Barolonissen
Medlem
Jag har -84 hemma. Har du några minnen om hur den var?Bra förslag! Jag har provat alla årgångar från -47 och framåt, alla har varit mycket trevliga![]()
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag har -84 hemma. Har du några minnen om hur den var?Bra förslag! Jag har provat alla årgångar från -47 och framåt, alla har varit mycket trevliga![]()
Jag gillar äldre söta viner, men man måste vara väldigt stor sötvinsfantast eller särskilt fascinerad av äldre viner eller kanske en viss årgång, för att det ska vara vettigt att betala flera tusen för en Moulin Touchais. Och jag säger det som någon som tycker att det snart är dags för mig att ordna en Moulin Touchais-vertikal igen!Moulin Touchais1964
Och då får den en femhunka över till annat. Jag har inte provat den, men förutsätter att den är minnesvärd.
Inte röd, men sannolikt drickfärdig.
+ 1Jag har -84 hemma. Har du några minnen om hur den var?
Valbuena 5 från Vega Sicilia. Drack en 2014 för några månader sedan som var väldigt bra. Ser ut att finnas i Europa strax under 200€.Stort tack för alla svar, vi funderar på alla tips och alternativ. Köper vi en flaska för 3 000 sek blir det inte från bolaget, det var ett sunt tips till oss som inte är så insatta.
Alla förslag är viner från Frankrike, någon som har något tips från Spanien eller Italien?
Jena
Jag har druckit ett antal flaskor under senaste 7 åren. Senast i aug 2025. Jag fick ett gäng flaskor av min far, det enda vin han behållit från mitt födelseår. Vinet har varit moget, med mörkgul, nästan orange färg. Söt, med smak av persika och honung. Alla flaskor har varit bra (>6 st). Jag ser ut att ha haft liknande intryck av flaskorna, trots att det skiljer ca 7 år mellan första noten och senaste noten. Inget att vänta på tycker jag, men vinet blir nog varken så mkt bättre eller sämre kommande år.Jag har -84 hemma. Har du några minnen om hur den var?
Gaja barbaresco har jag provat två ggr och det är ett otroligt elegant vin. Jag tycker priset ligger lite väl högt upp för att jag ska tycka det är värt att köpa, men det är ett jättebra vin och en väldigt stark kandidat om ni ska äta pasta.Artadi, El Carretil -20: Väldigt lyxig känsla med mycket röd frukt, oerhört lätt för att vara från Rioja. Har testat en äldre årgång för ett antal år sedan. Men -20 har fått väldigt höga poäng!
![]()
Artadi : Tempranillo Single Vineyard El Carretil 2020
Buy Artadi : Tempranillo Single Vineyard El Carretil 2020 Wines at Millesima ✅ Careful and fast delivery ✓ Guaranteed provenancewww.millesima.com
Gaja Barbaresco -20: Elegant nebbiolo, har personligen inte druckit Gajas Barbaresco på säkert 10år, någon annan kanske har mer utförliga smaknoter tillhands. 2020 ska vara ovanligt lätt ekad och styrd mot en renare fruktprofil.
![]()
Gaja Barbaresco, 2020
Komplex smak med fatkaraktär, inslag av jordgubbar, sandelträ, körsbär, hasselnötter, kanel, nypon, kakao, rosor, pomerans och svart te.www.systembolaget.se
Tämligen enkelt att uppfylla överpris. Varför inte La Turque 2005 från Guigal. Borde befinna sig i ett fint fönster nu.@Hardolph har rätt! Den här tråden är inte avslutad förrän någon spränger budgetgränsen!
Inväntar förslag på Vosne-Romanée för 3000 €