Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2014 års mesta viner

gece

Man vänjer sig.
Nu när vi har fått skryta om alla de där imponerande grejerna är det dags att återgå till vardagen och bekänna vad vi gör när vi inte är på prestigeprovningar och michelinrestauranger. Vad dricker vi egentligen på forumet? Och vad köper vi? Är det Zinfandel, ripasso och pinotagerosé vi dricker, eller lever vi upp till den image vi bygger upp här? Tack vare magin som är datorer, Internet och Cellartracker kan vi lätt få reda på vilka regioner vi föredrar. Dela med er av era topp 10 (eller annan valfri siffra)!
2014 års mest inköpta regioner --> https://www.cellartracker.com/list.asp?table=PivotPurchase&Pivot1=Region&PurchaseYear=2014&S1=qd
2014 års uppdruckna regioner --> https://www.cellartracker.com/list.asp?table=PivotConsumed&Pivot1=Region&ConsumedYear=2014&S1=qd
(Ni som inte har CT är förstås välkomna att delta också, men ni får rota fram siffrorna själva <3 )

Jag får väl börja antar jag. Inköp:
1-2: Bordeaux/La Rioja 15,9%
3: Champagne 12,4%
4: South Island 7,1%
5: Piedmont 6,5%
6: Jura 5,9%
7: Southwest France 5,9%
8: Ontario 5,3%
9-11: South Australia/Mosel Saar Ruwer/Loire Valley 3,5%
Resorna till Rioja och Kanada gör helt klart avtryck, och lite skumpa har väl alltid en tendens att slinka ner i varukorgen, men att jag skulle köpt så mycket Bordeaux kan jag inte minnas. :rolleyes:

Konsumtion:
1: South Island 16,2%
2: La Rioja 14,7%
3: Champagne 7,4%
4: Jura 7,4%
5: Bordeaux 5,9%
6: Mosel Saar Ruwer 5,9%
7-10: Ontario/Burgundy/Coastal Region/Povardarie 4,4%
Vi kan notera en viss utrensning av inköpen från Nya Zeeland-besöket för två år sen. Kan också slå vad om en hygglig summa pengar att jag är den enda här som druckit lika mycket Bgn som Ontario och Povardarie i år, om vi inte har nån som inte druckit noll av samtliga :D

Sen är väl detta inte hela sanningen, eftersom alla restaurangbesök inte syns (orka lägga in det i CT). För min del borde Rioja få en rejäl knuff uppåt på båda listorna, Bgn och i viss mån Jura och Piemonte likaså.

Så vad dricker ni egentligen? Man up!
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu när vi har fått skryta om alla de där imponerande grejerna är det dags att återgå till vardagen och bekänna vad vi gör när vi inte är på prestigeprovningar och michelinrestauranger. Vad dricker vi egentligen på forumet? Och vad köper vi? Är det Zinfandel, ripasso och pinotagerosé vi dricker, eller lever vi upp till den image vi bygger upp här? Tack vare magin som är datorer, Internet och Cellartracker kan vi lätt få reda på vilka regioner vi föredrar. Dela med er av era topp 10 (eller annan valfri siffra)!
2014 års mest inköpta regioner --> https://www.cellartracker.com/list.asp?table=PivotPurchase&Pivot1=Region&PurchaseYear=2014&S1=qd
2014 års uppdruckna regioner --> https://www.cellartracker.com/list.asp?table=PivotConsumed&Pivot1=Region&ConsumedYear=2014&S1=qd
(Ni som inte har CT är förstås välkomna att delta också, men ni får rota fram siffrorna själva <3 )

Jag får väl börja antar jag. Inköp:
1-2: Bordeaux/La Rioja 15,9%
3: Champagne 12,4%
4: South Island 7,1%
5: Piedmont 6,5%
6: Jura 5,9%
7: Southwest France 5,9%
8: Ontario 5,3%
9-11: South Australia/Mosel Saar Ruwer/Loire Valley 3,5%
Resorna till Rioja och Kanada gör helt klart avtryck, och lite skumpa har väl alltid en tendens att slinka ner i varukorgen, men att jag skulle köpt så mycket Bordeaux kan jag inte minnas. :rolleyes:

Konsumtion:
1: South Island 16,2%
2: La Rioja 14,7%
3: Champagne 7,4%
4: Jura 7,4%
5: Bordeaux 5,9%
6: Mosel Saar Ruwer 5,9%
7-10: Ontario/Burgundy/Coastal Region/Povardarie 4,4%
Vi kan notera en viss utrensning av inköpen från Nya Zeeland-besöket för två år sen. Kan också slå vad om en hygglig summa pengar att jag är den enda här som druckit lika mycket Bgn som Ontario och Povardarie i år, om vi inte har nån som inte druckit noll av samtliga :D

Sen är väl detta inte hela sanningen, eftersom alla restaurangbesök inte syns (orka lägga in det i CT). För min del borde Rioja få en rejäl knuff uppåt på båda listorna, Bgn och i viss mån Jura och Piemonte likaså.

