Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!
Hej alla vinkunniga forumvänner,
Jag har rensat ut min svärfars vinkyl och hittat en hel del spännande som jag tänkte be er om hjälp med.
Han samlade på vin och jag har hittat 13 flaskor med franska rödviner som jag tror kan vara intressanta.
Nu behöver jag er hjälp: är du eller känner du någon vinhandlare/vinsamlare som kan vara intresserad av att kolla på dessa viner?

Nedan listar jag fem exempel bland de jag hittat:
1 st Château Bechevelle, St-Julien, årgång 1955
1 st Château Siran, Grand Vin de Margaux, årgång 1961
1 st Château Haut-Brion, årgång 1947
1 st Château-Palmer, Margaux Medoc, årgång 1971
1 st Château Cheval Blanc, årgång 1947

Tack på förhand!
 
Trådskapare
L

lillyannae

Medlem
Ja jäklar ja. Har fyllt i ett formulär nu på Systembolaget/Bukowskis så får vi se vad de säger. Är själv ganska dålig på gammalt vin tyvärr..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej alla vinkunniga forumvänner,
Jag har rensat ut min svärfars vinkyl och hittat en hel del spännande som jag tänkte be er om hjälp med.
Han samlade på vin och jag har hittat 13 flaskor med franska rödviner som jag tror kan vara intressanta.
Nu behöver jag er hjälp: är du eller känner du någon vinhandlare/vinsamlare som kan vara intresserad av att kolla på dessa viner?

Nedan listar jag fem exempel bland de jag hittat:
1 st Château Bechevelle, St-Julien, årgång 1955
1 st Château Siran, Grand Vin de Margaux, årgång 1961
1 st Château Haut-Brion, årgång 1947
1 st Château-Palmer, Margaux Medoc, årgång 1971
1 st Château Cheval Blanc, årgång 1947

Tack på förhand!
På något vis önskar jag att du var min nära vän och att du var helt ointresserad av att sälja samlingen och utan att tveka hade velat öppna upp samtliga ihop med en liten klick utsvultna vinnördar en enkel kväll i oktober. :)
 
M

Mouton

Ställer mig lite frågande dock. Om det är din svärfars vin liggandes i en vinkyl. Så borde han betalat 100,000 tals kronor för dessa. Och ingen är medveten om det?? Och han är vin samlare, men endast 13 intressanta flaskor!!???!!
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
L

lillyannae

Medlem
Ställer mig lite frågande dock. Om det är din svärfars vin liggandes i en vinkyl. Så borde han betalat 100,000 tals kronor för dessa. Och ingen är medveten om det?? Och han är vin samlare, men endast 13 intressanta flaskor!!???!!
Han dog tyvärr plötsligt och oväntat för några år sedan och var nog mitt uppe i samlandet då.
Sedan dess har ingen kollat i denna vinkyl förrän nu när vi flyttstädat (pga min sambo bara var 18 år när hans pappa gick bort och okunnig/ointresserad av vin) :)

Vi har ju vetat att det ligger gammalt vin därinne men aldrig seriöst kollat upp vad det är för något.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Han dog tyvärr plötsligt och oväntat för några år sedan och var nog mitt uppe i samlandet då.
Sedan dess har ingen kollat i denna vinkyl förrän nu när vi flyttstädat (pga min sambo bara var 18 år när hans pappa gick bort och okunnig/ointresserad av vin) :)

Vi har ju vetat att det ligger gammalt vin därinne men aldrig seriöst kollat upp vad det är för något.

Jag beklagar sorgen och hoppas att forumet kan vara till hjälp i eran vinutredning. Låter som att han hade samlat på sig en hel del intressanta viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som mer eller mindre redan sagt, dessa fem är definitivt säljbara via Systembolagets auktioner/Bukowskis om fyllnivån/färgen är rimligt bra. Siran är det "enklaste" vinet av dessa, men i kombination med toppårgången 1961 lär det komma upp i "säljbar nivå" ändå.

