Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2017 och 1981

B

Brunutankjol

Hej :)

jag skulle behöva hjälp med 2 viner från er experter som finns här.
•2017 föddes min son och jag skulle vilja köpa en flaska från detta år som kan sparas tills han blir åtminstone 20. Funkar det? Vad behöver jag tänka på?
•jag skulle vilja ge bort en flaska i 40-årspresent i början av nästa år. Är det genomförbart? Vart hittar jag en flaska Isf?

tack!
 

Poussard

Medlem
Château Poujeaux 2017, som finns på SB.

Jag vet inte vad du har för lagringsmöjligheter men det finns många trådar här att läsa om det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bra idé, men då är det väl snarare till sonens 50-årsdag?
Tja, dagens ungdom? :) De lär väl inte vänta ut VP tillräckligt länge. Å andra sidan är väl tumregeln "bara" att de ska vara minst 20 år gamla, även om det aldrig skadat med 30-40 år om vi pratar om klassisk VP snarare än "andravinerna".
 

Silex

Medlem
1981 var överlag ett ganska bedrövligt år, med Rioja som undantag. Sedan är det alltid värt att kolla andra sidan jordklotet, dvs Australien, där t ex Penfolds Grange gjorde en bra 81:a. Tror även jag sett vissa Alsace som fått bra omdömen, t ex Trimbach Clos Ste Hune. Dessa hittas dock endast på auktioner. Kan tillägga att Montecillo Gran Reserva Especial 1981 som nämnde ovan var utmärkt när jag provade i helgen, men jag gissar att det finns en enorm variation bland flaskorna.
 
Toppen