Så vad dricker ni egentligen? Man up!
Har dålig koll där men uppskattar
80% champagne
20% blandade rödviner ;-)
 

Mats

Gone todash....
Alltid lika intressant att se sina trender efteråt och så här har det sett ut för mig under 2014.

Köpta
1. Bordeaux 33.8%
2. Piedmont 11.0%
3. Tuscany 6.6%
4. Rhône 6.0%
5. Southwest France 4.7%
6. Catalunya 3.5%
7. South Australia 3.5%
8. La Rioja 3.2%
9. Mosel Saar Ruwer 3.2%
10. California 2.2%

Här sticker Bordeaux ut och det speglar inte rödvinsinköpen utan beror ffa på 90 st Sauternes och Barsac, tar jag bara de röda skulle Bdx hamna på 4:e plats.

Druckna
1. Piedmont 16.5%
2. Rhône 8.5%
3. Southwest France 8.0%
4. Mendoza 5.7%
5. Mosel Saar Ruwer 5.7%
6. Tuscany 5.1%
7. Bordeaux 4.5%7.
8. California 4.5%
9. La Rioja 4.0%
10. Languedoc Roussillon 3.4%/Limarí Valley 3.4%

Vad gäller spridningen var inköpen från 42 regioner och de druckna från 43, dvs hyfsad variation och det är ju viktigt, eller hur @Skumpagne ;). Och vad gäller variationen och en annan aktuell tråd här på forumet så var de druckna av 47 olika druvor/druvblandningar, något att jobba på i år för att fixa den där 100-klubben!
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Köpta:
1. Bourgogne 23,2%
2. Champagne 10,1%
3. Bordeaux 10,1%
4. Piemonte 10,1%
5. Rhône 10,1%

Drucket:
1. Bourgogne 19,7%
2. Rhône 9,8%
3. Champagne 8,2%
4. Piemonte 8,2%
5. Alsace 6,6%

Framför allt kunde jag konstatera att jag druckit alldeles för lite vin 2014. Får skylla på gravid sambo ;) Får bli bättring 2015. Ett försenat nyårslöfte: Jag lovar att dricka mer vin i år! :)
 

kayaker

Cyklist
Inköp:
  • Bordeaux 22,2%
  • Champagne 21,7%
  • Burgundy 11,8%
  • Pfalz 6,4%
  • Piedmont 5,4%
  • South Australia 4,4%
  • Coastal Region 3,9%
  • Tuscany 3,9%
  • Washington 2,5%
  • Galicia 2,5%
Konsumtion:
  • Champagne 20,0%
  • Pfalz 18,0%
  • Burgundy 14,0%
  • Bordeaux 12,0%
  • Coastal Region 10,0%
  • Tuscany 6,0%
  • Trentino-Alto Adige 4,0%
  • Victoria 2,0%
  • Galicia 2,0%
  • Languedoc-Roussillon 2,0%

Låg konsumtion och många inköp. Jag lovar också att dricka mer vin 2015.
 

Vino fino

Medlem
Inköp:
Bordeaux 26.8%
Burgundy 15.1%
South Australia 6.4%
Rhône 5.3%
Loire Valley 4.9%
Champagne 3.8%
California 3.4%
Victoria 3.4%
North Island 2.6%
Douro 2.6%
En riktig gubb-lista. Inga äventyrligheter, lika spännande som en randig pyjamas.... Till mitt försvar: Bdx 2010 o Burg 2012 påverkade starkt.

Konsumtion från källaren:
Bordeaux 22.6%
South Australia 7.7%
Victoria 5.8%
Burgundy 5.2%
California 5.2%
La Rioja 5.2%
Loire Valley 4.5%
Rhône 4.5%
Champagne 3.9%
Coastal Region 3.9%
Skönt att se att mina pjäser från Oz börjar bli drickmogna, liksom Rioja från '04-'05. I övrigt ganska standard, förutom Sydafrika som är en överraskning.

