Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2015 års bästa viner

Per Stade

Lege artis
image.jpeg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mycket bra vin har passerat under året och egentligen finns det många som delar på platserna. Här är dock några som stod ut ordentligt.

Bästa bubbel
Selosse Substance (deg 2009)

Bästa röda
Grivot Les beaux Monts 2002

Bästa vita
Leflaive Clavoillon 2004

Och hipsterlistan i samma kategorier.
Cantillon fou' foune
Clos Rougeard Les Poyeux 2003
Ganevat Grusse en Billat 2012

och dyraste vinerna i samma kategorier!
Krug clos de Ambonnay
Petrus 1994
...dricks för lite snordyrt vitt i min omgivning! :)
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Ett fantastiskt vinår har nåt sitt slut och jag kan konstatera att röd Bourgogne har fått ett stadigt grepp om mitt vindrickande (och plånbok)
Dricker dock lika mycket skumpa som förr, det är Bdx som har fått flytta sej lite till förmån för Bourgogne.
Har fått chansen att dricka DRC Romaneé Conti (en vinnörds våta dröm utan att blanda in prisdiskussioner) och mer Leroy och Montrachet än jag kunde drömma om när 2015 startade.
Har försökt göra en lista på dom viner som gav störst intryck när dom dracks (Blint och oblint huller om buller)

Champagne:
Krug 88
Magisk flaska som bekräftar både Krug och årets storhet. Tack för den flaskan @Per Stade.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Salon 1995
Comtes de Champagne
1995
Dom Perignon Oenotheque
1996
Selosse
1996
Churchill
1996
Krug GC
Deg 2002 (årets näsa) Tack @vintomas

Bourgogne röd:
Rousseau Chambertin 2009
Serverades i den hårdaste konkurrens ever och befäster det gamla ordspråket "Rousseau is da shit"
Tack @MD

Bubblare utan någon särskild ordning:
Leroy Clos De Vougeot 2011
Leroy RSV
2007
DRC Echezeaux
2008 Magnum

Bourdeaux Röd:
Cheval Blanc 1964
Helt galet bra flaska som i gissningarna svajade mellan 1990-2001.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Haut-Brion 2000
Leoville Las Cases
1986

Vitt:
DRC Montrachet 2008
Här samlar jag allt vitt för det spelar ingen roll. Jag tvekar att jag någonsin kommer dricka ett vitt vin
av den kalibern något mer. Absolut det bästa vita (icke bubblande) vin jag någonsin haft äran att dricka.

Bubblare utan någon särskild ordning:
DRC Montrachet 2009
Jadot Batard-Montrachet
2010

Sött:
Suduiraut 1947
Hur mycket jag än raljerar att jag vill ha min sauternes ung så fick jag totalt kapitulera för denna skönhet.
Ålder och sötma i total harmoni.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Madeira Boal 1891
Yquem
2007
Fargues
2007

Australien:
Grange 1991
Älskar Grange, tyvärr tycker Penfolds att den ska vara en lyxartikel och drivit upp priserna dom senaste åren :(

Bubblare utan någon särskild ordning:
Grange 2001
Wild Duck Creek Heathcote 2004


Jänkare:
Domaine De La Cote Le Coté 2012
Så mycket Bourgogne fast ändå USA, älskar den här nya vågen av kvalitets-Pinot som väller in från andra sidan Atlanten.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Diamond Creek Gravelly Meadow 1985
SQN Raven Syrah
2006

Italien:
Masseto 2005
Har nästan slutat köpa från Italien och när jag går i spinn är det oftast Merlot som är i flaskan.
Masseto har också blivit dyrt men det är i min enkla smak Italiens bästa vin.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Corterno Monfortino 2001
Corterno Monfortino
2000

Bästa Budget:
Arianna Occhipinti il frappato 2012
Glädje och solsken i flaska. En låda räcker precis lagom till årgångsbyte.

Årets bästa på alla plan:
Cedric Bouchard Creux D énfer 2010
Vinet som serverades till mej och min fru på våran bröllopsmiddag.
Okej kanske inte det listigaste draget att välja ett vin som görs mellan 350-500 flaskor om året,
och om man har som ambition att servera samma vin varje bröllopsdag.
Men gud så gott det var där och då!

