Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ändrade lanseringsdagar pga Covid-19

Johan L

Medlem
Det har cirkulerat lite info om att lanseringsdagarna för tillfälligt sortiment kommer att tillfälligt förändras framöver, för att minska köbildningar i samband med släpp. Från och med maj kommer TSE (de flesta tillfälliga produkter) att spridas ut på släpp varje tisdag och TSV och TST (ett fåtal tillfälliga artiklar som släpps i lite större volymer) kommer släppas varannan onsdag. Något oklart om detta påverkar släppet den 24/4, men det finns indikationer på att vissa artiklar från det släppet skjuts fram.

Jag har sett info om detta i ölsammanhang men gissar att det gäller alla typer av artiklar. Inväntar officiell info från Systembolaget.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Väldigt mycket bättre om de hade öppnat upp för webbeställning igen. Alla kan sitta hemma, beställa det de vill ha och hämta ut i lugn och ro.
Amén to that! Förstår inte varför dessa människor inte kan förstå en sådan enkel sak.
Mest troligt för att gemene man inte vet att man kan beställa och hämta ut sortiment.
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Beställningsstoppet har att göra med att de saknar personal, dessa ändringar är till för att minska köer, så de har olika orsaker. Det ena skulle säkert lösa det andra, men det gäller ju att det första går att lösa också.
 

Wintermute

Medlem
Beställningsstoppet har att göra med att de saknar personal, dessa ändringar är till för att minska köer, så de har olika orsaker. Det ena skulle säkert lösa det andra, men det gäller ju att det första går att lösa också.
I allmänhet är det inte så bråttom att få flaskorna, så de skulle kunna förlänga leveranstiden med en vecka, så kan de förmodligen ordna logistiken effektivare.
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Vi kan väl släppa det där kring beställningsstoppet i den här tråden, finns redan (minst) en tråd för det.
 

HerrDruva

Medlem
Jag tvivlar på att Systembolaget verkligen är så inkompetenta att de faktiskt skulle företa en sådan ursel lösning (även om jag inte skulle bli förvånad).
Detta hade ju inte alls minskat köbildningen, istället ser det ut att bli kö varje tisdag och varannan onsdag istället. För vad är chansen att alla flaskor man kommer vilja ha inte blir utspridda på alla de ovan nämnda dagarna?

Jag håller med Wintermute, varför inte förlänga leveranstiden istället? Systembolaget med sitt monopol borde ta samhällsansvar och slå ett slag för att minska smittspridning. Att beställa och hämta ut är ju klart det bästa alternativet för det ändamålet.
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Jag tvivlar på att Systembolaget verkligen är så inkompetenta att de faktiskt skulle företa en sådan ursel lösning (även om jag inte skulle bli förvånad).
Detta hade ju inte alls minskat köbildningen, istället ser det ut att bli kö varje tisdag och varannan onsdag istället. För vad är chansen att alla flaskor man kommer vilja ha inte blir utspridda på alla de ovan nämnda dagarna?

Jag håller med Wintermute, varför inte förlänga leveranstiden istället? Systembolaget med sitt monopol borde ta samhällsansvar och slå ett slag för att minska smittspridning. Att beställa och hämta ut är ju klart det bästa alternativet för det ändamålet.

Har fått bekräftat från SB att de kommer ändra i lanseringsdagarna. Mer info kommer gå ut imorgon.

Det är väl högre generellt tryck i butikerna på fredagar än på tisdagar, så köbildningen minskas genom att nyhetshandlarna inte behöver trängas med vanliga fredagshandlare.
 

HerrDruva

Medlem
Har fått bekräftat från SB att de kommer ändra i lanseringsdagarna. Mer info kommer gå ut imorgon.

Det är väl högre generellt tryck i butikerna på fredagar än på tisdagar, så köbildningen minskas genom att nyhetshandlarna inte behöver trängas med vanliga fredagshandlare.

Tack för du har kollat efter :)
Jösses, nåväl..
Förvisso bra tanke men nyhetshandlarna vid eftertraktade flaskor kommer vid öppning medan rushen av fredagshandlare slår på först mot eftermiddag / lunch i tidigaste laget.
Och oavsett så blir ju konsekvsensen att man måste ta sig till bolaget oftare nu.

Jag klagar ofta på Systembolaget men denna gången är det definitivt befogat.
 

HerrDruva

Medlem
Hittade detta på hemsidan.
Betyder det att släppet 24/4 skjuts fram?
Ingen valborgsdricka här inte.
 

Attachments

  • 20200416_162152.jpg
    20200416_162152.jpg
    42,9 KB · Visningar: 314
Har fått bekräftat från SB att de kommer ändra i lanseringsdagarna. Mer info kommer gå ut imorgon.

