Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

3 000 sek

JensW

Medlem
Hej,

Vi skall fira en stor händelse och tänker köpa en flaska rött vin för 3 000 sek. Vi vill ju välja med omsorg och eftertanke och vill gärna få lite tips här från kunniga personer.

Vi har inte bestämt menyn ännu, men skulle vilja ha lite tips till fågel eller nöt.

Vi tycker om viner från Italien, Frankrike och Spanien.

Kan någon kunnig vinkännare föreslå något vin för 3 000 sek?

Jena

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Att hitta ett vin för 3000 kr på systembolaget som är drickfärdigt och ger valuta för pengarna är kanske inte så lätt? Det lätt etikettsdrickande. Utbudet i den prisklassen består mest av ung Bordeaux och ung Bourgogne och i bägge fallen blir det barnarov. Jag håller med @PinotGringo : gå ner lite i pris och köp fler flaskor istället. Till en middag behöver du minst 3, helst 4 flaskor. (bubbel, vitt, rött och sött).

Vingubben

Medlem
Som tidigare sagt, köp inte ett vin på bolaget för 3 lax och drick nu. Köp någon av ovan istället, kommer vara grymma. Alt. Poyferre som alltid är svingott https://www.comptoirdesmillesimes.com/chateau-leoville-poyferre/chateau-leoville-poyferre-2010.html

Eller kanske trevligt med Bourgogne Grand Cru, har själv druckit denna och det är riktigt jäkla gott. Lufta 1 timme på karaff innan. https://grandsbourgognes.com/fr/domaine-drouhin-laroze/latricieres-chambertin-6275.html
Poyferren är nog grymt bra men jag tycker fortfarande att 2010 är vädigt knuten. Väljer man denna så lufta i många timmar.

Soignerad

Medlem
Vi skall fira en stor händelse och tänker köpa en flaska rött vin för 3 000 sek. Vi vill ju välja med omsorg och eftertanke och vill gärna få lite tips här från kunniga personer.

Vi har inte bestämt menyn ännu, men skulle vilja ha lite tips till fågel eller nöt.

Kan någon kunnig vinkännare föreslå något vin för 3 000 sek?

Låter ljuvligt och är en lysande idé! Mitt standardsvar är alltid, har alltid varit och kommer alltid vara Les Forts de Latour som är det mest prisvärda vin jag vet.

Men.

Hade jag planerat middag med 3K vinbudget hade jag köpt en flaska bra champagne, finns ingenting som får gäster på så gott humör som bubblor!
Från hyllan på SB kan Bollinger B16 vara ett alternativ, kvalitet men inte krävande på något sätt. Med Kalix-löjrom blir det magiskt.

En av de största gastronomiska upplevelser och smakkombinationer som existerar är kyckling, svamp, grädde och Montrachet. Kanske Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet där jag tror 2023 är årgången på hyllan just nu. Bor du i Sthlm och går till PK-Huset finns mycket kunniga säljare som hjälper dig. Lycka till!

chambertin

Medlem
Du bör kunna hitta en lite enklare årgång av Guigals La Turque strax under 3k ute i Europa. Den av LaLa-vinerna som aldrig gjort mig besviken men har tyvärr inte druckit så många årgångar..

Trådskapare
J

JensW

Medlem
Stort tack för alla svar, vi funderar på alla tips och alternativ. Köper vi en flaska för 3 000 sek blir det inte från bolaget, det var ett sunt tips till oss som inte är så insatta.

Alla förslag är viner från Frankrike, någon som har något tips från Spanien eller Italien?

Jena

Vingubben

Medlem
Du bör kunna hitta en lite enklare årgång av Guigals La Turque strax under 3k ute i Europa. Den av LaLa-vinerna som aldrig gjort mig besviken men har tyvärr inte druckit så många årgångar..
Ex Voto 2017 finns två flaksor kvar i Halmstad, annars borde denna funka.

Finns en flaska i Mörby, var det nu ligger.

Soignerad

Medlem
...köper vi en flaska för 3 000 sek blir det inte från bolaget, det var ett sunt tips till oss som inte är så insatta.

Så istället för att gå in på ett Systembolag där det finns proffs ni kan fråga planerar ni som inte är så insatta att handla på auktion? Okej. 😂

Callxx

Medlem
Stort tack för alla svar, vi funderar på alla tips och alternativ. Köper vi en flaska för 3 000 sek blir det inte från bolaget, det var ett sunt tips till oss som inte är så insatta.

Alla förslag är viner från Frankrike, någon som har något tips från Spanien eller Italien?

Jena
Artadi, El Carretil -20: Väldigt lyxig känsla med mycket röd frukt, oerhört lätt för att vara från Rioja. Har testat en äldre årgång för ett antal år sedan. Men -20 har fått väldigt höga poäng!

Gaja Barbaresco -20: Elegant nebbiolo, har personligen inte druckit Gajas Barbaresco på säkert 10år, någon annan kanske har mer utförliga smaknoter tillhands. 2020 ska vara ovanligt lätt ekad och styrd mot en renare fruktprofil.

Kolsyra

Kolsyra
Sen kan ni nog va runt 90-95% säkra på att bli besvikna på ett vin för 3000kr om ni inte har så bra koll.

Hade satsat på 2 st flaskor från bordeaux. Samma vin fast från 2 olika årgångar. En som är runt 20-30år och en relativt ung. För det är en kul upplevelse att få smaka skillnaden om man inte gjort det innan.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inget dumt förslag. La Turque och La Mouline är goda utan alltför lång lagring och de går hem hos de flesta. La Turque 2011 och La Mouline 2014 finns för ~€270 hos https://lenseignedubordeaux.fr/. Båda har 97 parkerpinnar.

Toppen