Konsumtion i alla sammanhang:
Burgundy 10.2%
Bordeaux 9.6%
Rhône 6.9%
Douro 6.6%
Tuscany 6.0%
South Australia 4.8%
Loire Valley 4.5%
Mendoza 4.5%
California 3.9%
Washington 3.9%
Svindyra Burg knep förstaplatsen. Hur gick det till? Och alldeles för få Sydamerikaner jmfrt med tidigare år, vilket måste rättas till. Washington kvalade in men inga minnesvärdheter, och jag tror (hoppas?) det är första och enda året de får vara med i toppen.
 

Elvis

Medlem
Jag vill också ha sådan där fin statistik! Nu har ni övertygat mig om att börja använda Cellartracker. Och eftersom de två första veckorna av januari varit vita (förutom några Warsteiner under skidsemestern som inte räknas) så kan jag få komplett statistik för 2015 om jag börjar nu.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Jag vill också ha sådan där fin statistik! Nu har ni övertygat mig om att börja använda Cellartracker. Och eftersom de två första veckorna av januari varit vita (förutom några Warsteiner under skidsemestern som inte räknas) så kan jag få komplett statistik för 2015 om jag börjar nu.
Som läsare av din blogg hade jag nog föreställt mig att du har samma varians på ditt drickande som @Skumpagne men det kanske inte stämmer? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill också ha en databas över allt mitt vin (nåja, mina ca hundra flaskor). Behöver bara fixa en assistent som sköter jobbet med den för det går jag inte igång på själv. Har aldrig varit en samlartyp...

När jag försöker ta fram statistik från min biologiska databas så inser jag att de europeiska populärregionerna ligger i topp förra året, men det har ju såklart blivit en väldig bredd totalt sett. Vita viner är grymt nedprioriterade, vilket det borde bli ändring på. Inser också att jag saknar en hel del vardagsvin mellan 100-200 kr i mitt vinförråd...

Min statistik för det jag har druckit speglar mina inköp väl, men USA har fått lite överdriven kärlek på grund av semester over there och vattenhålet Norda Bar och Grill som nästan enbart har amerkanska viner.

Australien blir detta års fokusområde för mig tror jag. :)
 
Inköp:
Champagne 18,8 %
Bordeaux 8,4 %
Toscana 7,4 %
Bourgogne/Rioja 5,9 %

Konsumtion:
Champagne 23,8 %
Rioja 8,8 %
Bordeaux 7,5 %
Bourgogne 6,3 %
Kalifornien 5 %

Jag har för vana att dricka fredagsbubbel vilket sannolikt förklarar de höga Champagnesiffrorna. Mitt nyårslöfte är att köpa mer Bordeaux, vilket de senaste årgångarna verkar tala emot.
 

Larseman

Medlem
Inköp topp 5
  • Piemonte 18%
  • Rheingau 6%
  • Toscana 6%
  • Champagne 5%
  • Kalifornien 4%
Ganska väntad vinnare :rolleyes: Rheingau får skyllas på mina regelbundna jobbresor till Frankfurt. Toscana var en överraskning, men frugan (och i viss mån jag själv) gillar Sangiovese så en och annan RdM och CC har det blivit. Champagne trodde jag inte att jag köpte alls :D
Bra bredd på inköpen med 25 olika regioner på listan.

Drucket topp 5
  • Piemonte 12%
  • Rheingau 7%
  • Toscana 7%
  • Provence 5%
  • Bourgogne 5%
Väntad vinnare även här, även om min bättre hälft inte älskar Nebbiolo. En och annan Barbera har slunkit ner. Provence är nästan enbart rosé från sommaren :oops:
Samma bredd här, 25 olika regioner.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Konstaterar att Champagne trendar och har kapat åt sig förstaplatsen från att ha legat på ynka 0,5% under 2013.
Samtidigt noterar jag att inköpen ev BDX minskat rejält från förra året till förmån för Italien vilket nog kan skyllas på den lite trista årgången 2011 i BDX.

Konstaterar även att snittpriset på årets inköp hamnar på 380 kr, intressant med statistik men något skrämmande när man får svart på vitt hur mycket pengar som spenderats på vin under året :eek:

EDIT: Mitt första försök till lisning var årets inköp procentuellt i förhållande till hela vinkällaren vilket @Larseman snabbt påpekade.
Eftersom jag inte vill bli mobbad så var det ju såhär statistiken skulle se ut:
Inköp:

 
Last edited:

Larseman

Medlem
Konstaterar att Champagne trendar och har kapat åt sig förstaplatsen från att ha legat på ynka 0,5% under 2013.
Samtidigt noterar jag att inköpen ev BDX minskat rejält från förra året till förmån för Italien vilket nog kan skyllas på den lite trista årgången 2011 i BDX.


