Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

3 000 sek

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Moulin Touchais1964​

Och då får den en femhunka över till annat. Jag har inte provat den, men förutsätter att den är minnesvärd.

Inte röd, men sannolikt drickfärdig.
Jag gillar äldre söta viner, men man måste vara väldigt stor sötvinsfantast eller särskilt fascinerad av äldre viner eller kanske en viss årgång, för att det ska vara vettigt att betala flera tusen för en Moulin Touchais. Och jag säger det som någon som tycker att det snart är dags för mig att ordna en Moulin Touchais-vertikal igen! ;)

Det är för all del fascinerande att äldre årgångar fortfarande går att köpa ex-domaine, men jag tycker att priserna på de äldre har gått upp för mycket, mot bakgrund av att prissättningen på många söta viner har gått kräftgång under en längre tid.

Den som vill bränna cash på ett sött vin av "prestigeskäl" kan väl istället köpa en ung/halvung Yquem på halvflaska istället, från lämplig källa. Är man inte specifikt fascinerad av att ett vin är gammalt, kommer det att vara en större vinupplevelse än en gammal Moulin Touchais, och förmodligen ha högre "skrytfaktor".

chambertin

Medlem
Stort tack för alla svar, vi funderar på alla tips och alternativ. Köper vi en flaska för 3 000 sek blir det inte från bolaget, det var ett sunt tips till oss som inte är så insatta.

Alla förslag är viner från Frankrike, någon som har något tips från Spanien eller Italien?

Jena
Valbuena 5 från Vega Sicilia. Drack en 2014 för några månader sedan som var väldigt bra. Ser ut att finnas i Europa strax under 200€.
Ingen fara att köpa äldre årgångar heller om nivå och flaska ser bra ut.

vg Italien så kanske ngn Barolo från Aldo Conterno (typ Colonello eller Cicala) med lite ålder (typ 12-15 år) kan vara ett alternativ.
Kolla https://www.barolobrunello.de/ som har mkt stort sortiment och en hel del äldre viner.

Foley

Medlem
Jag har -84 hemma. Har du några minnen om hur den var?
Jag har druckit ett antal flaskor under senaste 7 åren. Senast i aug 2025. Jag fick ett gäng flaskor av min far, det enda vin han behållit från mitt födelseår. Vinet har varit moget, med mörkgul, nästan orange färg. Söt, med smak av persika och honung. Alla flaskor har varit bra (>6 st). Jag ser ut att ha haft liknande intryck av flaskorna, trots att det skiljer ca 7 år mellan första noten och senaste noten. Inget att vänta på tycker jag, men vinet blir nog varken så mkt bättre eller sämre kommande år.

Foley

Medlem
Artadi, El Carretil -20: Väldigt lyxig känsla med mycket röd frukt, oerhört lätt för att vara från Rioja. Har testat en äldre årgång för ett antal år sedan. Men -20 har fått väldigt höga poäng!

Gaja Barbaresco -20: Elegant nebbiolo, har personligen inte druckit Gajas Barbaresco på säkert 10år, någon annan kanske har mer utförliga smaknoter tillhands. 2020 ska vara ovanligt lätt ekad och styrd mot en renare fruktprofil.

Gaja barbaresco har jag provat två ggr och det är ett otroligt elegant vin. Jag tycker priset ligger lite väl högt upp för att jag ska tycka det är värt att köpa, men det är ett jättebra vin och en väldigt stark kandidat om ni ska äta pasta.

Mitt eget förslag för en flaska för upp till 3000 kr är nog Bouchard pere et fils Corton Charlemagne 2022. Alla Corton Charlemagne jag har provat har varit otroliga smakupplevelser. Alt 2 är Krug champagne. Båda alternativen till någon fågel. Ser dock att rött vin efterfrågas, vilket är svårare att hitta på systembolaget för direkt konsumtion.

Last edited:

Johan L

Medlem
Köp mogen Bordeaux från en bra årgång, t ex 1982, finns mycket att välja på via t ex ovan nämnda Comptoir des millesimes som är en seriös sida. Servera till en riktigt bra entrecote med hemslagen bearnaise och potatis tillagat på valfritt vis som ni tycker passar. Det här är en superklassisk kombo och gör man det dessutom med bra och moget vin samt kött av lite bättre kvalitet så är det väldigt låga odds på en himmelsk upplevelse.

Personligen hade jag valt ett rödpang enligt ovan som inte tar upp hela budgeten och komplettera med något sjyst bubbel innan maten

Toppen