajiflaskor.
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
Känns skönt att du också går bet på mintfrukten Daniel, det kan ju helt enkelt vara så att det är en unik smakgivare som inte finns i frukter. Jag gör chokladmoussen på Vahlrona Manjari 70% och den smakar faktiskt apelsin, jag ska prova nån dag med min Aszu, den står i kylen och ska väl inte förfaras så snabbt.
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
Annars rekomenderas Don PX sherry till choklad, saken är att min far serverade Aszu 5 Puttonos på sin 50årsdag och jag vill bräcka honom så jag ser gärna en bättre Aszu och inget annat!
 

kayaker

Cyklist
Känns skönt att du också går bet på mintfrukten Daniel, det kan ju helt enkelt vara så att det är en unik smakgivare som inte finns i frukter. Jag gör chokladmoussen på Vahlrona Manjari 70% och den smakar faktiskt apelsin, jag ska prova nån dag med min Aszu, den står i kylen och ska väl inte förfaras så snabbt.
Ganska rimligt med tanke på att Valrhonas Manjari görs på Criollo och Trinitario. Framförallt Criollo har sådana toner, men även Trinitario kan ha lite sådana drag.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Låter absolut trevligt!

Men... du dricker inte en Eszencia. :) Aszú Eszencia är steget över en 6 puttonyos, och ligger runt 200g socker per liter. Eszencia har däremot ofta en sockerhalt som motsvarar 50 % av innehållet, och också en väldigt låg alkoholhalt (2-3 % är vanligt)...

2-3 % alkohol!? Så varför säljs den inte på ICA då, kanske olagligt med så mycket restsocker?:D
 
Last edited:
Toppen