Håller i övrigt med kommentarerna. Mycket märkligt att bara ha 13 flaskor i en vinkyl om man alls har Bordeauxer (inklusive två absoluta toppslott som Haut Brion och Cheval Blanc) från de gamla toppårgångarna 1947/1955/1961 liggande! De flesta vinsamlare jag vet har sådana rariteter för särskilda tillfällen, och så mer normala viner (yngre men ändå mogna/lägre nivå) för vardagsdrickande, och så viner däremellan. Att ha 1947 som enda årgång av Haut Brion och Cheval Blanc känns märkligt. Är du verkligen säker på att svärfar inte har några hundra "enklare" flaskor liggande någonstans?
 
Trådskapare
L

lillyannae

Medlem
Som mer eller mindre redan sagt, dessa fem är definitivt säljbara via Systembolagets auktioner/Bukowskis om fyllnivån/färgen är rimligt bra. Siran är det "enklaste" vinet av dessa, men i kombination med toppårgången 1961 lär det komma upp i "säljbar nivå" ändå.

Håller i övrigt med kommentarerna. Mycket märkligt att bara ha 13 flaskor i en vinkyl om man alls har Bordeauxer (inklusive två absoluta toppslott som Haut Brion och Cheval Blanc) från de gamla toppårgångarna 1947/1955/1961 liggande! De flesta vinsamlare jag vet har sådana rariteter för särskilda tillfällen, och så mer normala viner (yngre men ändå mogna/lägre nivå) för vardagsdrickande, och så viner däremellan. Att ha 1947 som enda årgång av Haut Brion och Cheval Blanc känns märkligt. Är du verkligen säker på att svärfar inte har några hundra "enklare" flaskor liggande någonstans?
Inte som vi vet om/hittat iallafall. Detta var i hans lägenhet här i Sverige. Sen var han från Frankrike så kanske finns där, det vet jag ingenting om. Dessa var det vi hittade nu och eftersom jag är totalt okunnig så sökte jag lite info här :)
 

fxr

Medlem
drick palmer:n med gott samvete. Drack en Palmer från 1980 för något år sen och den var god men hade haft bättre dagar.
 
M

Mouton

tycker dock att du kan dricka alla dessa med gott samvete förövrigt tror jag att vin Thomas och jag är inne på samma spår, vad är oddsen för det?
 
  • Like
Reactions: fxr

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inte som vi vet om/hittat iallafall. Detta var i hans lägenhet här i Sverige. Sen var han från Frankrike så kanske finns där, det vet jag ingenting om. Dessa var det vi hittade nu och eftersom jag är totalt okunnig så sökte jag lite info här :)

Du kan höra av dig till olika vinkällare i Sverige och fråga om det finns fler viner i din svärfars namn. Kanske hade han som @vintomas skrev sina viner på olika platser.

Eller är det någon som vet vad som händer när man går bort, och eventuellt har vinerna ett vinfack?
 

Trydebull

Medlem
Hej alla vinkunniga forumvänner,
Jag har rensat ut min svärfars vinkyl och hittat en hel del spännande som jag tänkte be er om hjälp med.
Han samlade på vin och jag har hittat 13 flaskor med franska rödviner som jag tror kan vara intressanta.
Nu behöver jag er hjälp: är du eller känner du någon vinhandlare/vinsamlare som kan vara intresserad av att kolla på dessa viner?

Nedan listar jag fem exempel bland de jag hittat:
1 st Château Bechevelle, St-Julien, årgång 1955
1 st Château Siran, Grand Vin de Margaux, årgång 1961
1 st Château Haut-Brion, årgång 1947
1 st Château-Palmer, Margaux Medoc, årgång 1971
1 st Château Cheval Blanc, årgång 1947

Tack på förhand!

Men du, kan du inte ta en bild på alla flaskorna tillsammans, eller åtminstone hälften av dem, så kan vi ju diskutera vidare efter det. Det är alltid enklare när man ser etiketter och vätskenivåer, eller åtminstone någon del av flaskan...
 
Toppen