Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

52 olika [kategori] under ett år - tankar

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Fick inspiration av en av Champagnevännerna här på FW som under ett år körde en Champis-producent i veckan. Den inspirationen ledde till mina egna mål om 52 vinländer 2024 och 52 producenter av Muscadet under 2025. Är nu lite utmattad av den omfattande jakten som krävdes... Så 2026 blir ett år med enbart fokus på vinös njutning. Men, under natten bestämde jag mig för att börja förbereda inför 52 olika Chateaux från Pomerol för 2027. Tänker mig också att jag ploppar en Pétrus som sista Pomerolen under året. Och kronan på härket.

Tänker att eftersom det finns över 130 vinmakare i Pomerol borde det ju gå rätt smidigt. Har ju ändå bokfört 26 olika på CT och har idag 8 olika i källaren. What could possibly go wrong? :öga:

Jag lade ned tanken på 52 franska appellationer för det är ju alldeles för enkelt. Det är typ någonting man kan gå och shoppa på en eftermiddag och källaren huserar redan 66 olika. 52 årgångar är också ett spännande årstema, men insåg att jag har över 60 årgångar hemma. Så själva utmaningen uteblir ju helt... För varför skall man göra livet så enkelt som möjligt? Äventyr föds ju inte i vardagsrumssoffan!

I Ribera del Duero huserar ca 300 vinmakare, så det upplever jag som ett alternativ för 2028.

Att dricka/prova 666 viner under ett år känns också inspirerande 🤣

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant tema. Plockade fram Neal Martins tegelsten Pomerol från 2012. (Jisses, är det så länge sedan? Han hade någon slags lanseringsprovning i Sverige när den kom.) Han har längre profiler på 44 slott (om jag räknar rätt i innehållsförteckningen) och sedan kortare omnämnanden av övriga producenter (nuvarande och f.d.) samt viner med andra namn. Att inspireras av inför 2027.

Ett annat tema för den kompromisslöse provaren kunde väl vara 52 söta viner på ett år, kanske alla från olika appellationer/motsv?

Soignerad

Medlem
...52 olika Chateaux från Pomerol...
Riktigt rolig idé! En metod att djupdyka i Pomerol tror jag är att lite kontraintuitivt börja med producent/château därefter terroir och sist årgång. Tror t ex det vore extremt lärorikt att göra en flight Moueix-viner mot varandra, en flight "plateau" mot varandra och så vidare. Tror många kort och gott tänker på Pomerol som Merlot men knappt någon annanstans spelar väl producent och mikro-terroir så stor roll?

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Riktigt rolig idé! En metod att djupdyka i Pomerol tror jag är att lite kontraintuitivt börja med producent/château därefter terroir och sist årgång. Tror t ex det vore extremt lärorikt att göra en flight Moueix-viner mot varandra, en flight "plateau" mot varandra och så vidare. Tror många kort och gott tänker på Pomerol som Merlot men knappt någon annanstans spelar väl producent och mikro-terroir så stor roll?
Jag tänker mig en eller två.flaskor att avnjuta under varje finare middag. Personligen ser jag mer åt njutningen än åt analysen.

Dina förslag känns dock skitspännande på en provning.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Personligt beslut: blir ingen 52-utmaning på ett tag. Ploppar en Pétrus den 13 april (60 bast) och en förmodad qkig 2010 La Tâche då jag tar 7 dan kendo. Resten kommer vara ren och skär njutning. Allt från överallt! Är extra nyfiken på Uruguays Tannater och allt från Frankrikes Sydväst... Ribera del Duero... Mogna Damer (sött från Sauternes, port, Languedoc osv) från 30-talet och tidigare ...

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Wow, enjoy! Tror en rolig och lärorik grej är att dricka den mot något "billigare" från Pomerol, t ex Château Hosanna som delvis delar samma jordmån... ;)
Edit: har själv två-tre år på mig att spara ihop till en jag med... 😀
Det är bara att kämpa på! Att ge upp är ju inte någonting värt att skryta över 😤😤😤

Toppen