Alla dessa viner har serverats med eller i anslutning till mat, och det är så jag vill ha det.
Finns det något bättre än att med vänner sitta ner och bara äta god mat och fantastiska viner.

Tack alla ni som var med mej och delade dessa viner, ni är mer värda än alla flaskor tillsammans.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Rött, blir svår att enbart nämna ett vin här så det blir tre:
2013, Escombro (wow vilket j..la vin !)
2007, Lorenzo Accomasso Barolo Rocche Riserva ( vore jag tvingad att välja ett så blir det detta)
1989, Château Margaux (mognad och elegans i nästan perfekt harmoni)
 

Håkan

Medlem
Bästa nya upptäckt: Det produceras angenäm Pinot Noir och Chradonnay utanför Bourgogne.
Bästa nyupptäckta producenter: Wind Gap, Tolpuddle och Sandhi, dessutom utan att bli ruinerad.
Bästa det trodde jag aldrig: Dj-vligt bra viner från Albert Bichot. Lär väl enbart vara köpbar några få år till.
Årets budget: Irony Pinot Noir, St Cosme Cotes du Rhone, Zilliken Saarburger Rauch kabinett och Brumont la Gascoine.
Årets kompis: Barolista.
Årets bästa viner. Förvånansvärt nog är bästalistan fullklottrad med Bordeauxer.
Årets varför är det så dyrt: Vit grand cru från Bourgogne. Vill ha mer än vad plånboken tillåter.
Årets största Parkerdiskrepens: Vieux Chateau Certan 1989.
Årets bortglömda druva: Aglianico. Bättring måste ske.
Årets tuffaste: Barolo 2001 i hård konkurrens med Bordeaux 1995, inget för veklingar. Fast på slutet av året blev ändå en Vietti Brunate 2001 rätt trevlig ändå.
Årets i väntan på Godot: Ingen drickmogen Bourgogne i källaren.
Årets druva: Syrah, trots Bordeauxdominansen på bästalistan.
Årets distrikt: Norra Rhone.
Årets hej då: Bourgogne. (inköpen droppat till 1/5 mot för några år sen).
Årets nyårsbubbel: En päroncider, skönt för trötta gommar.
Årets brutna nyårslöfte: Drick mer Champagne.
Nytt nyårslöfte: Drick mer Champagne.
 

MartinE

Medlem
Ett fantastiskt vinår har nåt sitt slut och jag kan konstatera att röd Bourgogne har fått ett stadigt grepp om mitt vindrickande (och plånbok)
Dricker dock lika mycket skumpa som förr, det är Bdx som har fått flytta sej lite till förmån för Bourgogne.
Har fått chansen att dricka DRC Romaneé Conti (en vinnörds våta dröm utan att blanda in prisdiskussioner) och mer Leroy och Montrachet än jag kunde drömma om när 2015 startade.
Har försökt göra en lista på dom viner som gav störst intryck när dom dracks (Blint och oblint huller om buller)

Champagne:
Krug 88
Magisk flaska som bekräftar både Krug och årets storhet. Tack för den flaskan @Per Stade.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Salon 1995
Comtes de Champagne
1995
Dom Perignon Oenotheque
1996
Selosse
1996
Churchill
1996
Krug GC
Deg 2002 (årets näsa) Tack @vintomas

Bourgogne röd:
Rousseau Chambertin 2009
Serverades i den hårdaste konkurrens ever och befäster det gamla ordspråket "Rousseau is da shit"
Tack @MD

Bubblare utan någon särskild ordning:
Leroy Clos De Vougeot 2011
Leroy RSV
2007
DRC Echezeaux
2008 Magnum

Bourdeaux Röd:
Cheval Blanc 1964
Helt galet bra flaska som i gissningarna svajade mellan 1990-2001.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Haut-Brion 2000
Leoville Las Cases
1986

Vitt:
DRC Montrachet 2008
Här samlar jag allt vitt för det spelar ingen roll. Jag tvekar att jag någonsin kommer dricka ett vitt vin
av den kalibern något mer. Absolut det bästa vita (icke bubblande) vin jag någonsin haft äran att dricka.

