Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2017 års bästa viner

Elvis

Medlem
Vilka var de bästa vinerna ni drack förra året? Själv provade jag 420 viner under året (vilket är rekord för mig) och de bästa i fyra olika kategorer var:

Champagne
Jacques Selosse Champagne La Côte Faron, degorgerad 2012 (97 poäng)

Vitt
2012 F.X. Pichler Riesling Unendlich (96 poäng)

Rött
1983 Château Mouton Rothschild (95 poäng)

Sött
2013 Weingut Keller Westhofener Morstein Scheurebe Beerenauslese (96 poäng)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Detta är taget från CT, finns ett gäng som inte lagts in (exempelvis från @Swedish makalösa söndag) som kan ha överträffat nedanstående. 424 provade enligt CT, skulle gissa på att närmre 100 viner saknas (mesta ointressanta).

Champagne
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
(tack för den upplevelsen @Innertällmo Bryggeri med fru)

Vitt
2011 Domaine Billaud-Simon Chablis Grand Cru Vaudésir

Rött
2012 René Bouvier Charmes-Chambertin

Sött
2009 Château Rieussec
(det har varit ett dåligt år för överdådiga söta viner, nyårslöftet blir att hitta fler guldkorn)
 

Pontus

Medlem
Champagne
2008 Vilmart & Cie Champagne Coeur de Cuvée. Hur bra blir denna med lagring?

Vitt
2007 Franz Hirtzberger Riesling Smaragd. Superseriöst med fantastisk kvalitet.

Rött
2010 Domaine Raymond Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Cuvée Impériale. Andas Norra Rhone. Perfekt balans på alla sätt. Blir den ännu bättre? Troligen.

Sött
2001 Chateau Suduiraut Sauternes. Jag satte 98p, men det kunde egentligen ha varit 99 eller 100. Årets bästa vin!
 

Poussard

Medlem
Jag sätter inte betyg men från minnet ser det ut ungefär såhär:

Champagne: 2013 Ruppert-Leroy Champagne Pinot Noir Brut Nature Les Cognaux
Vitt: 2007 Samuel Tinon Tokaji Szamorodni Dry

Pass på rött, för svårt, bjuder på en rosé istället: 1980 Domaine de Bablut Cabernet d'Anjou
Sött: 2005 Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
196 viner provade enligt CT men saknas nog ett 50-tal.

Champagne
1999 Taittinger Champagne Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne - 96 points
This has really improved since I last had it in 2013. I find myself struggling to describe the experience. Intense, almost a liquid dessert, with honey, marzipan, ripe lemon, nectarine, lillies, brioche, custard and some smoke - excuberant, rich and joyfull, but also light and elegant, an almost weightless feeling, just a brush of cream, scented with the most lovley floral perfume - the pinacle of sophistication. A wonder of a wine, just at the beginning of its drinking window.

Vitt
2006 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne - 94 points
Decanted for aprox. 40 min. Great bottle with absolutely no sign of p-ox. Has entered the first stage of maturity. Lovely yellow fruit, chalky minerals, good concentration, still lively acids, impeccable balance. Rich for a C-C. Very good lenght. Wines like this are the reason I drink white burgs.

Rött
2007 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole - 94 points
My first bottle of this wine. Had it alongside its baby brother Barolo Albe of the same vintage. On the nose intense with masses of cruched fruit - cherries, strawberries - nailpolish, pine, liquorice and telltale cruched roses. Really intense! Gradually gets more nuanced but never loses that impressive punch. On the palate some spice, more nailpolish, violets, liquorice and lots of fruit. Finishes a bit more stringent with a noticable tannic bite. Very good lenght. Really lovely with a good future. I see no problem cellaring this for another 10+ years.


Sött
2015 Weingut Keller Westhofener Morstein Riesling Auslese - 96 points
I last had this wine this past september and this second bottle is already on the next level, showing, not maturity, but a zen-like harmony - acid, fruit, energy and sweetness all in perfect balance - to be left in the cellar for as long as you like, but already a truly great wine.
 

chambertin

Medlem
Svårt att hålla sig till ett vin per kategori det gångna året.

