Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

AB Vin & Spritcentralen 1967

jannew

Medlem
Hej, har en gammal flaska liggande hos en släkting sedan mycket länge.

Den har förvarats i svall källare sedan den köptes är den informationen jag har.
Vad betingar en sådan för värde tror ni, någon som har liknande och har smakat?

1967
jubileumsvin från AB Vin @ Spritcentralen.

Tack!
 

Attachments

  • AB Vin.jpg
    AB Vin.jpg
    38,3 KB · Visningar: 802

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vinet finns nämnt i tidningen Julvinkar från 1967.
Ett vin "från trakten av Bourgogne"? Inte riktigt från Bourgogne alltså, eller har språkbruket ändrats sedan 1967?

Bytte väl namn till Vin och Sprit AB, som sedan såldes till Pernod 2008
Pernod-Ricard var väl bara ute efter varumärket Absolut och sålde vidare resten till finska Altia. En hel del av inköpsverksamheten hos V&S gick ju över till Systembolaget 1995, i samband med att importmonopolet släpptes och det numera var SB som skulle stå för urvalet av produkter. Mycket av V&S vinverksamhet ebbade väl sedan ut successivt, så det är väl tveksamt om det finns någon aktör som ser sig som arvtagare på vinsidan till V&S.
 

Wintermute

Medlem
I mars 1980 skriver allas våran Frithiofson i SvD att V&Ss jubileumsvin var ett Saint Vincent, vilket inte hjälper mig... Men kanske någon annan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej, har en gammal flaska liggande hos en släkting sedan mycket länge.

Den har förvarats i svall källare sedan den köptes är den informationen jag har.
Vad betingar en sådan för värde tror ni, någon som har liknande och har smakat?

1967
jubileumsvin från AB Vin @ Spritcentralen.

Tack!
Vad jag kan bedöma saknar denna flaska helt intresse som vin betraktat, men kan vara av intresse som Systembolags-/V&S-kuriosa. Utan tydlig angivelse av årgång (för vinet, inte för V&S) och by/vingårdsursprung kommer en ensam flaska knappast upp i den nivån som är säljbar på Systembolagets auktioner, som jag ser det. Men det kostar inget att skicka en fråga till dem och få en professionell värdering.
7 kr 1967 verkar förvisso ha varit en prissättning som motsvarar ett halvambitiöst vin, om man jämför de övriga objekten i annonsen, men enligt officiell KPI-omräkning motsvarar det knappt 62 kr idag.
Värt en hundring eller två som kuriosa? Det är lite knepigt att själv sälja viner lagligt i Sverige, om de inte kan gå via auktioner. Den normala tolkningen är däremot att bytesaffärer är lagliga.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I mars 1980 skriver allas våran Frithiofson i SvD att V&Ss jubileumsvin var ett Saint Vincent, vilket inte hjälper mig... Men kanske någon annan.
Tja, det finns i varje fall ingen byappellation i Bourgogne som heter så (men ett antal producenter i olika delar av Frankrike). I vinvärlden förknippar jag Saint Vincent med firande och parader i många vinbyar på sagda helgons dag 22 januari. Detta har på senare år lanserats som vinets dag i Sverige.
Hade vinet däremot varit ett Saint Vivant, med ett Romanée framför, hade jag reviderat det jag skrev om värdet ovan. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Finns en producent i Bourgogne som har en "Saint Vincent": http://m.vincentgirardin.com/en/wines/bourgogne-rouge-pinot-noir-cuv-e-saint-vincent.php
Prismässigt på wine-searcher så är det under 200kr och verkar ha odlingar i flera områden.
De finns åtskilliga producenter i olika regioner som har cuvéer som kallas för något med "Saint Vincent" (cuvéenamn brukar komma och gå på ett helt annat sätt än by- och vingårdsnamn) och producenten Vincent Girardin fanns nog inte 1967 (eftersom det väl är en négociant som Vincent själv startade och som numera lär vara såld).
Det enda cuvéenamn som skulle kunna vara en ledtråd vore om Systembolagets sortiment 1965-1966-1967 innehöll ett vin med just namnet Saint Vincent.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
De finns åtskilliga producenter i olika regioner som har cuvéer som kallas för något med "Saint Vincent" (cuvéenamn brukar komma och gå på ett helt annat sätt än by- och vingårdsnamn) och producenten Vincent Girardin fanns nog inte 1967 (eftersom det väl är en négociant som Vincent själv startade och som numera lär vara såld).
Det enda cuvéenamn som skulle kunna vara en ledtråd vore om Systembolagets sortiment 1965-1966-1967 innehöll ett vin med just namnet Saint Vincent.
Aha, snyggt, man lär sig något varje dag här på forumet. Tack för det @vintomas
 
Det finns fler nummer av "vinkar" om man tittar här http://www.systembolagethistoria.se/Bild---Filmgalleri/
@sunqan @vintomas @thunberg
Fantastisk läsning!
kunde naturligtvis inte låta bli att läsa några nummer av nämnda trycksak och hittar i ett julnummer (#2 1977) att Valdy Westerlund, systemförsäljare i Timrå, rekommenderar en Saint Vincent för 13,50 kr med artikelnummer 2228. Visserligen ett decennium senare men kan ju ha varit en riktigt storsäljare...
 
Toppen