Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

3 dagar i Bourgogne

Jerobaum

Medlem
Ska besöka Bourgogne för första gången 20-23/7. Har egen bil. Bokat boende i Beaune. Tanken är att göra Puligny-Montrachet, Chassange Montrachet and the likes. Det är de vita vinerna vi är intresserade av framförallt! :)

Har ni några rekommendationer på restauranger, producenter, butiker etc att besöka?
 

Silenos

Medlem
Burgund är ju ganska hett, vilket lett till att det är mycket folk på besök, och att komma in hos de kända namnen kan nog bli svårt utan rekommendation från importör eller motsvarande. Även för icke-kult producenter är det klokt att förboka besöken. De mindre har normalt sett ingen infrastruktur för att ta emot turister direkt från gatan (och risken är att de som har är sunk).

Hade jag siktet inställt på vitvin så hade jag ringt eller mejlat Bernard Moreau i Chassagne och Boisson-Vadot i Meursault. De gör båda två ganska strama saker. Jean Marc Vincent i Santenay gör också riktigt goda viner (och kanske är det lättare att få till något pga. mindre illuster appellation). Buisson-Charles i Meursault kan också vara ett namn att prova, bra rykte, fetare stil.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag startade en tråd med samma syfte här för ett par veckor sen. Daniel Rions butik/gård är fri att svänga in på och både handla och kika runt, utan bokning. Vi kommer mitt i Grand Cru rutten på hotellet Gites Chateau Comblanchien.
Vi har ännu inte bokat några besök dock...
Svänger också förbi Champagne och Epernay.
 
Toppen