Konstaterar även att snittpriset på årets inköp hamnar på 380 kr, intressant med statistik men något skrämmande när man får svart på vitt hur mycket pengar som spenderats på vin under året :eek:

Inköp:

Om listan visar en fallande skala så måste du ha gjort ytterligare inköp från minst 70 olika regioner, det visar onekligen på ett brett vin-intresse o_O
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Om listan visar en fallande skala så måste du ha gjort ytterligare inköp från minst 70 olika regioner, det visar onekligen på ett brett vin-intresse o_O

Ya ya, skyller på att det är knepigt att cellartracka i 11 meters våghöjd... Inlägget nu tillpiffat...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Verkar inte som jag kan få ut någon vettig statistik från CT för mina viner.

Inköpslistan är förvriden pågrund av att jag under 2014 gradvis har lagt in mina föräldrars källare där, samt viner jag köpt tillsammans med andra på auktioner och dylikt och inte direkt brytt mig om att lägga korrekta inköpsdatum för de vinerna. Och även om dom har fått en egen "location" på CT så går det utav någon anledning inte att begränsa "Purchased"-listan till olika "locations".

Konsumptionslistan är lika missvisande då av de 700 viner jag provade under förra året var endast ca 100st viner från min egen källare. Men den ser iaf ut så här, trist men sant.

  1. Burgundy 21,6%
  2. Rhône 16,5%
  3. Bordeaux 14,4%
  4. Piedmont 8,2%
  5. California 3,1%
Till mitt försvar ligger det iallafall ytterligare 22 regioner under 3,1%! :)
Och roligare att notera var att jag hade lyckats provat 81st olika regioner under 20014.
 
Last edited:

karl.1480

Medlem
Rolig läsning och intressant att se att många är så klassiska i sin vinkonsumtion. Blev lite förvånad över att Kalabrien tog sig så pass högt upp men det är en vinregion jag verkligen fick upp ögonen för under semestern i somras.
Mina inköp:

  • Piedmont 16.8%
  • Tuscany 11.2%
  • Burgundy 10.3%
  • Champagne 7.5%
  • Sicily 5.6%
  • Veneto 5.6%
  • California 4.7%
  • Calabria 3.7%
  • Alsace 2.8%
  • Loire Valley 2.8%
Mina konsumerade:
  • Piedmont 15.1%
  • Tuscany 11.6%
  • Champagne 9.3%
  • Burgundy 8.1%
  • Sicily 8.1%
  • Rhône 4.7%
  • Veneto 4.7%
  • California 4.7%
  • Calabria 3.5%
  • Loire Valley 3.5%
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Rolig läsning och intressant att se att många är så klassiska i sin vinkonsumtion. Blev lite förvånad över att Kalabrien tog sig så pass högt upp men det är en vinregion jag verkligen fick upp ögonen för under semestern i somras.

Kalabrien är en jättespännande region. Önskar det fanns mer Gaglioppo tillgängligt i Sverige!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är lite positivt överraskad över att det trots allt dyker upp lite udda regioner här och var. Viss bredd kan skönjas, mer än jag minns att det var sist vi diskuterade vinkällarinnehåll!
 

karl.1480

Medlem
Kalabrien är en jättespännande region. Önskar det fanns mer Gaglioppo tillgängligt i Sverige!
Absolut. Provade ett moget exemplar från en av de stora producenterna, Librandi, där nere i somras. Åh, så läckert det var. Visst är utbudet skralt på hemmaplan, tråkigt nog.
 

ChristianB

DipWSET
2014 var året då jag på riktigt började samla vin och fundera över vad jag vill ha i min källare. I dagsläget ser det ut så här ungefär, men det är till stor för att jag inte lagt in viner som jag bara köpt och konsumerat. 2015 ska bli ett mer ordningssamt år då jag hoppas få med saker som jag dricker också. Anyway...

  • Burgundy: 49,2% (den här stora siffran omfattar också Chablis)
  • Champagne: 21,3%
  • Alsace: 16,4%
  • Rhône: 6,6%
  • Bordeaux: 4,9%
  • New Zeeland: 1,6% (det var ett par ströflaskor Syrah från Norra ön här, väldigt trevliga...)
Jag är nog rätt nischad i mina preferenser, men jag jobbade inte riktigt heltid under 2014 så ekonomin blev lite begränsande. I år hoppas jag att jag inte behöver prioritera så hårt utan kan köpa lite mer urskillningslöst! ;)
 
Toppen