Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en fantastiskt underbar resa till Champagne :)

Efter ett par kilometer börjar det hända något med min kropp. Svårt att fokusera, kände att illamåendet började krypa uppför ryggraden, fick upplysningar av min fru att jag såg likblek ut. Vad är detta? Min fru frågade om hon skulle dra ner rutan så jag fick lite frisk luft. Nää blev svaret, jag bet ihop. Detta var en ny upplevelse för mig. Vi var i god tid i Mareuil-sur-Ay, parkerade bilen och vandrade mot Billecart-Salmon som låg cirka 50 m längre bort. Tyvärr mådde jag inte bättre utan rent av sagt sämre. Ni kanske har upplevt att man dagen efter inte kan lyfta blicken än knappa metern framför fötterna, så dåligt mådde jag. I vilket fall gjorde jag min bästa, bet ihop och tvingade mitt huvud och ögon att titta lite mer rakt fram. Tyvärr fick jag göra det ett antal gånger eftersom huvudet åkte ner nästa lika snabbt.

Jag mådde inte alls bättre, utan tog första glaset, snurrade runt och började lukta, WOW. När näsan var i närheten av glaset så blev det TILT i hjärnan. Jag klarade inte av att lukta på champagnen. Vad är detta? Vad händer? Det är ju härlig champagne vi pratar om. Så jag fick hålla glaset lite längre ifrån. Jag tvingade mig av ren artighet att dricka en klunk sen gjorde jag något jag aldrig gjort förut, JAG HÄLLDE UT DET, fast först när en annan person i sällskapet hade gjort det. .

Fantastisk resebeskrivning! Generöst att du delar med dig. Jag har en gång haft en liknande upplevelse, som gäst hos ett fint champagnehus och med en riktigt fin line-up. Dessförinnan hade vi dock stannat till i epernay och jag hade ätit råbiff. Matförgiftningen slog till precis när vi rullade in på parkeringen vid provningen. Likblek och svettig och med olidlig kramp i magen var 25 flaskor finchampagne det sista jag ville lukta och smaka på. Katastrof. På kvällen skulle vi äta vinös middag och bo över hos ägarna. Jag fick ursäkta mig och gå och lägga mig utan middag. Har aldrig varit med om något så jobbigt. Fransmännen trodde att jag var ovan vid champagne och sol och skrattade medlidsamt och vänligt. Jag hade inte hjärta att berätta att illamåendet började redan innan champagnen... Skämdes som en hund...
 
Trådskapare
J

jocke

Medlem
Hej Jocke, tack för ditt mejl.

Här är de kommande Henriot-släpp jag kan se idag (härlig champagne för övrigt!):

Henriot Millèsime 2000 (99594), webblansering 3 november 2016, 24 flaskor
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1998 (99811), webblansering 10 november 2016, 90 flaskor
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995 (99820), webblansering 10 november 2016, 30 flaskor

Med vänliga hälsningar
Patrik Nordström
Kommunikatör
Kundtjänst
0771-83 83 00
Systembolaget AB, 103 84 Stockholm
 

HJF

Medlem
Får man fråga vad du tyckte om R. H. Coutiers vanliga årgångsvin från 2008? Har druckit flera tidigare årgångar och gillat. Ser att 08:an nyligen dykt upp i BS.
 
Toppen