Champagne
Dött lopp mellan:
1999 Bollinger Grand Année
och
1995 Henriot Cuvée des Enchanteleurs

Vitt
2016 Hamilton Russel Estate Chardonnay

Rött
Har varit några riktiga pärlor i år och kan inte riktigt välja mellan dessa
1982 Château Latour
1988 DRC La Tâche
1999 A.Rousseau Chambertin

Sött
1960 Krohn Colheita
1983 Château d’Yquem
 
Champagne: Krug Grande Cuvee 163e upplagan.

Vitt: 2012 The Tributary, chardonnay från Littorai.

Rött: dött lopp mellan två italienare - måste vara en första gång för mig - 2012 Paleo Rosso av Le Macchiole och 2006 Guiseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore. Båda är väldigt generösa viner som samtidigt har bra balans. Litet av en ögonöppnare för mig! Borde helt enkelt dricka mer riktigt dyra lyx-viner från kända producenter...;) näe, skämt åsido, mer italienska finviner kanske?

Sött: har inte så många provade men Lyrarakis Malvazia var en riktigt kul upptäckt. Vi drack en Dobogo 6 puttonyos (novembersläppet) på nyårsafton som var riktigt najs.

Honorable mention: Pierre Gonon St Joseph 2012, Reyneke Reserve (röd) 2013, Juravinum Chateau-Chalon Les Parelles 2008, Pierre Gonon Les Oliviers Blanc 2014, Julien Labet Les Varrons (clonale) PN cotes de Jura 2014.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Champagne: 1996 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs (Les Chetillons) Oj så bra!
Vitt: 2013 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina Godello är gudomligt
Rött: 2009 Château Rousselle Not 4 U och 2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues Dött lopp!
Sött: 1995 Château d'Yquem Najs!
 
Last edited:

Steef

Medlem
Nu ska vi se... borde landa i nåt sånt här, på ett ungefär: :cool:

BUBBLOR: Giulio Ferrari Riserva Del Fondatore 2001
Härligt ung och pigg mognad - med mååånga år kvar. Legat 10 år på jästen - och har verkligen gjort det mesta utav den tiden. Stort och krämigt med små små fina bubblor. Alla goda frukter! Och en massa annat; sten, rök, nötter, bröd. Mmm! 100% chardonnay, väldigt mycket champagne, bättre än väldigt många. Fantastiskt både innan och till maten.

CHAMPAGNE : Gaston Chiquet Special Club Brut 2008
Oväntat färdig -08, den färdigaste jag smakat. Ungt såklart, men med fantastisk energi och hög men oväntat avrundad syra. Perfekt balans, helt utan anmärkningar.

VITT: Quintodecimo Giallo d'Arles Greco di Tufo 2014
Spenderade återigen två fantastiska veckor i somras på en bergsluttning i Kampanien. Många fantastiska viner på både Greco och Fiano, men här blev det nästan utklassning. Allt man kan vänta sig av druva och ursprung - men med kvalitetsvolymen uppskruvad på 11, på varenda punkt!

RÖTT: Buccella Cuvée Katrina Eileen Cabernet Sauvignon 2014
En jänkare? Bara barnet? Med extra allt? Jajamen! Får nog klassas som både årets bästa vin OCH årets överraskning. Varken land eller druva brukar husera i bland topparna för mig - men här blev det ståpäls över hela kroppen. Wow! Helt perfekt balans - mörkröd magi! Oj, vad jag skulle vilja dricka det här om sisådär 10-20 år...
 

Daniel A

Administratör
Kom upp i drygt 450 smakade viner under 2017, varav väldigt många är helt fantastiska. Det som jag fortfarande minns får bli min topplista (kan säkert ha delat ut högre betyg till något som inte nämns här). Sedan är det ju alltid skillnad på viner jag smakat och viner jag druckit. De här hamnar mer i den senare kategorin.

Har ganska medvetet jagat kultproducenter och "stora" (dyra) viner. Målet med 2017 var "färre men större", men det slutade med "fler och större" istället... I många fall har dessa viner levererat, och jag har nog lyckats få lite bättre kläm på saker och ting i vinvärlden.

