Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Absolut gehör

vininfo.nu

Medlem
Känns som det ligger en större hund begraven någonstans. Även om karln hade provat vinerna (andra tillfällen, andra flaskor etc) förut så är detta en omöjlighet... Annat tillfälle, flaskvariation, andra viner runt omkring, ... Att jag tvivlar är bara "förnamnet"...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känns som det ligger en större hund begraven någonstans. Även om karln hade provat vinerna (andra tillfällen, andra flaskor etc) förut så är detta en omöjlighet... Annat tillfälle, flaskvariation, andra viner runt omkring, ... Att jag tvivlar är bara "förnamnet"...
Rent allmänt så tvivlar jag också, men människor kan såklart ha extrordinära "talanger", lite som en savant. Källan känns dessutom pålitlig. Jag menar, vad skulle Lars Torstensson ha för anledning att fara med osanning (han borde inte heller vara en person som är så naiv att han är tacksam att lura)? Men visst skulle det rent teoretiskt kunna vara så att manegen är krattad för den gode Juhlin. Jag hoppas dessutom att så är fallet rent egoistiskt. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Bevisbördan ligger hos den som påstår ngnting, på Juhlin, på Torstensson, ... Enda gångerna man får höra om denna FANtastiska brillians är från obskyra, ofta privata, tillfällen. Aldrig från större officiella och (inte minst) helblinda sådana. Den här senaste omnämningen saknar trovärdighet. Inget om vem som stod för arrangemanget, hur selektering, upphällning etc gick till. Och ingenting om på vilka premisser "Jesus" var där. Vi pratar ändå om ngn som lätt kan ta 50000-100000 kr för en tillställning.
 

egonx

Medlem
Generellt är en provning inte helblind även om det verkar så till ytan. Vad jag menar är att man ofta har en viss känsla för vad värden har i sin källare och vilka viner han tycker om. Denna information tillsammans med att kunna läsa av vibbarna när en flaska plockas fram kan ge mer information än både doft och smak.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Ja det hela verkar ju helt klart lite udda :eek:. Jag brukar dock alltid vilja tro gott om folk tills motsatsen bevisas.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Skall för övrigt sätta tänderna i Champagneområdet de närmsta månaderna. Har två böcker hemma - "World Encyklopedia of Champagne & Sparkling wine" av Tom Stevenson/Essi Avellan (nyaste utgåvan) + just nämnde Richard Juhlins "A scent of Champagne" med 8000 tasting notes. Är de något att ha? Vilken är bäst? Någon som använder dem? Några tips på vad som är mer läsvärt än annat? Finns det annan litteratur som är användbar? Tacksam för tips :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om du är "faktafokuserad" rekommenderar jag i första hand de allmänna delarna av Tom Stevenson & Essi Avelans bok. Sedan kan du väl skumma de allmänna delarna i Juhlins bok, möjligen kan det finnas lite om hur man avnjuter champagne som inte täcks av Stevenson. Michael Edwards The Finest Wines of Champagne är väl den enda Champagnebok som har producentprofiler som man kan överväga att sträckläsa. Stevensons/Avelans längre producentprofiler kan också vara rätt trevliga att skumma igenom.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Om du är "faktafokuserad" rekommenderar jag i första hand de allmänna delarna av Tom Stevenson & Essi Avelans bok. Sedan kan du väl skumma de allmänna delarna i Juhlins bok, möjligen kan det finnas lite om hur man avnjuter champagne som inte täcks av Stevenson. Michael Edwards The Finest Wines of Champagne är väl den enda Champagnebok som har producentprofiler som man kan överväga att sträckläsa. Stevensons/Avelans längre producentprofiler kan också vara rätt trevliga att skumma igenom.
Toppen!! Jo det är en del "korvstoppning" av fakta som måste till. Tack för tipsen :)
 
Toppen