Det är väl högre generellt tryck i butikerna på fredagar än på tisdagar, så köbildningen minskas genom att nyhetshandlarna inte behöver trängas med vanliga fredagshandlare.
Det här kan mycket väl vara det dummaste jag hört i hela mitt liv. Har turen nog att oftast kunna komma ifrån mitt jobb och köa uranför bolaget vid släppet. Det brukar vara ett gäng på 25-30 personer som köar åtminstone 20 minuter innan öppning. Så nu skall vi köa 1-2 ggr i veckan istället för 2 ggr per månad? Hur kan det vara att ta samhällsansvar? Flytta släppet till varannan tisdag istället då om de tycker trycket är för högt på fredagar.
 

Tre

Medlem
I allmänhet är det inte så bråttom att få flaskorna, så de skulle kunna förlänga leveranstiden med en vecka, så kan de förmodligen ordna logistiken effektivare.
Eftersom det normalt är nya släpp varje vecka hjälper det inte att förlänga leveranstiden med en vecka. Personalen måste fortfarande ta hand om en ny omgång beställningar varje vecka. (Ja, det blir en fördröjning på en vecka totalt för alla släpp sammanlagt men det ger närmast försumbara effekter.)
 

Wintermute

Medlem
Eftersom det normalt är nya släpp varje vecka hjälper det inte att förlänga leveranstiden med en vecka. Personalen måste fortfarande ta hand om en ny omgång beställningar varje vecka. (Ja, det blir en fördröjning på en vecka totalt för alla släpp sammanlagt men det ger närmast försumbara effekter.)
Jag tänker mest på att en leveranstid på 4--14 dagar ökar snnolikheten att kunna packa fulla lastpallar mellan butiker (och liknande samordningseffekter). Men om man beslutar att att alla leveranser skall ta t ex 12--14 dagar, då blir effekten försumbar.
 

Tre

Medlem
Jag tänker mest på att en leveranstid på 4--14 dagar ökar snnolikheten att kunna packa fulla lastpallar mellan butiker (och liknande samordningseffekter). Men om man beslutar att att alla leveranser skall ta t ex 12--14 dagar, då blir effekten försumbar.
OK, då förstår jag bättre vad du avsåg. Men varför tror du att problemet är att lastpallarna inte är fulla? Jag trodde tvärtom att det var brist i personal som kunde packa order?
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Idag har Systembolaget bekräftat att släppen flyttas och istället hamnar på varje tisdag samt varannan onsdag. Släppet den 24/4 flyttas i sin helhet till 5:e, 6:e och 12:e maj. Det verkar inte som att några andra artiklar än de som skulle ha släppts 24/4 kommer dessa datum.

De artiklar som bara skulle ha släppts på de tre vinkällarbutikerna kommer spridas ut på några fler butiker. Inte bestämt exakt vilka som tillkommer dock.

Alla skribentprovningar under våren är också inställda.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Från systembolaget:
Nyhetslanseringar av vårt tillfälliga sortiment i kombination med bland annat slussning in till butikerna har de senaste fredagarna skapat köbildning vid vissa butiker.

För att minimera risken för smittspridning kommer därför lanseringarna av Tillfälligt sortiment att flyttas till tisdagar och onsdagar. Vi har även justerat i vilka butiker dessa nyheter lanseras. För att få färre artiklar vid varje lanseringstillfälle delar vi upp så att TSE lanseras varje tisdag och TSV/ TST lanseras varannan onsdag.

Nästa planerade lansering av Tillfälligt sortiment var fredagen den 24 april. Denna lansering flyttas fram enligt följande:

·TSE planerad 24 april - Flyttas och delas upp till tisdag 5 maj och tisdag 12 maj. Efter det lanseras TSE varje tisdag istället för varannan fredag.

·TSV/ TST planerad till 24 april - Flyttas till onsdag 6 maj. Efter det lanseras TSV/ TST varannan onsdag istället för varannan fredag.

I bifogade filer hittar ni vilka artiklar som lanseras vilket datum.

De TSE-artiklar som fram till i dagsläget endast lanserats på vinkällarbutikerna kommer lanseras på fler butiker för att på så sätt ytterligare minska risken för köbildning. Vi återkommer i början på nästa vecka med vilka butiker detta blir.

Vilka produkter som lanseras i vilken butik kommer kommuniceras i god tid på systembolaget.se och beta.systembolaget.se. Vanligtvis publiceras dryckesinformation tre veckor innan lansering på vår nya sajt (beta) och en vecka innan på systembolaget.se. På grund av förändringarna kommer information dock inte hinna publiceras inom tre veckor inför de närmaste lanseringarna, men vi jobbar på så snabbt vi kan.

I vår kommunikation mot kund pratar vi om Tillfälligt sortiment i sin helhet. Vi delar alltså inte upp sortimentet i TSE, TST och TSV.

Som vi tidigare informerat om är samtliga vårens provningar inställda.
 
Toppen