Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2018 verkar bli bra i Frankrike

john b

Medlem
Iaf om man får tro systembolaget. Håller forumexpertisen med?
SmartSelect_20190327-084802_Chrome.jpg
 

ChristianB

DipWSET
De här betygen måste väl bero på det varma vädret vi hade i Europa under 2018? På sina ställen har det väl nästan varit för varmt (bränder i Spanien t ex), medan Frankrike ligger så pass svalt till att de antagligen har fått en hög mognadsgrad och sluppit kämpa in i kaklet för det. Varmt och torrt blir lika med "sjukdomsfritt" i deras fall kan jag tro; jag är lite förvånad över att södra Rhône får så höga siffror, men det är bara baserat på att det brukar bli rätt varmt där. Undrar just vad alkoholhalten kan landa på hos den oförsiktige? ;)

Man kan ju dock glädjas åt att en del regioner som på senare år haft svårt med sina skördar nu äntligen får lite tillbaka, typ Chablis och delar av Loire t ex. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kul att vit bourgogne har fått en 4.a. Hoppas att det betyder att det är kvaliteten, och inte antalet buteljer. Tungt 2016 för vita vinerna där omkring.
 

MartinE

Medlem
Iaf om man får tro systembolaget. Håller forumexpertisen med?
Man ska alltid ta Systembolagets årgångsbetyg med en rejäl nypa salt, men mycket tyder ju på att det var ett bra år.

Skulle vara kul att få namnet på de odlare som gör vintage för första gången sedan 2008:)
Eller hur! Det skulle vara intressant och veta om det finns någon producent över huvud taget som inte gjort något årgångsvin sedan 2008!

Tror inte 2018 blir en 5a i Champagne.
Verkligen? De flesta var ju minst sagt lyriska under och direkt efter skörden.
 

MartinE

Medlem
Litar inte ett dugg på Stora Satans info... Har för mig att de tidigt tyckte 2008 var en 3a för att sen klassa det som en 4a fram tills alldeles nyligen när de ändrade till 5. 100% säker på att de klassade 2008 som 4/5 2017 :D
Yes, de gick från trea till femma där. Jag har skrivit om det i en annan tråd. Och det finns gott om andra exempel på tokigheter i deras årgångstabell!
 

Jonas Sand

Medlem
Beträffande Champagne var en vän (som importerar Champagne i mindre skala) nere och besökte odlare efter förra skörden. På stockarna hängde det fortsatt rejält med druvor i fin kvalité då skördeuttaget redan var uppnått. Odlarna berättade att dom från början visste att skörden skulle bli väldigt stor så redan under plockning kunde man göra en selektering där bara riktigt bra material gick till vinifiering.
Hur detta påverkar smakprofil etc. har jag ingen aning om, men det känns knappast negativt.
 

Silenos

Medlem
En eventuell hausse kring 2018 ställer jag mig försiktigt avvaktande till. Bourgogne hade snudd på augustiskörd, och SB är redan nu ute och yrar om en fullpoängsårgång för regionen, för båda färgerna dessutom, vojne vojne... Den röda har säkert fina möjligheter att bli bra, om än med låg syra (och med stort uttag (vilket ändå får sägas vara välkommet)). Den vita tvivlar jag desto mer på.

Beträffande Champagne var en vän (som importerar Champagne i mindre skala) nere och besökte odlare efter förra skörden. På stockarna hängde det fortsatt rejält med druvor i fin kvalité då skördeuttaget redan var uppnått. Odlarna berättade att dom från början visste att skörden skulle bli väldigt stor så redan under plockning kunde man göra en selektering där bara riktigt bra material gick till vinifiering.
Hur detta påverkar smakprofil etc. har jag ingen aning om, men det känns knappast negativt.
Att kontrollera skördeuttaget genom att låta bli att skörda fullmogna druvor, har ju precis lika stor inverkan på vinkvaliteten som om man vinifierade rubbet och sen vaskade en tredjedel av flaskorna; alltså ingen överhuvudtaget. Om det gått till på det sättet är det snudd på skandalöst, faktiskt.
 

jrick

Medlem
En eventuell hausse kring 2018 ställer jag mig försiktigt avvaktande till. Bourgogne hade snudd på augustiskörd, och SB är redan nu ute och yrar om en fullpoängsårgång för regionen, för båda färgerna dessutom, vojne vojne... Den röda har säkert fina möjligheter att bli bra, om än med låg syra (och med stort uttag (vilket ändå får sägas vara välkommet)). Den vita tvivlar jag desto mer på.
Jag är verkligen ingen expert men det är ju skillnad på mognad och övermognad/torkat/bränt. Det går väl att få till en bra och balanserad fenolisk mognad om säsongen varit hyfsat jämn med stabil värme och god nederbörd, medan ryckiga temperaturer med värmeböljor och brist på nederbörd är värre. För de röda kanske det betyder att de kan skita i att chaptalisera för en gångs skulle åtminstone då... För de vita har jag svårt att se någon god prognos om man skördade så tidigt dock.

Att kontrollera skördeuttaget genom att låta bli att skörda fullmogna druvor, har ju precis lika stor inverkan på vinkvaliteten som om man vinifierade rubbet och sen vaskade en tredjedel av flaskorna; alltså ingen överhuvudtaget. Om det gått till på det sättet är det snudd på skandalöst, faktiskt.

Nu var det väl kanske inte en kontroll av skördeuttaget som avsågs utan en selektering av de friskaste druvorna. Men jag håller med om att det låter som att man i praktiken också missat att kontrollera skördeuttaget, men det är de väl aldrig särskilt pigga på i Champagne? Där har man ju skördeuttag i runda slängar tre gånger det i Bourgogne om jag inte missminner mig (typ 100 hl/ha jämfört med 30-40). Dessutom är man ofta ute efter max skördeuttag och varje års maximala bestäms i början på september har jag läst hos BKWine, så 2018 var man väl i redan igång med skörden av mogna druvor när väl denna gräns sattes...
 
Toppen