Champagne
Selosse Rosé (deg. mars 2015)
med 1996 Salon som utmanare.
Måste också nämna champagneodlaren Vouette & Sorbeé, vars viner jag druckit mycket av under det gångna året. Grym kvalité på precis allting!

Vitt
2011 Clos Rougeard, Brézé
Svårt att utmana, men 1985 Lur-Saluces “Y” var grymt intressant.
Vinnande årgång+region är ju lätt 2014 Chablis. Galet gott!

Rött
Inledde året med 2013 DRC Echezeaux som lämnade bestående intryck.
Utmanaren är nog 2003 Bressan, Pignol.
(2013 By Farr, Sangreal är uppe och slåss här också)

Sött
1957 Monimpex Aszú Essencia
Med 1986 D’Yquem som utmanare.

Starkt
Enkelt: 1870 Blandys Verdelho Solera
 

jrick

Medlem
Mina höjdare:

Champagne: Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2007

Vitt: Arnaud Ente Meursault Clos des Ambres 2008

Rött: på olika sätt var Aldo Conterno Barolo Romirasco 2004 och Rivella Serafino Barbaresco Montestefano 2013 favoriterna men får jag bara välja en blir det Aldo. Om några år tror jag dock att Serafino kan visa sig ännu bättre.

Sött: minns inte att jag druckit något sött, vet att jag i vart fall inte gjort det hemma.

Några egna kategorier:

Årets positiva överraskning: Suertes del Marqués Vidonia 2015. Trodde att det skulle vara gott men det var rent fantastiskt bra.

Årets besvikelse: Wrath Ex Anima Syrah 2014, mars månads vin på finewines.se. Allt pekade på att det skulle vara bra grejer, en importör med koll, låg intervention och kallklimat - men det var ju otroligt dåligt. Lämnade tillbaka flaskan eftersom det inte kan vara OK och aldrig borde släppts till marknaden.
 

Gradin

Medlem
Champagne:
Krug Grande cuvee 163 edition
Drack inte så himla mycket Champagne (skämskudde).

Rött:
Domaine Michel Gros Clos Vougeot 2009
(spontant köp på restaurang som blev fantastiskt)

Vitt:
Kistler Vine Hill Vineyard 2008 &
JM Brocard Grand cru Les clos 2002

Sött:
Chateau d’Armajan des Ormes 2010

Årets överraskning:
Frank Cornelissen Contadino 2015
(snyggt naturvin som var väldigt bra och matvänligt)
 

gece

Man vänjer sig.
Årets positiva överraskning: Suertes del Marqués Vidonia 2015. Trodde att det skulle vara gott men det var rent fantastiskt bra.
Bra producent, deras vita 2015 Trenzado hamnar nog på min positiv-överraskning-lista också - en flaska som stått halvfull en vecka i kylen var fortfarande full av kraft och finess i mästarklass. (Tack för den slatten @Swedish!) Noterade även att årgång 2016 nyss fått 92p av WA, för de som oroar sig.
 
Tror att min lista blir som följande, ca 60 flaskor druckna enligt CT, inget super häftigt men ändå många trevliga viner.

Vitt: 2007 Domaine Weinbach Pinot Gris Cuvée Ste. Catherine
Rött: 2016 Crystallum Pinot Noir Peter Max ( Beror nog mycket på att det var en väldigt trevlig middag efter en höjdar vecka :) )
Sött: 2000 Chateau Dereszla Tokaji Imperium Aszú Eszencia
Champagne: 2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut
 

LeChat

Medlem
Champagne:
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires eller Krug Grande Cuvee Edition 163.

Eftersom jag nästan aldrig dricker stilla vita viner så byter jag ut den kategorin mot:

Rose champagne:
Jacques Selosse Champagne Rosé. Makalöst god och kanske t.o.m något bättre än mina rena champagneval.

Rött:
Röda viner dricks det ofta och så även i år. Rätt många bra men ska jag välja ett så är det 2003 Château Léoville Barton. Definitivt ett av de godaste viner som jag någonsin druckit.
 
Toppen