Bubblare utan någon särskild ordning:
DRC Montrachet 2009
Jadot Batard-Montrachet
2010

Sött:
Suduiraut 1947
Hur mycket jag än raljerar att jag vill ha min sauternes ung så fick jag totalt kapitulera för denna skönhet.
Ålder och sötma i total harmoni.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Madeira Boal 1891
Yquem
2007
Fargues
2007

Australien:
Grange 1991
Älskar Grange, tyvärr tycker Penfolds att den ska vara en lyxartikel och drivit upp priserna dom senaste åren :(

Bubblare utan någon särskild ordning:
Grange 2001
Wild Duck Creek Heathcote 2004


Jänkare:
Domaine De La Cote Le Coté 2012
Så mycket Bourgogne fast ändå USA, älskar den här nya vågen av kvalitets-Pinot som väller in från andra sidan Atlanten.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Diamond Creek Gravelly Meadow 1985
SQN Raven Syrah
2006

Italien:
Masseto 2005
Har nästan slutat köpa från Italien och när jag går i spinn är det oftast Merlot som är i flaskan.
Masseto har också blivit dyrt men det är i min enkla smak Italiens bästa vin.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Corterno Monfortino 2001
Corterno Monfortino
2000

Bästa Budget:
Arianna Occhipinti il frappato 2012
Glädje och solsken i flaska. En låda räcker precis lagom till årgångsbyte.

Årets bästa på alla plan:
Cedric Bouchard Creux D énfer 2010
Vinet som serverades till mej och min fru på våran bröllopsmiddag.
Okej kanske inte det listigaste draget att välja ett vin som görs mellan 350-500 flaskor om året,
och om man har som ambition att servera samma vin varje bröllopsdag.
Men gud så gott det var där och då!

Alla dessa viner har serverats med eller i anslutning till mat, och det är så jag vill ha det.
Finns det något bättre än att med vänner sitta ner och bara äta god mat och fantastiska viner.

Tack alla ni som var med mej och delade dessa viner, ni är mer värda än alla flaskor tillsammans.
Grattis till ett fantastiskt vinår!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Här är min lista över de viner som gett mig störst upplevelse, alltså som har imponerat i sitt nuvarande stadie.

Årets Röda: DRC Echezeaux 2008 på Magnum
Årets Vita : Joly Clos de la Coulée de Serrant 1990
Årets Söta: Moulin Touchais 1964
Årets Blancs de Blancs: Selosse 2002
Årets Blanc de Noirs: Bollinger VVF 1997
Årets Rosé : Selosse Rosé deg2008
Årets Cuvée: Krug GC deg2002

En hård lista där faktiskt Touchais slår D'Yquem 2007 på fingrarna.
Bolly VVF är tillsammans med Selosse Cote Faron en av de mest brutala och kraftigaste Pinoter jag nånsin testat.
Selosse 02 är på samma sätt en av de absolut kraftigaste Chardonnay, sån enorm koncentration och energi! testades även i samtid med legendariska Selosse 96 som inte riktigt imponerade lika mycket på mig.
Andra väldigt starka kort som imponerat stort, har varit Savart Oenotheque 1991 med enorm elegans och personlighet i ett mycket vitalt stadie i livet.
En av årets absoluta charmörer med så förförisk elegans har också varit Roses de Jeanne Creux d'enfer 2009
 

MartinE

Medlem
Så här såg mitt 2015 ut:

Bästa vin (alla kategorier)
Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)

Bästa huschampagne
Krug 1990
Bubblare: Krug Collection 1985, Bollinger R.D. 1996, Krug 1989

Bästa odlarchampagne (utöver Selosse Rosé)
David Léclapart L’Apôtre 2001
Bubblare: Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée 2008, Agrapart Vénus 2002

Bästa champagne från kooperativ
Orpale 1996

Bästa Blanc de Blancs
Salon 1997
Bubblare: Salon 1996, Boizel Joyau de Chardonnay 1989

Bästa Blanc de Noirs
Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois 2009
Bubblare: Marie-Courtin Résonance

Bästa rosé (utöver Selosse)
Drappier Rosé 1994

Bästa vällagrade champagne
Drappier Carte d’Or 1979

Bästa söta
Brännland Iscider 2012
 
Last edited:
Toppen